۰ نفر

معاون فنی و امور گمرک؛

هفت میلیون تن کالای اساسی در گمرک دپو شده است

۲۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۸
کد خبر: 545185
هفت میلیون تن کالای اساسی در گمرک دپو شده است

معاون فنی و امور گمرک ایران گفت: بررسی‌ بنادر و ورودی کشتی‌ها نشان می‌دهد که بیش از هفت میلیون تن کالا از ۶ قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی از دولت دریافت می‌کنند، دپو شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، «مهرداد جمال ارونقی» اظهار داشت: ترخیص کالاهای اساسی نیازمند مجوزهای قانونی است که حتما باید توسط گمرک اخذ شود و بیشتر این‌ محموله ها نیاز به مجوز وزارت جهاد کشاورزی در زمینه سلامت کالا دارد که البته این مجوزها در حداقل زمان ممکن صادر شده و به گمرک ارائه می‌شود.

وی افزود: حداقل زمانی که مجوز بازارگاه به گمرک ارائه می‌شود ۴۵ روز است و در این مدت، گمرک نمی‌تواند کالا را ترخیص کند که این رویه باید اصلاح شود که زمان حداقلی محسوب می شود

ارونقی تصریح کرد: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیارد یورو کالا در بندر امام خمینی (ره) است که باید تعیین تکلیف شود و هیچ کدام از آنها تخصیص نگرفته و همه کالاها دپو شده است.

به گفته معاون امور فنی و گمرکی، در حال حاضر در بنادر شمالی نیز  بیش از ۱۱۰ هزار تن کالا، بیش از هشت ماه است که دپو شده و نمی توانیم تشخیص دهیم که این کالا فاسد شده یا نشده است و حتی کالاهایی وجود دارد که ۱۶ ماه است در بنادر شمالی دپو شده است.

 تجارت خارجی غیرنفتی در فصل بهار به ۳۸ میلیون و ۳۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار رسید.