۰ نفر

خیز صنعت لوازم خانگی برای صادرات

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۴۳
کد خبر: 529610
خیز صنعت لوازم خانگی برای صادرات

هرچند تولیدکنندگان لوازم خانگی در سال گذشته توانستند، به جای برنامه ۳۰درصدی رشد تولید به رشد ۷۸درصدی دست یابند، اما همچنان نگران احتمال تغییر سیاست‌های وارداتی و کم رنگ شدن حمایت از تولیدات داخلی هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، هرچند این روزها مسئولان و تولیدکنندگان از رشد چشمگیر تولید لوازم خانگی و زمینه سازی برای صادرات این محصولات خبر می‌دهند، اما صنعتگران همچنان نگران تغییر سیاست‌های حمایتی دولت و افزایش واردات لوازم خانگی به کشور هستند. در حال حاضر با وجود محدودیت های موجود برای بخش تولید و تشدید تحریم ها، پتانسیل بالای صنعت لوازم خانگی باعث رشد تیراژ تولید این محصولات شده است.

به گفته مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت، سال گذشته بیش از 15 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شده و با اقداماتی که در راستای توسعه صنعت لوازم خانگی ساخت محور صورت گرفته، برای بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر اشتغال زایی ایجاد شده است.

وی گفت: صنعت لوازم خانگی با توجه به نقشی که در رفاه اجتماعی جامعه دارد، از صنایع پر اهمیت تلقی می‌شود و طی سال‌های اخیر با تکیه بر پتانسیل‌های داخلی اکثر محصولات و تکنولوژی ساخت، بومی شده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت، میزان تولید لوازم خانگی در سال 99 را بیش از 15 میلیون دستگاه اعلام کرد و افزود: این صنعت در سال گذشته به رغم وجود محدودیت‌های پیش روی بخش تولید توانسته رشد 78 درصدی تولید را محقق کند و این درحالی است که برندهای خارجی از ایران رفته و تولیدکنندگان با تکیه بر ظرفیت های داخلی توانستند این جهش تولید را محقق کنند.

صادقی نیارکی از رشد 88 درصدی تولید یخچال و فریزر خبر داد و گفت: محصولات پر مصرف در این صنعت نظیر ماشین لباسشویی و تلویزیون بیش از 70 درصد رشد تولید داشته است.

کیوان گردان، مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی نیز در این باره از رشد 100 درصدی انواع لوازم گازسوز خانگی خبر داد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در این صنعت، میزان تولید در سال 99 فراتر از برنامه محقق شده و شاهد توسعه عمق ساخت داخل در این صنعت راهبردی هستیم.

وی گفت: برای سال جاری نیز تولید 16.6 میلیون دستگاه لوازم خانگی و 300 میلیون دلار صادرات هدف‌گذاری شده است.

گردان، گردش مال صنعت لوازم خانگی را 6 میلیارد دلار برآورد کرد و از ایجاد اشتغال برای 1.3 میلیون نفر در این صنعت خبر داد.

 تولیدکنندگان به فکر صادرات افتادند

در این مورد حمید رضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه بسیاری از مسایل، معضلات و مشکلات حوزه تولید لوازم خانگی کاهش یافته است، گفت: تولیدکنندگان این حوزه علی رغم همه مشکلات و خروج شرکت‌های خارجی از کشورمان نشان دادند که می توانند علاوه بر تامین بازار داخل به صادرات نیز بیندیشند.

سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان لوازم خانگی اضافه کرد: هدف‌گذاری برای افزایش تولید ۳۰ درصدی در سال ۹۹ انجام شده بود، اما تولید در این حوزه به افزایش ۷۸ درصدی دست یافت.

غزنوی گفت: پتانسیل و ظرفیت لازم برای توسعه هر چه بیشتر در این رشته از لحاظ کیفیت، تنوع و ارزآوری بیشتر وجود دارد.

تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور با وجود همه مشکلات و خروج شرکت‌های خارجی نشان دادند که می توانند علاوه بر تامین بازار داخل به صادرات نیز توجه کنند

وی با تاکید بر اینکه لوازم خانگی می‌تواند کشور را صنعتی کند، گفت: کشورمان در حوزه لوازم خانگی مزیت داریم، تمرکز را باید در این حوزه برای برندسازی، تولید، صادرات و ارزآوری بگذاریم تا به سمت توسعه صنعتی و اشتغال پیش رویم.

سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: وزارت صمت در حوزه تامین مواد اولیه می تواند این صنعت را یاری کند و از دستگاه‌های ذی ربط در امر تولید به عنوان متولی صنعت مطالبه گری کند.

 نگرانی تولیدکنندگان از تغییر سیاست‌های واردات

در کنار فراهم شدن زمینه صادرات برای صنعت لوازم خانگی، تولیدکنندگان همچنان نگران تغییر در سیاست های وارداتی کشور هستند.

محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در این مورد با تاکید بر ضرورت وجود یک متولی و مرجع واحد در حوزه صنایع، تغییر سیاست‌های مربوط به حوزه واردات در پی نوسانات ارزی را از مشکلات مهم بخش تولید عنوان کرد.

وی با تاکید بر موفقیت صنعت لوازم خانگی در تامین نیاز بازار داخل، تصریح کرد: بخش تولید وظیفه خود را در زمینه تولید کافی، با کیفیت و با قیمت متناسب با هزینه تولید انجام داده اما برای تداوم این شرایط نیاز به برخی اقدامات و اجرای سیاست‌های حمایتی است.

شهیدی با اشاره به نوسانات ارزی متوالی در دو دهه گذشته، به تاثیر آن بر سیاست‌های مربوط به حوزه تولید و صادرات اشاره کرد و افزود: زمانی که شرایط ارزی کشور نامناسب شد، سیاست توجه به تولید داخل و تولیدکنندگان داخلی در پیش گرفته شد، ولی با مساعد شدن وضعیت ارزی و بالا رفتن قیمت نفت، واردات افزایش پیدا کرد.

وی تثبیت یک سیاست کلی در حمایت از تولیدکننده و ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل را خواستار شد و اظهار داشت: ظرفیت تولید داخل بسیار بالا است و در حال حاضر تنها ۶۰ درصد ظرفیت تولید فعال است. از نظر کیفیت و خدمات پس از فروش هم در وضعیت قابل قبولی هستیم، با توجه به تمام این موارد، نیاز بخش تولید این است یک برنامه چند ساله در خصوص ممنوعیت و محدودیت‌های واردات اجرا شود تا تولیدکننده بتواند برنامه‌ریزی بلند مدت در راستای جهش تولید و افزایش عمق ساخت داخل را داشته باشد.

شهیدی افزود: در شرایط فعلی تولیدکننده نمی‌داند در آینده چه وضعیت و شرایطی ایجاد می‌شود و اینکه با باز شدن درب های واردات ممکن است تولید با مشکل روبرو شود و حتی واحد‌های تولیدی دچار آسیب جدی و ورشکستگی شوند؛ اتفاقی که در سال‌های گذشته برای برخی از برندهای ملی افتاد که بخشی از آن مربوط به سیاست‌های اِعمال شده در این حوزه بود.

ضرورت ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف مرتبط با تولید

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه وزارت صمت متولی تولید در بخش صنعت است، پیروی و هماهنگی سایر دستگاه‌ها با این وزارتخانه را ضروری و لازم دانست و تصریح کرد: اگر این همکاری، همگرایی و هماهنگی بین دستگاه‌ها ایجاد شود، بخش بزرگی از مشکلات بخش تولید و صنعت برطرف خواهد شد.

وی، واگرایی در ادبیات اداری وزراتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف را عامل ایجاد مشکل و مانع در تولید عنوان کرد و با انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن بخش‌های مختلف مرتبط با حوزه تولید، گفت: لازم است یک متولی برای حوزه صنعت مشخص شود که سایر بخش‌ها در گمرک، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، تامین اجتماعی و سایر بخش‌ها دستورات و مقررات آن را عملیاتی و اجرایی کنند.

در هر حال، با نزدیک شدن به زمان تشکیل دولتی جدید در کشور، تولیدکنندگان چشم انتظار اعمال سیاست های حمایتی از تولیدات داخل از سوی مسئولان دولت آینده هستند که باید دید چه تدابیری در این بخش اندیشیده خواهد شد.