۰ نفر

بنا بر اعلام ستاد معاینه فنی خودروهای تهران؛

مردودی ۳۷درصد خودروها به دلیل نقص فنی در معاینه فنی

۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۱۰
کد خبر: 499537
مردودی ۳۷درصد خودروها به دلیل نقص فنی در معاینه فنی

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از معاینه فنی ۱ میلیون و ۳۷۸ هزار دستگاه خودرو تا پایان دی ماه خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حسین مقدم در خصوص دستور شهردار تهران مبنی بر طرح معاینه فنی تهران برای خودروهای تهران، افزود: حسب دستور شهردار  راهکارهای قانونی جهت این الزام در حال پیگیری است که به صورت منطقی جهت جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان این اتفاق بایستی هر چه سریعتر بیافتد.

وی با بیان اینکه قطعا خودرویی که خارج از کلانشهر تهران تردد می کند نیاز به کنترل و بازرسی با استاندارهای یک کلانشهر را در بحث آلایندگی ندارد، در خصوص میزان مراجعات خودروهای پلاک تهران به مراکز معاینه فنی شهر تهران، تصریح کرد: به صورت میانگین حدود ۴۶ درصد از این خودروها به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می کنند که بر اساس سیاست های مدیریت شهری و راهکارهای تشویقی این میزان درحال افزایش است.

وی در توضیح دلیل مراجعه درصدی از خودروها به خارج از شهر تهران، گفت: این یک تصور اشتباه از سنوات گذشته است که تهران سختگیرانه ترمعاینه فنی انجام می دهد. با اتصال مراکز به سامانه یکپارچه ملی معاینه (سیمفا) از ۴ سال گذشته رویه انجام معاینه فنی در کل کشور به صورت یکسان انجام می شود و حداقل های شاخص های کنترلی در ضوابط و دستور العمل های ابلاغی وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست تعریف و مراکز معاینه فنی کل کشور مکلف به رعایت آن می باشند، البته ممکن است که بعضی از مراکز خارج از شهر تهران تخلف و ضوابط را رعایت نکنند که بایستی با تشدید نظارت توسط دستگاه های ذیربط این مشکل نیز مرتفع شود.

مقدم ادامه داد: با توجه به شرایط خاص شهر تهران و وضعیت آلودگی در این کلانشهر گریزی نیست که معاینه فنی تهران با استاندارهای بالاتر و سختگیرانه تری بالاتر از حداقل ها در مقایسه با سایر نقاط کشور انجام شود و خودروهای پلاک تهران ملزم به اخذ معاینه فنی از مراکز شهر تهران شوند و بدون تردید خودروهایی که خارج از شهر تهران تردد می کنند، نیازی به رعایت این استاندارد نداشته و سختگیری برای این خودروها به نحوی موجب جفا در حق آنها خواهد شد .

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا پایان دی ماه،  ۱ میلیون و ۳۷۸ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته تقریبا تغییری نداشته است، گفت: در حال حاضر روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می کنند و وضعیت مراجعات در شرایط عادی قرار دارد و تقریبا کلیه مراکز فاقد صف انتظار هستند.

وی ادامه داد: از آمار اعلامی،۹۸۹هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات  اول  بوده که ۱۷ درصد از آن در آزمون  آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز،۱۱ درصد در آزمون همراستایی چرخ ها،۴درصد کمک فنر،۱۴ درصد تست ترمز و ۱۶درصد عیوب ظاهری مردود گردیده اند.در مجموع ۳۷ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند.

مقدم با بیان اینکه در این ۱۰ ماه برای ۹۳۵ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که ۲۴۴ هزار گواهی آن مربوط به معاینه فنی برتر است، گفت: در مجموع در حدود ۲۶ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برترمی باشند.

 ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، وی بیان کرد: در۱۰ ماه امسال ۱۲ هزار و ۱۰۳ دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین مراجعه کرده است، البته شهر تهران از بضاعت سه مرکز معاینه فنی تک خطه  مختص خودروهای سنگین برخوردار بوده که دو مرکز آن در توقفگاه های شرکت واحد واقع شده است.

وی گفت: همچنین از ابتدای  آغاز آزمون شدت صوت در مراکز معاینه فنی شهر تهران تا پایان دی ماه، ۴۰ هزار و ۲۹۱ دستگاه خودرو آزمون شده که۴۹۸ دستگاه به دلیل شدت صوت بالاتر از حد مجاز مردود شدند.