۰ نفر

دبیرکل جمعیت جانبازان؛

۴نامزد انقلابی به نفع رییسی انصراف دهند

۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۲۰
کد خبر: 536015
۴نامزد انقلابی به نفع رییسی انصراف دهند

دبیرکل جمعیت جانبازان با بیان اینکه ما قدردان چهار نامزد دیگر جبهه انقلاب هستیم که توانستند نقش تاریخی خود را در آشکار کردن کارنامه غیر قابل دفاع دولت ایفا کنند، گفت: اکنون وقت آن است که با شجاعت و افتخار به نفع نامزد اصلح کنار بروند و او را حمایت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مجتبی شاکری در همایش سراسری بانوان کمیته ایثارگران ستاد انتخاباتی آیت الله رییسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با روی کار آمدن دولت انقلابی، وضع معیشتی و اقتصادی مردم تغییر خواهد کرد؟ گفت: نامزدها باید سه نقطه عطف را برای مردم شفاف کنند، اینکه چه کارهایی را متوقف خواهند کرد، چه کارهایی را ترمیم می‌کنند و به آنها شتاب می‌دهند و در وهله سوم چه کارهایی را که تا پیش از این انجام نشده، با ایجاد تحول، کلید خواهند زد. از مواردی که باید متوقف شود،‌مسائلی مثل بیکاری، قاچاق کالا و نظایر آن را می‌توان نام برد و از موضوعاتی که نیازمند تحول است، ساختار اداری کشور، وضعیت معیشتی و ساختارهای اقتصاد کلان است. موضوعاتی مثل وام ازدواج و مسکن، حقوق و دستمزد و ارتباط موثر با کشورهای منطقه نیز نیازمند ترمیم است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیت‌الله رییسی از رهبری مجوز برای شرکت در انتخابات دریافت کرده است؟ گفت: رهبری صراحتا فرمودند که در این دوره حتی در حد نظر مشورتی نیز، اظهارنظر نخواهند کرد و بر خلاف دوره‌های گذشته که به دور از نفی و اثبات، درباره این موضوع نظر خود را اعلام می‌کردند، این دوره چنین نکرده‌اند. از طرفی برابر قانون نیازی به استعفای آیت‌الله رییسی از قوه قضاییه نبود و وی می‌تواند بدون استعفا در این انتخابات شرکت کند چراکه روسای قوا نیازی به استعفا برای شرکت در این رقابت ندارند.

شاکری درباره اظهارات محسن رضایی مبنی بر اینکه قصد انصراف از انتخابات را ندارد،‌ توضیح داد: پیش از اینکه رقابت جدی آغاز شود، همه نامزدهای مطرح در جبهه نیروهای انقلاب چه از اعضای شورای ائتلاف و چه خارج از آن، اعلام کرده بودند که قصد رقابت با رییسی را ندارند. اما هر چه ایام می‌گذرد و به روز انتخابات نزدیکتر می‌شویم، اهمیت تحرکات بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: در نهایت با اعلام ترکیب نهایی نامزدهای احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان ، نیروهای انقلاب در انتخابات باقی ماندند چراکه تحلیل همه ما این بود که باتوجه به روحیه اخلاق‌مدارانه آقای رییسی از یکسو و فشارها و بداخلاقی‌های جناح اصلاحات از سوی دیگر، لازم است افرادی در مناظره‌ها حضور داشته باشند تا از ناکارآمدی‌های دولت برای مردم لایه‌برداری کنند. اما وقتی در میانه مناظره‌ها، همتی تلاش کرد از نامزدهای نزدیک به جریان انقلابی اعتراف بگیرد که قصد ندارند تا پایان انتخابات باقی بمانند، ظاهرا دوستانی از انصراف منصرف شده اند. این در حالی است که روشن است اگر آرا بین نامزدهای مختلف متکثر شود، تجربه سال 92 تکرار خواهد شد.

به گفته شاکری، در سال 92 با اختلاف 250 هزار رای بیشتر حسن روحانی در مقایسه با سرجمع آرای نامزدهای جبهه انقلاب، کرسی ریاست جمهوری به جناح اصلاحات واگذار شد و این در حالی است که اگر آرا متکثر نمی‌شد، احتمال پیروزی وجود داشت. از این رو اکنون باید به یکایک نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یادآوری کرد که اکنون میزان اقبال مردم به آقای رییسی به طور میانگین در سه نظرسنجی معتبر دانشگاه تهران،‌ وزارت اطلاعات و مرکز افکار سنجی صدا و سیما 64 درصد است و بقیه چهره‌ها نزد رای‌دهندگان کمتر از 10 درصد مقبولیت و رای دارند. با این اوصاف چرا باید بازی برده را با تکثر در آرا به رقیب واگذار کنیم؟

شاکری با بیان اینکه میزان مقبولیت همتی در حال حاضر حدود 8 درصد است وآقایان محسن رضایی و جلیلی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند، افزود: انتظار ما این است که یکایک نامزدهای انقلابی بعد از مناظره سوم اعلام کنند که برای تحقق گفتمان انقلاب اسلامی به میدان آمده‌اند و قصد رقابت با یکدیگر را ندارند و با توجه به اینکه اکنون پرچمدار در نظرسنجی‌ها مشخص شده است، به نفع وی کناره‌گیری خواهند کرد و پشت سر آیت الله رییسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: آنها باید با شجاعت اعلام کنند که برخلاف اصلاح‌طلبان قصد جنگیدن با یکدیگر را ندارند و اگر در این عرصه حاضر شده‌‌اند، قصدشان این بوده که از ناکارآمدی دولت لایه‌برداری کنند، اما با توجه به اینکه در نهایت یک کرسی برای ریاست جمهوری وجود دارد،‌اکنون به نفع اصلح کنار خواهند رفت.

وی به فعالان فضای مجازی توصیه کرد در فضای توییتر مطالبه خود از نامزدهای جریان انقلابی مبنی بر کناره‌گیری به نفع رییسی را با بیان استدلال قاطع خود مطرح کنند.

شاکری با بیان اینکه یکی از حساس‌ترین صحنه‌های انقلاب اسلامی پیش روی ما  قرار دارد، گفت: اصلاح طلبان در جلسات اخیر خود استراتژی تبلیغ «نه به رییسی» را به عنوان راهبرد اصلی در این انتخابات اعلام کرده‌اند و با رسانه های معاند بین المللی هماهنگ عمل میکنند و از هیچ فتنه ای حتی فراتر از تصور معمول برای شکستن آرای آیت الله رییسی ابا ندارند.

وی افزود: از طرفی هواداران سعید جلیلی خواسته یا ناخواسته همسو با اهداف اصلاح طلبان این گفته را تکرار می‌کنند که رییسی باید در قوه قضاییه باقی بماند و وضعیت آنجا را سامان کند. آنها متوجه نیستند که با این اظهارنظرها، یک پیروزی مسلم و قطعی را به شکست تبدیل خواهند کرد و از این رو مکاتباتی با برخی نامزدها داشته‌ایم که هواداران خود را کنترل کنند؛ چراکه ممکن است با ادامه این روند، صدای هواداران نامزدها از صدای خود نامزد بلندتر شود.

دبیرکل جمعیت جانبازان با اشاره به برگزاری جلسه خصوصی سران اصلاحات گفت: در این جلسه چهره‌هایی مثل عطریانفر، حجاریان، تاجیک، ربیعی و تاج‌زاده مواردی را که می‌تواند به پیروزی همتی بیانجامد بررسی کرده‌اند. آنها گفته‌اند اسحاق جهانگیری باید با پول به میدان بیاید و مولاوردی نیز به سراغ فعال کردن هنرمندان برود. در واقع در صدد هستند تقسیم کار کنند و تمام توان خود را به کار بگیرند تا نامزدی را که به گفته خودشان حتی نمی‌تواند خوب حرف بزند را پیروز کنند. حتی با برجسته کردن چهره های فتنه و دریافت پیام از میرحسین بی لیاقتی های همتی را پوشش دهند . بنابراین نامزدهای جریان انقلاب اسلامی باید هوشیارانه عمل کنند و دچار خطای تاریخی نشوند.

شاکری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آقای رییسی واقعا نامزد مستقل است؟ گفت: رییسی خود بنیانگذار شورای ائتلاف بوده است اما مقصودش از استقلال این بود که صرفا به این شورا یا یک جریان خاص نزدیک به انقلاب اختصاص ندارد و به این ترتیب دست شورای وحدت، جبهه پایداری و ... نیز برای حمایت از او باز است. مستقل بودن آقای رییسی به معنای خارج بودن وی از جریان انقلاب نیست، بلکه مستقل از احزاب و گروه‌هاست.

وی در پاسخ به نگرانی درباره اینکه آقای رییسی پس از انتخاب به عنوان رییس‌جمهور وعدها‌ی خود را فراموش کند، گفت: باید تک تک ما به صورت جمعی نسبت به این موضوع مواظبت داشته باشیم و در فضای مجازی وعده‌ها را به رییس جمهور آتی یادآوری کنیم تا دچار نسیان نشود. اما کارنامه وی در قوه قضاییه نشان می‌دهد انصافا عنوان «صادق الوعد» زیبنده و همواره در عمل به دنبال تحقق وعده‌ها بوده است. آیت الله رییسی در این مدت 70 قاضی متخلف را برکنار کرده و اجازه تشکیل دفتر وکالت به قضات پرونده‌های مهم نداده است؛ وی حتی از ساخت مسکنی که تعاونی قوه قضاییه در اخذ مجوز آن تخلف کرده، جلوگیری کرده است و قلع و قمع متخلفان را از دفتر قوه قضاییه آغاز کرد و بیش از 2000 واحد تولیدی متوقف شده توسط بانک ها را احیا کرد.

دبیرکل جمعیت جانبازان افزود: شفاف سازی قوه آزاد سازی گسترده زندانیان بخشی از وعده های عمل شده رییسی است و بنابراین امیدواریم در کسوت ریاست جمهوری نیز اهل نسیان وعده‌ها نباشد.

وی با بیان اینکه طیف جریانات همدست در فتنه نشان دادند امروز می خواهند با تمام قوا در حمایت همتی به صحنه بیایند و پیشتر نشان دادند از هر مسیری، از ترورفیزیکی گرفته تا ترور بیولوژیک،‌ بر هم زدن اوضاع و اردوکشی خیابانی، مانع پیروزی آقای رییسی شوند،‌ گفت: امریکا با تمام قوا به میدان آمده تا مانع پیروزی رییسی در انتخابات شود، چراکه کارنامه شفاف او در مخلفت با آمریکا و کارآمد کردن دستگاه قضایی عیان است و طبعا چنین فردی را بر نمی‌تابند.

شاکری ادامه داد: حتی ممکن است در روزهای منتهی به انتخابات ساختار شکنی های فوق تصور رخ دهد و مثلا سبد رای افرادی مثل میرحسین، خاتمی، روحانی و... به نفع همتی فعال شود و آنها پیام‌هایی صادر کنند. بنابراین نیروهای انقلاب باید هوشیارانه عمل کنند و به نفع نامزد اصلح و پراقبال کنار روند.

شاکری با بیان اینکه جایگاه آیت الله رییسی در حال حاضر مثل جایگاه مالک اشتر در صفین است، گفت: برخی به جای پشتیبانی از جلودار، می‌خواهند او را عقب بکشند و این رویه غلطی است. حتما ما قدردان چهار نامزد دیگر جبهه انقلاب اسلامی هستیم که توانستند نقش تاریخی خود را در آشکار کردن کارنامه غیر قابل دفاع دولت ایفا کنند. اما اکنون وقت آن است که با شجاعت و افتخار به نفع نامزد اصلح کنار بروند و او را حمایت کنند.

وی درباره برتری آیت الله رییسی نسبت به برخی دوستان نیز توضیح داد: انتخاب اصلح باید با توجه به دو شاخص صورت گیرد که یکی «برنامه» و دیگری «کارنامه» است. برنامه‌های هر هفت نامزد ریاست جمهوری تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارد و فقط برخی ارقام در آنها بالا و پایین می‌شود. مثلا همگی به دنبال ترمیم یارانه‌ها هستند و یکی اعلام می‌کند به هر خانوار یک میلیون تومان می‌پردازد و دیگری رقم 450 هزار تومان را اعلام می‌کند. یا در بحث خانه‌سازی دولتی، همگی اتفاق نظر دارند و فقط تعداد آن بالا و پایین می‌شود. بنابراین همه نامزدهای فعلی برنامه دارند اما میان برنامه که از جنس حرف و کارنامه که از جنس عمل است تفاوت فاحشی وجود دارد.

وی افزود: آنچه مزیت میان نامزدها را آشکار می‌کند، «کارنامه» است. وقتی عملکردها سنجیده می‌شود، مشاهده می‌کنیم که اغلب نامزدها حتی در حد یک استانداری، عملکرد اجرایی نداشته‌اند اما رییسی در نقطه‌ای مثل قوه قضاییه یک کارنامه عملکرد ملی روشن از خود به جای گذاشته که می‌توان اطمینان کرد توان اجرای برنامه‌هایی که تعهد می‌کند را دارد.

مسوول کمیته ایثارگران ستاد انتخابات رییسی خاطرنشان کرد: آقای رییسی طرح تحول در قوه قضاییه را به شکلی اجرا کرد که نتایج آن برای همه مردم ملموس است. بزرگترین پرونده‌های اختلافی در دولت به قوه قضاییه می‌آید و صحنه داوری در این قوه مدیریت می‌شود. همین موضوعات اگر مد نظر قرار گیرد مشهود می‌شود که کارنامه آقای رییسی و در مقایسه با سایر دوستان از زمین تا آسمان تفاوت دارد، چراکه آقای رییسی شبکه ملی قضایی کشور را به بهترین نحو شفاف سازی و اداره کرده است.

وی با بیان اینکه برخی از مردم با اطلاعات دم دستی و بدون مراجعه به تجربیات تاریخی خود درباره یک موضوع تصمیم می‌گیرند، گفت: از این رو حضور یکایک ما در فضای مجازی برای اقناع افکار عمومی و تبیین شکست‌های گذشته به دلیل تکثر آرا اهمیت دارد. انسان موجود پیچیده‌ای است و اگر با یک بار توصیه به حق آگاهی پیدا می‌کرد، چه نیازی بود که پروردگار بیش از 6600 آیه در کتاب الهی برای هدایت انسان بیاورد. نباید از این واقعیت درباره نوع بشر غافل شویم و نباید کار ایجابی به نفع رای اصلح را بر زمین بگذاریم. خداوند نیز وعده داده که خود صدای حق را بالا می‌برد (و رفعنا لک ذکرک)؛ کمااینکه این واقعیت را تجربه کرده‌ایم مثل ماجرای خون حاج قاسم که آن‌گونه رخداد تاریخی را رقم زد. گاهی می‌شود که یک فرد، یک نسل یا نسل‌هایی را نجات می‌دهد و تبدیل به یک مکتب شود و این برکتی است که خدا به فعالیت جبهه‌ی حق می‌دهد.

شاکری توصیه کرد با مردم به زبان دل آنها و با ابراز همدلی و محبت سخن گفته شود و برای افراد استدلال کنیم تا در دل آنها نفوذ کند؛ چراکه ای بسا گاهی لحن یک نیروی انقلابی می‌تواند به دل‌آزردگی فرد نسبت به رهبری منجر شود.

وی با بیان اینکه در تازه ترین جلسه سران اصلاحات توصیه شده که بمب جنسیتی در جامعه منفجر و فضا به این شکل دو قطبی شود تا مردم از مسائل اصلی مثل معیشت و بیکاری غافل شوند و به اموری مثل روابط دختر و پسر و حقوق زنان و فیلترینگ روی بیاورند، گفت: این در حالی است که استراتژی مطلوب آقای رییسی این است که به هیچ وجه از مساله اصلی مردم یعنی وضع معیشت دور نشود.

شاکری در پاسخ به اینکه مردم باید به چه دلخوشی پای صندوق بیایند؟ گفت: مردم به چه امیدی زیر تابوت حاج قاسم سلیمانی آمدند؟ مردم انسان‌های صادق را دوست دارند و نفوذ کلام افراد صادق را می‌پذیرند و سمت حق خواهند ایستاد. فقط باید از رسالت خود در زمینه آگاه‌سازی مردم غفلت نکرده و آنها را پای صندوق‌های رای دعوت کنیم.

دبیرکل جمعیت جانبازان در پاسخ به سوالی درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، اظهار کرد: خوب است برای قضاوت درباره این اظهارنظرها به حافظه تاریخی خود رجوع کنیم. ما در دوره‌های قبلی منتقد بودیم که چرا شورای نگهبان افرادی را تایید صلاحیت می‌کند که بعدا نکات تاریکی درباره مدیریت، تابعیت، کارآمدی، جامعیت و نظایر آن در کارنامه آنها آشکار می‌شود اما در این دوره با توجه به اصلاح قانون توسط مجلس و اینکه شاخص‌ها برای ارزیابی افراد روشن شد، شورای نگهبان توانست بر اساس  شاخص‌ها به درستی عمل کند و افراد بدون در نظر گرفتن ملاحظات، احراز صلاحیت یا رد شدند. اما حالا برخی در گوشه و کنار می‌گویند انتخابات، سفارشی است و نمی‌گویند از سفارش چه کسی به چه کسی سخن می‌گویند.

وی ادامه داد: در طول 42 سال انقلاب اسلامی، تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان بیشتر از سوی نیروهای نزدیک به اصلاحات مورد بهره‌برداری قرار گرفت، کمااینکه دولت‌های میرحسین موسوی، هاشمی، خاتمی و روحانی متعلق به آنها بوده و دولت احمدی نژاد نیز در چهار سال دوم به آنها قرابت پیدا کرد.

شاکری با بیان اینکه فضای مجازی صدای نامزدهایی که صلاحیتشان احراز نشده را می‌تواند به مردم برساند،‌ دعوت کرد آنها در فضاهایی مثل کلاب هاوس بی واسطه با مردم سخن بگویند و درباره علت رد صلاحیت خود، سوالاتی که شورای نگهبان پرسیده و پاسخ‌هایی که داده‌اند، صحبت کنند تا همه چیز برای مردم روشن شود. مردم حق دارند بدانند چه لکه تاریکی در کارنامه جهانگیری و علی لاریجانی بوده که در سه بار رای‌گیری، هر بار 9 نفر مخالفت خود را با تایید صلاحیت وی اعلام کرده‌اند. زاکانی نیز اعلام کرده با یکایک نامزدهای رد صلاحیت شده حاضر به مناظره در فضای مجازی است اما آنها استقبال نکرده‌اند و فقط شورای نگهبان را زیر سوال می‌برند.

شاکری در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اینکه اصلاح طلبان برای کسب قدرت یکدیگر را می‌درند و دیدیم که به خاطر حسادت به ظریف با او چه کردند، گفت: نامزدهای انقلابی باید نشان دهند که اهل انقلابی گری، تکلیف مداری و فرهنگی  متفاوت هستند؛ فرهنگی که در جبهه و جنگ جاری بود و همه برای بذل جان و قرار گرفتن در صف اول مقابل گلوله با یکدیگر رقابت می‌کردند. چرا باید نامزدها از کناره‌گیری خجل باشند، وقتی که آمار اقبال به رییسی مشخص است و او در همه نظرسنجی‌ها با فاصله زیاد از سایر نامزدها پیشتاز است، دوستان باید مراقب باشند از این دایره ارزشی خارج نشوند و با همین منطق برای کناره‌گیری به موقع خود تصمیم بگیرند.

دبیرکل جمعیت جانبازان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تضمینی هست آرای نامزدهای دیگر بعد از کناره‌گیری به سبد آرای آقای رییسی اضافه شود، گفت: واقعیت این است که هنوز در هفته پایانی ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که معادلات ما را دستخوش تغییر کند. ما نمی‌دانیم چه اتفاقی قرار است بیفتد؛ چه بیانیه‌های احتمالی برای فراخوان جذب رای رقیب صادر خواهد شد و به طور کلی باید هوشیار و آگاه باشیم، چراکه نمی‌دانیم چه فتنه‌هایی بر سر راهمان است. بنابراین باید راه هر خطری را ببندیم و از پراکندگی آرای طرفداران انقلاب اسلامی با کناره‌گیری به موقع نامزدهای کم‌اقبال به نفع آقای رییسی، پیشگیری کنیم.

شاکری افزود: همین استدلال نیز در سال 92 مطرح شد و برخی نامزدها گفتند ما در رتبه‌های پایین نظرسنجی قرار داریم و حضور و عدم حضور ما تفاوت چندانی ندارد؛‌ در حالی که در عمل این طور نبود و نامزد رقیب با اختلاف جزیی آرا پیروز شد.

وی تاکید کرد: برخی می‌گویند به آقای رییسی رای ندهیم تا قوه قضاییه را به طور کامل اصلاح کند در حالی که این آدرس غلط دادن به ملت است. کسی که از جایگاه مطالبه گری قوه قضاییه خود را در معرض پرسش گری مردم و پاسخگویی به جامعه قرار میدهد عزم و شجاعتش ستودنی است.

شاکری در پاسخ به سوالی درباره علت اهمیت ایران برای کشورهای غربی گفت: ایران حکم یک جزیره امن در منطقه را برای غربی‌ها داشت. آنها در دوره حکومت ستمشاهی به تمام ذخایر ما دسترسی داشتند و حتی ارتش ایران کشورهای منطقه را به واسطه عدم پیروی از خواست امریکا تنبیه می‌کرد. در خاطرات سران رژیم سابق آشکار است که شاه ایران مثل یک کارمند سفارت امریکا عمل می‌کرد و از خود اختیاری نداشت اما با انقلاب اسلامی غرب این امکانات ویژه در ایران را از دست داده است. ایران کشوری است با 15 کشور همسایه و در لحظه بیش از 30 درجه اختلاف دمایی دارد و این امکانات طبیعی نیز در نوع خود بی‌نظیر است. طبیعی است غرب برای به دست آوردن جایگاهی برای خود حاضر است به هر فتنه ای متوسل شود. از طرفی دسترسی ایران به منابع غنی انرژی دشمن را وسوسه می‌کند. ایران میان کشورهای حاشیه خلیج فارس که اصلا انتخابات ندارند، یک کشور جمهوری است و دشمنان این را برنمی‌تابند.

وی با بیان اینکه ما از مرحله تثبیت انقلاب عبور کرده‌ایم و امروز پهپادهای ایران در یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد و موشک به جای سنگ در دستان فلسطین است، گفت: دشمن رییس جمهوری مثل روحانی می‌خواهد که در ذاتش دریوزگی است و امریکا را به عنوان کدخدا پذیرفته است و با بوسه زدن بر پنجه گرگ برداشتن تحریم را گدایی میکند. طبیعی است روی کار آمدن فردی مثل آیت الله رییسی برای دشمن تهدید بزرگی است،‌ به ویژه با توجه به اینکه ریاست جمهوری در ایران به شکل سنتی هشت ساله است و عموما مردم هر دو دوره به یک نفر رای می‌دهند.

شاکری درباره اینکه آیا جمهوری اسلامی بدون احزاب قابل اداره نیست؟ خاطرنشان کرد: احزاب در ساختار قدرت کارکردهایی دارند. آنها باید چهره‌های اصلح را به مردم معرفی کنند، برنامه‌ها و عملکردها را نقد کنند و اموری از این دست را بر عهده دارند. احزاب همواره وجود دارند و بخشی از بلوغ سیاسی مردم از فعالیت احزاب نشات می‌گیرد. اهمیت فعالیت احزاب به حدی است که در مقطعی، رهبری نسبت به آن توصیه کردند. البته فعالیت احزاب باید در چارچوب قانون اساسی باشد و این مراقبت حتما باید صورت گیرد.