۰ نفر

همتی در مناظرات ریاست جمهوری؛

آقای رییسی چرا در شورای سران قوا مقابل ارز ۴٢٠٠تومانی نایستادید؟ / انحصار عامل اصلی فساد و ناکارآمدی است

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۵۲
کد خبر: 534535
آقای رییسی چرا در شورای سران قوا مقابل ارز ۴٢٠٠تومانی نایستادید؟ / انحصار عامل اصلی فساد و ناکارآمدی است

همتی گفت: آموزش مساله مهمی است و بازار رقابتی نقش مهمی در توسعه کشور دارد دولت باید در سه حوزه سلامت آموزش و رسیدگی به اقشار آسیب پذیر وارد شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت:من لازم می‌دانم که به شیوه مناظره انتقاد کنم. مناظره مانند مسابقه هفتگی شده است. اگر می‌خواستیم مردم مواضع ما را بدانند، بهتر بود سوالات مهم‌تری مطرح شود. این هم یک نوع انحصار است و من مخالف انحصاردر اقتصاد، سیاست، فرهنگ و رسانه هستم. انحصار عامل اصلی فساد و ناکارآمدی است. الان انتخاب بین بد و بدتر یا خوب و خوبتر نیست. بلکه انتخاب بین افرادی است که معتقدند نباید بگذاریم دری که روی کنشگری شهروندان بسته می‌شود و نفس جامعه را می‌گیرد. مهم‌ترین وظیفه ما تصمیم‌گیری درباره این موضوع است.

مدارس دولتی کم‌اهمیت شده است/ انحصار عامل اصلی فساد و ناکارآمدی است

وی گفت: من صدای بی‌صداها و قدرت بی قدرتانم. دولت من حامی آسیب‌پذیرترین افراد جامعه خواهد شد و بهترین کار این است که باید برای این افراد شرایط بهتری فراهم کنیم. (کولبران، سوخت‌بران، بیکاران، مهاجران، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و...). آنقدر درگیر مسائل کوچک شدیم که همه این‌ها را فراموش کردیم. این‌ها هدف اصلی دولت من خواهند بود.

همتی ادامه داد: آموزش مساله مهمی است و بازار رقابتی نقش مهمی در توسعه کشور دارد دولت باید در سه حوزه سلامت، آموزش و رسیدگی به اقشار آسیب پذیر وارد شود. در مورد آموزش باید از پایه کار کنیم.

وی افزود: ما مدارس  دولتی را کم اهمیت کردیم که این مدارس باید تقویت شوند. ما می‌توانیم فضایی را تعبیه و دست اولیا دهیم و اولیا باید براساس انتخاب خود ثبت‌نام کنند. مردم باید حق انتخاب داشته باشند.

آقای رییسی چرا در شورای سران قوا مقابل ارز ۴٢٠٠تومانی نایستادید؟

عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: بخشی از بیکاری جوانان تحصیل کرده به دلیل رشد منفی تولید و کرونا است که آسیب زیادی به بخش خدمات زده است. در دولت آینده سعی در تقویت بخش خدمات و اشتغال زایی به وسیله استارتاپ ها، کسب و کار در اینستاگرام و گردشگری و تسهیل در مجوزهایی است که مانع کسب و کار هستند داریم.

وی گفت: آقای جلیلی گفتند نباید تصمیم گیری ها را معطل کنیم. من از ایشان می پرسم که چرا fatf  را در مجمع تشخیص معطل کردید و تکلیف کشور را مشخص نکردید. آقای رئیسی می گویند که ازر ۴۲۰۰ تومانی و تسهیلات بانکی موجب فاصله طبقاتی شده است. چرا در شورای سران قوا مقابل ارز ۴٢٠٠تومانی نایستادید؟

همتی ادامه داد: شما و بقیه اعضای شورای هماهنگی من را مجبور کردید ارز مسدود شده را به ریال تبدیل کنم و نقدینگی ایجاد کنم که الان شما و آقای زاکانی آن را بر سر من بزنید بانک مرکزی چه تقصیری دارد؟ باید یک نامه ای به ترامپ بنویسند که تمام بلایی که بر سر مردم ما آوردی داریم سر همتی خراب می کنیم. دوستانی که از کاسبان تحریم حمایت میکردند الان در ستاد دوستان دارند پول خرج می کنند. الان من فهمیدم به جای کاندیدای پوششی ترکیب عوض شده و به پلیس خوب و پلیس بد تبدیل شده است.

وی افزود: دوستان برنامه های خود را بگویند. من دو سال زندگی خود را به خاطر مردم در بانک مرکزی گذاشته ام و با اینکه به من گفتند شخصتت خراب می شود آن را به جان خریدم. اگرمن به خاطر ۲ سال حضور در بانک مرکزی باید پاسخگوی کامل باشم، آقای رئیسی هم باید برای خراب کاری هایی که در قوه قضاییه بوده به خاطر ۴۰ سال حضورشان در قوه قضاییه پاسخگو باشند.

همتی گفت: درمورد حرف آقای رضایی که گفتند ۱۳۷ میلیارد دلار فساد ایجاد شده می خواهم بگویم این پول از کجا آمده، درآمد بانک مرکزی در سال گذشته ۵ میلیارد دلار بوده است. ما ظرف ۲۰ سال رشد سرمایه ثابت ۴.۵ درصدی داشته ایم اما با شروع تحریم ها رشد سرمایه و رشد اقتصادی منفی شده است که معلوم است نتیجه آن به جز بیکاری نمی شود. من برای این مشکل برنامه دارم.

مشاور ارشدم از برادران اهل تسنن بود/ مخالف بازداشت معتادان هستم

عبدالناصر همتی در ادامه مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت:  چندین برنامه من که برای دولت است را بیان می‌کنم. یکی از برنامه‌ها، اعطای مسئولیت ها براساس صلاحیت‌ها و شایستگی است. برخی فکر می‌کنند اقوام و مذاهب برای کشور تهدید هستند اما من آنها را مولفه قدرت کشور می‌دانم. بنابراین در انتصابات حتما به شایستگی فارغ از اینکه اهل تسنن یا تشیع باشد، از این افراد انتخاب خواهم کرد. در مدیریت‌‎های ارشد از خواهران و برادران شایسته و دارای صلاحیت استفاده خواهم کرد. در تجربه و عمل هم نشان دادم. مشاور ارشدم تا چند روز پیش که در بانک مرکزی بودم، دکتر تیمور رحمانی از برادران اهل تسنن بودند.

وی در مورد معتادان جامعه اظهار کرد: من مخالف بازداشت معتادان هستم. باید معتادان را توانمند کنیم و به جامعه بازگردانیم و به آنها شغل و توانایی دهیم. این افراد بخش عظیمی از جامعه ما هستند که باید به آنها توجه شود و اعتیادشان ناشی از بیکاری و سیاست‌های غلطی بوده که در کشور وجود داشته است.

همتی در مورد زندگی معلولان نیز گفت: به زندگی اجتماعی و اقتصادی معلولان توجه ویژه‌ای خواهم داشت. باعث شرمندگی است که پل‌های عظیم ساخته می شود اما معلولان و جانبازان عزیز ما نمی‌توانند چند صد متر در پیاده رو راه بروند. چرا نباید به اینها توجه شود؟

وی در ادامه تاکید کرد: محیط زیست برای من بسیار مهم است و حتما در اجرای پروژه ها و فعالیت های اقتصادی حق وتو خواهد داشت و در بودجه توجه ویژه ای به محیط زیست خواهم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان ساخت: در بحث حکمرانی اقتصادی که مطرح کردم، باید اصلاحاتی صورت بگیرد. بخش مهم آن، این است قدرتی که میدان و دیپلماسی یعنی شهید قاسم سلیمانی و محمد جواد ظریف ایجاد کردند را برای بهره برداری سیاسی و توسعه اقتصادی کشور پلی خواهم زد تا آنرا به جیب مردم ببریم حرکت و قدرت ما در منطقه باید برمبنای اقتصاد برای مردم عزیزمان باشد.

وی تصریح کرد: در ارتباط با تحریم که فوری ترین و ضروری ترین کار دولت است، به طور جدی پیگیری خواهم کرد.درست است کارهای مهمتری نیز وجود دارد ولی از میان برداشتن تحریم‌ها از ضروریات است.

 نیمه دوم مناظره دوم نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع "فرهنگی، اجتماعی و سیاسی"

می‌گویند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم/ بر اقتصاد و فرهنگ کشور چنبره زده‌اند

عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: آسیب‌های اجتماعی در بخش شهری یا کل کشور ناشی از یک ساختار بسیار غلط است و گروه‌های ذینفع و رانت‌خوار متاسفانه در کشور بر اقتصاد و فرهنگ و جامعه چنبره زده‌اند.

همتی با بیان اینکه اگر نتوانیم مشت اینها را باز کنیم و فساد ایجاد شده را حل کنیم، عواقب ایجاد شده در جامعه قابل حل نخواهد بود، تصریح کرد: اینها ارتباطات بسیار وسیعی در صادرات و هم واردات دارند، همچنین ارتباط زنجیری با کاسبان تحریم در ارتباط با سیاست خارجی دارند و در ارتباط با قاچاق (واردات و صادرات) و نیز در مساله پولشویی؛ اینها اساسا بر اقتصاد کشور چنبره زده‌اند و بدون حل این مسائل را نمی‌توان حل کرد.

نامزد انتخاباتی بیان کرد: دوستانی که اینجا نشسته‌اند و تقریبا رقیب بنده هستند همین حرف را می‌زنند و این یعنی تقویت همین وضع موجود من اما می‌گویم باید مشت اینها باز و شفاف شود تا مردم بدانند چه خبر است.

وی ادامه داد: من در مقابل جریانی قرار دارم که معتقدند به جای توسعه ایران برویم کاخ سفید را حسینیه کنیم و عزیزانی که در جلسه هستند این مسائل را مطرح می‌کنند؛ من معتقدم اینها دنیا را نمی‌شناسند، چه کسی به دنبال تسخیر سفارت عربستان می‌رود؟ چه کسی پشت پایین آوردن ارزش پول ملی و مخدوش کردن روابط ما با همسایگان‌مان است؟

همتی افزود: فکر می‌کنم اینها زنجیره است و اگر کشور نتواند این زنجیره را رفع کند آن سوال قابل حل نیست، من می‌گویم تحریم باعث مشکل و رشد نقدینگی شده اما دوستان این را نمی‌پذیرند.

وی تاکید کرد: ظرف دو سال گذشته فقط ۷۵ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور کاهش پیدا کرده که با دلار ۲۰ هزار تومانی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. بعد از من می‌پرسند چرا نتوانستید اقتصاد را اداره کنید؟ همین افرادی که می‌گویم بر اقتصاد کشور چنبره زده‌اند از تحریم سود می‌برند و سالی ۲۰ درصد هزینه معاملاتی ما را بالا برده‌اند.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ توضیح داد: ما سال گذشته و یک سال پیشتر از آن ۸۰ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی ما بوده است که ۲۰ درصد آن سالی ۱۶ میلیارد دلار می‌شود که چند کشور را می‌توان با آن اداره کرد. ما این را از دست می‌دهیم و سوال می‌کنیم که چرا توسعه اتفاق نمی‌افتد و چرا مردم فقیرتر می‌شوند و شغل ایجاد نمی‌شود و درآمد سرانه افزایش نمی‌یابد؟

وی در پایان تاکید کرد: ما در زندگی اجتماعی و اقتصادی خود باید تجدید نظر کنیم و من آمده‌ام که در کشور این روند را تغییر دهم.

نحوه کار گشت ارشاد ممنوع شود/ می‌گویند چرا گفتی پیامک حجاب نفرستند

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای تحکیم خانواده در عین مشارکت اجتماعی چیست؟ به مساله مهم خانواده اشاره کرد و گفت: این موضوع بحث مهمی است که در شعارهای انتخاباتی خود نیز گفته ام هدف ما تعامل از خانه تا جهان است.ما قصد نداریم به  موضوعات شعاری نگاه کنیم. الان یک مشکلی که خانواده‌های ما دارند، ایجاد گسستگی فرهنگی است. متولدین 70، 80 و 90 قبول ندارند اونجوری که ما فکر می‌کنیم و اصرار داریم، زندگی کنند. اگر نتوانیم در خانه خود تعامل کنیم و روابط متقابل و گفت و گو داشته باشیم، همین مشکل در جامعه منعکس می‌شود. 

وی تصریح کرد: پنج نامزد دیگر تفکر مشابه دارند و در مورد برخورد با جوانان هم نظر هستید. چرا همه جوان‌ها می‌خواهند از کشور بروند؟  شما برای جوانان چه تفریحی در کشور مدنظر دارید؟ به خاطر شرایط اقتصادی هم نمی توانند ازدواج کنند. مگر آمریکا نمی‌خواست فشار حداکثری و فروپاشی داشته باشد؟ جلویش را گرفتیم. اگر با همین روند پیش برویم، جوانان شغل پیدا نخواهند کرد و آسایش اجتماعی شان را از دست می‌دهند.

همتی تاکید کرد: به موضوع بانوان اشاره می کنید، چقدر برای این گروه محدودیت در جامعه ایجاد کرده‌اید؟ 50درصد جمعیت کشور زنان هستند. به من می‌گویند چرا گفتی به دختران پیامک حجاب ندهید؟ این کار به دختران ما استرس وارد می‌کند. باید نحوه برخورد گشت ارشاد ممنوع شود. تعارض منافع به طور وحشتناک جامعه را فرا گرفته است.

همتی در پایان اشاره کرد که در کابینه ام پنج زن خواهم داشت.

چرا شجریان را نادیده می‌گیرند و پاپ در ستادهای انتخاباتی پخش می‌کنیم؟ / جوانان ما به سمت کی پاپ رفتند

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در جمع‌بندی سخنان خود در دومین مناظره انتخاباتی گفت: در رابطه با اینکه دوستان می‌گویند ما کجا مخالف هستیم من خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم که رویکرد همه مشخص است من چنین چیزی را از خودم نمی‌گویم بلکه نگاه دوستان به جامعه از صحبت‌های آنها هم مشخص است.

کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد: من می‌گویم چه حقی داریم که برای جامعه اینگونه تصمیم بگیریم که چگونه رفتار و حرکت کنند؟ بگذاریم مردم زندگی کنند. از من می‌پرسند شما کدام جوانان را می‌گویید؟ من همان جوانانی را می‌گویم که گفته‌اند رای نمی‌دهیم. شما در مورد ۴۰ درصد مردم حرف می‌زنید در حالی که من در مورد ۶۰ درصد آنها می‌گویم. 

وی با بیان اینکه دوستان می‌گویند ما در زمینه‌های مختلف تعامل می‌کنیم، در برنامه‌های موسیقی خود آهنگ رپ می‌گذارند و رپ را ممنوع می‌کنند، توضیح داد: نوجوانان ما به سمت موسیقی کی‌پاپ رفته‌اند در حالی که رپ در کشور ما هنوز زیرزمینی است و چه کسی باید پاسخگوی اینها باشد؟ کدام رییس‌جمهوری باید پیگیر اینها باشد؟ مگر این عزیزان نباید از این مساله دفاع کنند، نظرات خود را بگویند.

همتی با بیان اینکه چرا باید کلهر، کسمایی و شجریان را نادیده بگیریم اما در انتخابات موسیقی پاپ و رپ در ستادهای انتخاباتی بگذاریم و با خواننده‌ها عکس بگیریم، تصریح کرد: خیال مردم را راحت کنید و این موسیقی‌ها را تایید کنید یا به مردم بگویید وضعیت همین است. من قرار است در مورد اقتصاد صحبت کنم. اقتصاد نیاز به اصلاح دارد و اصلاح اقتصاد از تعارض منافع عبور می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که نتوانیم تعارض منافع گروه‌های رانت‌خوار را در کشور حل کنیم، ساختار اقتصاد سامان نمی‌گیرد، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که ساختار بودجه را اصلاح کنید در حالی که ۵۰ درصد جی‌دی‌پی مالیات نمی‌دهد و اینها هستند که در اقتصاد دلالی، در خارج از کشور کاسبی تحریم و در هنر و اجتماع هیولا سازی کرده و پول‌های کثیف رد و بدل می‌کنند و من معتقدم رییس‌جمهور باید شفاف سازی کرده و جلوی این فسادها را بگیرد.

همتی با اشاره به اینکه دوستان می‌گویند کی گفته‌ایم که کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم؟ گفت: مگر شما بر ترک این آقایان سوار نشده و بر سر آنها بوسه نزده‌اید؟ جناب آقای رییسی شما می‌فرمایید ما در حد کارمندان کسانی هستیم که علیه آنها شکایت کرده‌اند؛ یعنی شما به ما که تایید شورای نگهبان را گرفته و در سطح خودتان به عنوان نامزد معرفی شده‌ایم توهین می‌کنید. زمانی که جلوی مردم به من می‌گویید در حد کارمند، آیا ما کمتر از شما خدمت کرده‌ایم؟ چهل سال است که در مسئولیت‌های مهم من و آقای مهرعلیزاده خدمت کرده‌ایم.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد: مردم عزیز خواهش من این است که به صحنه بیایید قبلا هم گفته‌ام که هر یک نفر به ده نفر زنگ بزند باید پیگیر باشیم تا همه به صحنه بیایند. باید رای بدهیم و اجازه ندهیم این روش و شیوه‌ای که دوستان مطرح می‌کنند و با متلک و طعنه همراه است ادامه پیدا کند. این مسائل را در جامعه جدی بگیرید و من مطمئنم که مردم عزیز در سرنوشت خود سهیم خواهند شد و این فرصت را از دست نخواهند داد. نگذاریم که قطار توسعه عبور کند و باید خیلی سریع به قطار توسعه برسیم.