۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از دومین مناظره انتخاباتی؛

همتی: آقای رییسی چرا در شورای سران قوا مقابل ارز ۴٢٠٠تومانی نایستادید؟ / رییسی: همه می دانند وقت حساس مذاکره نباید بگوییم خزانه خالی است

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۰
کد خبر: 534516
همتی: آقای رییسی چرا در شورای سران قوا مقابل ارز ۴٢٠٠تومانی نایستادید؟ / رییسی: همه می دانند وقت حساس مذاکره نباید بگوییم خزانه خالی است

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در استودیوی محل مناظره‌ها در رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم با موضوع «فرهنگی، اجتماعی» در استودیوی محل مناظره‌ها برگزار شد.  اولین مناظره انتخاباتی، ۱۵ خردادماه با موضوع اقتصادی برگزار شد و آخرین مناظره نیز شنبه ۲۲ خردادماه به صورت زنده از طریق شبکه اول و خبر سیما پخش خواهد شد. اجرای این مناظره‌ها را «مرتضی حیدری» برعهده دارد. مناظره انتخاباتی به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران و رادیو انتخابات پخش می‌شود.

جزییات برگزاری مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

در دومین مناظره (مانند مناظره اول)، ترتیب صندلی نامزدها و پاسخ دادن آنها به سؤالات بر اساس قرعه‌کشی مشخص شد. انتخاب سؤالات نیز به قید قرعه انجام می‌شود.

مناظره دوم در دو قسمت برگزار می‌شود و زمان تقریبی هر قسمت از مناظره حدود ۹۰ دقیقه خواهد بود.

هر نامزد برای پاسخ به هر سؤال سه دقیقه فرصت دارد. هر نامزد همچنین چهار دقیقه فرصت نقد پاسخ‌های دیگر نامزدها و چهار دقیقه فرصت دفاع از پاسخ‌های خود را (در مقابل نقد دیگر نامزدها) دارد.

در قسمت دوم مناظره نیز از هر نامزد دو سؤال به قید قرعه پرسیده خواهد شد.

در پایان مناظره، هر نامزد چهار دقیقه فرصت جمع‌بندی خواهد داشت.

شماره صندلی کاندیداها مشخص شد

 آقای رضایی شماره صندلی ۱

 آقای زاکانی شماره صندلی ۲

آقای مهرعلیزاده شماره صندلی ۳

 آقای قاضی‌زاده هاشمی شماره صندلی ۴

 آقای جلیلی شماره صندلی ۵

 آقای رییسی شماره صندلی ۶

 آقای همتی شماره صندلی ۷

****

زمان برگزاری مناظره دوم که از ساعت ۱۷ آغاز شد، حدود ۳ ساعت اعلام شده است. در دور اول و این دوره کاندیداها پیش از ورود به ساختمان برگزاری مناظره در اظهاراتی کوتاه به سوالات خبرنگار صدا و سیما پاسخ دادند.

مناظره سوم نیز روز شنبه ۲۲ خرداد ماه انجام خواهد شد. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.

بخش اول مناظره؛ طرح سوالات

چندبرابرشدن حقوق برخی مدیران را به عدالت نزدیک خواهم کرد

سیدابراهیم رییسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در ابتدا عرض می کنم برخی بداخلاقی ها شد که بر اساس آنچه که در قانون آمده است اجازه داده شده بنده از خود دفاع کنم، ولی بنده از این حق استفاده نمیکنم و پاسخ را به مردم واگذار میکنم.

رییسی گفت: ما در طرح سلامت شاهد بودیم که برخی صد میلیون و دویست میلیون دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: چندبرابرشدن حقوق برخی مدیران را به عدالت نزدیک خواهم کرد. فاصله طبقاتی محصول تصمیم‌های ناعادلانه اقتصادی است. مثل اعطای ارزهای دولتی و وام‌های بانکی و...

خداحافظی با دولتی که شب خوابید و صبح بنزین را گران کرد/ ما از گرسنگی امید می‌خوریم

محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰  گفت: مردم مشکلات شما با شعار، وعده و شعبده‌بازی حل نمی‌شود و ریشه اقتصادی دارد و با حرف‌‌درمانی به نتیجه نمی‌رسد به قول دانشجوی شیمی دانشگاه تهران که دستفروشی می‌کرد، ما از گرسنگی امید میخوریم. درست می‌گوید زیرا امید دیدنی است.

تا پایان انتخابات هستم

رضایی در نخستین دور سوال‌ها عنوان کرد: دولت ما امید را به سفره شما باز خواهد گشت و لبخند پیروزی باری دیگر بر سفره شما خواهد نشست. در مناظره قبل گفته شد کسانی که نمی‌خواهند تا پایان بمانند به مردم اعلام کنند البته با توهین نباید گفته می‌شد. من تا پایان انتخابات هستم و با همه رقابت خواهم کرد.

وی افزود: من از ایران و امید به آینده ایران صحبت کردم. می‌خواهم از همه مردم  بافرهنگ ایران از آذربایجان که سر ایران است، از مهدی باکری، از همت، از احمد متوسلیان، از تهرانی مقدم، از همه قهرمانان ایرانی سخن بگویم. ما جنگ و انقلاب را با همه مردم به نتیجه رساندیم. دولت ما دولت همه اقوام است از اهل تسنن تا تشیع. نمی‌دانم چرا مرا به زاگرسی بودن متهم می‌کنند. مفتخرم که زاگرسی هستم و همه می‌دانند که من از همه اقوام استفاده کردم. دولت ما از همه ایرانیان تشکیل خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: امید با آزاد کردن انرژی جدید در جامعه محقق می‌کنند. از دولت خواب آلودی که شب می‌خوابد و صبح قیمت بنزین را چند برابر می‌کند خداحافظی می‌کنم قول می‌دهم سال ١۴٠٠سال گشایش آینده ایران است. امسال به نام حضرت ولیعصر منتسب شد و مطمئنم مردم با مشکلات خداحافظی می‌کنند. ما لبخند را به چهره و برکت را به سفره مردم برمی‌گردانم.

فرهنگ غلط سیاسی، عامل بی‌اعتمادی به دولت /  باید تاثیر کارهای دولت در زندگی مردم دیده شود

سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: فرهنگ غلط سیاسی منجر به بی‌اعتمادی شده و موضوعی فراگیر است و تنها به یک دولت محدود نمی‌شود.

وی گفت: اگر شما کارهای ریشه‌ای را کنار گذاشتید و به کارهای نمایشی پرداختید مثل اصلاح ساختار بودجه، کشور متوقف خواهد شد.

اگر تاثیر کارهای دولت در زندگی مردم دیده نشود یعنی کار درست نبوده است.اگر در کارها تصمیم به موقع اتخاذ نشود، کشور دچار مشکل خواهد شد.

چندشغلی بودن مسئولان در کشور که یک فرهنگ و ارزش شود کارها دنبال نمی‌شود

باید مواظب باشیم این فرهنگ سیاسی اصلاح شود.

مهرعلیزاده در مناظرات ریاست جمهوری؛

شش کلاس درس خواندید/ صدا و سیمای ملی، عشقی شد

مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: از فیلم من پنح دقیقه حذف شد و این بداخلاقی است. مردم گفتند که صدا سیمای ملی عشقی شده است.

وی ادامه داد: سیاست فشار حداکثری ترامپ به اذعان نود آمریکایی‌ها شکست خورده و رییس جمهور آمریکا خواسته تا به برجام بازگردد. اگر شما رییس جمهور شوید برای تحقق این سیاست که رهبر انقلاب اعلام کردند، چه روشی در پیش خواهید گرفت؟

وی گفت: براساس سیاست‌های نظام و به دلیل بد عهدی آمریکا، مقاومت جانانه مردم ایران توطئه‌ها را بر باد داد و مواضع ایران درست بوده و برای زنده‌کردن برجام باید با قدرت مذاکره کنیم و حقوق برجام را به مردم ایران برگردانیم. بایستی همه تصمیم‌گیران کشور همکاری کنند تا برجام به نتیجه برسد.

آقای رییسی به بداخلاقی اشاره کردند و از وقت خود می‌گذرند که نمی‌دانم منظورشان چیست. گفتند آذری زبان‌ها به ایشان زنگ زدند و دلجویی کردند. ما در این جا آذری‌زبانی نداشتیم و آذری زبانی در اینجا نبوده که به ایشان توهین کند. آنچه در آذربایجان شرق، غربی و... وجود دارد ترک زبان‌ها هستند.

باتوجه به اینکه ایشان قاضی هستنند می‌خواهم دقت بیشتری داشته باشند. تعریف ما از اخلاق چیست؟  اگر ما در خصوص مدرک شما مطالبی گفتم، حق بود. شما از نظر کلاسیک شش کلاس درس خواندید. عرض کردم که شما با دروس حوزوی معادل‌سازی و دکترا گرفتید. اقتصاد نیازمند علم کلاسیک است. مسائل اخلاقی باید در عمل و جامعه جاری شود. از فیلم من پنح دقیقه حذف شد و این بداخلاقی است. مردم گفتند که صدا و سیمای ملی عشقی شده است. سوال من از آقای رییسی این است که چرا فیلترینگ در جامعه راه افتاده است.

مدارس دولتی کم‌اهمیت شده است / انحصار عامل اصلی فساد و ناکارآمدی است

عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: من لازم می‌دانم که به شیوه مناظره انتقاد کنم. مناظره مانند مسابقه هفتگی شده است. اگر می‌خواستیم مردم مواضع ما را بدانند، بهتر بود سوالات مهم‌تری مطرح شود.

وی گفت: این هم یک نوع انحصار است و من مخالف انحصار هستم. انحصار عامل اصلی فساد و ناکارآمدی است. الان انتخاب بین بد و بدتر یا خوب و خوب‌تر نیست. بلکه انتخاب بین افرادی است که معتقدند دری که روی کنشگری شهروندان بسته می‌شود. مهم‌ترین وظیفه ما تصمیم‌گیری درباره این موضوع است.

همتی افزود: من صدای بی‌صداها و قدرت بی قدرتان هستم. دولت من، دولت آسیب‌پذیران جامعه خواهد شد و باید برای این افراد شرایط بهتری فراهم کنیم. (جواب آن، بیکاران، مهاجران، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و...)

وی ادامه داد: آنقدر درگیر مسائل کوچک شدیم که همه این‌ها را فراموش کرده‌ایم.آموزش مساله مهمی است و بازار رقابتی نقش مهمی در توسعه کشور دارد دولت باید در سه حوزه سلامت، آموزش و رسیدگی به اقشار آسیب پذیر وارد شود.

قاضی زاده هاشمی: منابع بودجه‌ای منطقه‌ای تقسیم خواهد شد / نظام تقسیم وظایف اصلاح می‌شود

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: یکی از مشکلاتی که ما در نظام اداره کشور داریم، نحوه تقسیم وظایف است.

وی گفت: وزارتخانه‌های بخشی و موضوعی داریم و در کنار آنها شوراهای بالادستی و نهادهایی داریم که در داخل یا خارج بدنه دولت هستند و وظایفی مشابه هم را انجام می‌دهند. در حوزه فرهنگی ۳۸سازمان فعال داریم.برای فرار از پاسخگویی، شوراهایی درست خواهیم کرد که به جای وزرا مصوبات در قالب آن‌ها تصویب می‌شود و مسئولیت هم ندارند.

وی افزود: مدلی از حکمرانی طراحی کردیم که اعتماد ساز است و تصدی‌ها کاملا محیطی می‌شود و در اختیار استاندار و فرمانداران می‌شوند. منابع بودجه‌ای به جای دستگاهی، منطقه‌ای تقسیم می‌شوند.

زاکانی: تمام زوج‌های نابارور را بیمه می‌کنم / همتی با خودداری از مناظره با من دنبال فرار رو به جلوست

علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: نرخ باروری از۶/۹درصد در سال ۶۰ به ۱/۳ درصد رسیده که باید به ۲یا۳درصد برسد.

وی گفت:  باید تعلیم و تربیت باشد ، تحکیم خانواده، احیای تندرستی و صیانت از محیط زیست در فرهنگ و اجتماع را مدنظر داریم.۳/۵میلیون زوج نابارور داریم که هزینه گزافی برای حل مشکل خود دارند اما من همه را بیمه می‌کنم.۷۰درصد مردم در سال ۸۴ مایل به دو فرزندی و در سال ۹۸، ۷۰درصد مایل به سه فرزندی بودند ولی گفتند از عواقب آن می‌ترسیم.

وی ادامه داد: این وضع را دولت روحانی ایجاد کرد که نماینده‌اش اینجاست ولی حاضر به مناظره با من نیست و این هم نوعی از فرار رو به جلوست.همین دولت بلایی بر سر مردم آورد که ۵۷درصد حقوق خود را در تهران برای یک خانه کوچک بدهند.

بخش اول مناظره؛ نقد اظهارات

رضایی: رانت فولاد مثل جارو برقی منابع را می‌خورد / برای بانوان آموزش شش ماهه تعیین می‌کنیم

محسن رضایی گفت: طرح من برای رفع محرومیت در زندگی مردم طرح کفایت زندگی است که از پنج محور تشکیل می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، رضایی در مناظرات گفت: مساله عدالت و فقرزدایی نیازمند جراحی و اقدامات بزرگ است. طرح من برای رفع محرومیت در زندگی مردم طرح کفایت زندگی یا ایران بدون فقیر است که از پنج محور تشکیل می‌شود. یارانه ۴۵٠هزار تومانی، مسکن سهل، حقوق نقد به بانوان خانه‌دار، کسب و کارهای خانگی و سهام صندوق نفت ملی. ما می‌خواهیم به معنای واقعی نفت را ملی کنیم.

وی ادامه داد: اگر این پنج مورد محقق شود، یک بسته زندگی شکل می‌گیرد که من آن را کفایت زندگی نام نهادم.  بعد این اقدامات امیدوارم هیچ فقیری در ایران نباشد. شاید بپرسید منابع آن از کجاست؟ در سال گذشته ١٣٧میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه رفت اما به دلیل رانت، پول‌ها به افرادی رسید که صاحب حق نبودند و ۴٠درصد از این رقم قابل باز توزیع است. می‌توانیم ده ملیارد از پول را به دولت بدهیم که کسری بودجه نداشته باشد و بقیه آن را صرف این پنج مورد کنیم.

رضایی افرود: یارانه ۴۵هزار تومانی زمان پرداخت خود ٢٠دلار بود. چطور برای رانت فولاد و سلاطین مافیای مفت‌خور که مثل جارو برقی منابع را می‌خورند، منابع داریم اما برای فقرا نه. من منت نمی‌گذارم. وظیفه من است. دولت ما با تمام قدرت و ترس حق مردم را به خودشان می‌دهد. مساله دوم حقوق خانه‌داریست. یک شغل که مرد بیرون می‌رود و دوم زنی که در خانه کار می‌کند. چرا برای خانه‌داری حق قایل نشویم؟ بانوان آینده‌ساز کشور هستند. برای بانوان آموزش شش ماهه تعیین می‌کنیم.

زاکانی: عمده مشکلات امروز تقصیر بانک‌مرکزی است/ روحانی در سال ۹۲ با مظلوم‌نمایی رای جمع کرد

علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در مناظره انتخابات گفت: اینجا گفته شد که صدای کولبران هستند اما باید گفت قاچاق سالانه کشور بین ۲۱ تا ۲۵ میلیارد دلار است که ۹۵درصد آن از مبادی رسمی صورت می‌گیرد. افراد و عناصر این قاچاق مشخص هستند، چرا آقایانی که در دولت بودند جلوی این قاچاق رسمی را نگرفتند؟ چرا با جلوگیری از قاچاق رسمی اشتغال ایجاد نکردند و به کولبری کمک نکردند تا کولبران زندگی عزتمند داشته باشند؟

زاکانی ادامه داد: آقایانی که اینجا هستند، بیان می‌کنند به دنبال آزادی هستیم اما آزادی از عدالت قابل تفکیک نیست. اما آقایان برای خودشان در جامعه طبقه بندی دارند. امروز مشکل کشور فقر و غنا، بی عدالتی در مقابل فسادها و تبعیض ها،آزادی خواهی در مقابل استبداد، استقلال طلبی در  مقابل بیگانه پرستی است. آقایانی که در دولت کنونی هستند، بگویند کدام سمت این ماجرا می‌ایستند که البته به نظر من کاملا معلوم است. این خیلی مهم است. با سرکشی به اندرونی اینها می توان فهمید چگونه با مال و آبروی مردم بازی می‌کنند؟ اینجا نیاز به مظلوم نمایی ندارد و نیاز به کارنامه و برنامه دارد.

همانطور که در سال ۹۲  از مردم رای گرفتند و بعد هم تعهدی به آنچه گفته بودند نداشتند. نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شد. افرادی که اینجا هستند باید جوری صحبت کنند که با کارنامه شان تطابق داشته باشد.

وی تصریح کرد: بخش عمده مشکلات امروز به بانک‌مرکزی برمی‌گردد.قیمت دلار، نهاده ها، بی توجهی به نوع سیاست‌گذاری و نظارت بر بانک‌ها، خلق نقدینگی و افزایش پایه پولی از جمله مشکلاتی است که توسط بانک مرکزی بوجود آمده است. لذا این جهت، قابل نقد است.

زاکانی افزود: موضوع دیگر توسط آقای رضایی مطرح شد؛ بنده معتقد هستم باید روی منابع تجدید نظر کنند. این اعداد و ارقامی که می‌گویند، عجیب است و لذا موضوع را نباید سیاسی کرد.

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: با یک محاسبه از این اعداد و ارقام و  مقایسه با دارایی های دولت و امکانات کشور، کار خیلی سخت خواهد بود. اگر جناب آقای رضایی دقیق و با جزییات بیان کنند، ۱۳۷ میلیارد ریال چیست و چگونه می خواهند آنرا احصا کنند، باعث روشن شدن ذهن ما و مخاطبان شود.

مهرعلیزاده: لزوم بیمه تکمیلی رایگان / کولبران قشر فراموش‌شده هستند

محسن مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: صحبت های آقای رییسی در مورد کاهش فاصله طبقاتی تخصصی و کامل نبود. حداقل حقوقی که هر ساله برای کارگران تعین می شود و محل بحث هر ساله بین دولت و کارگران است، در حال حاضر از تورم عقب افتاده است.

وی گفت: اولین کار برای حل فاصله طبقاتی در دولت من رسیدگی به این مسئله و حل بحث بین دولت، کارگر و کارفرماست. مسئله بعدی رتبه بندی معلمان است که در حال حاضر در این زمینه به آنها ظلم فاحشی شده است.

وی افزود:تطبیق مدرک تحصیلی معلمان باید مانند اساتید دانشگاه باشد. کولبران و سوختبران نیز گروه دیگری هستند که فراموش شده اند. ماردر حال حاضر در کشور ۷ میلیون زن و مرد سرپرست خانوار داریم که درآمد ثابتی ندارند و حداقل ۳ میلیون نفر از آنها از هیچ معیشتی برخوردار نیستند برای این قشر باید صندوقی تشکیل شود و حداقل برای نیمی از آنها به میزان نیمی از حداقل حقوق در نظر گرفته شود تابتوانند گذران زندگی کنند.باید با تشکیل صندوق بیمه تکمیلی رایگان، قشر ضعیف کشور را تحت پوشش آن قرار دهیم.

همتی: آقای رییسی چرا مقابل ارز ۴٢٠٠تومانی نایستادید؟

عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: آقای جلیلی گفتند نباید کاری را طول دهیم ولی شما FATF را زندانی کردید. آقای رییسی گفتند ارز ۴٢٠٠تومانی باعث فاصله طبقاتی است شما دیدید که من مخالف آن هستم چرا مقابل آن نایستادید.

وی گفت: بخشی از بیکاری جوانان تحصیل کرده به دلیل رشد منفی تولید و کرونا است که آسیب زیادی به بخش خدمات زده است. در دولت آینده سعی در تقویت بخش خدمات و اشتغال زایی به وسیله استارتاپ ها، کسب و کار در اینستاگرام و گردشگری و تسهیل در مجوزهایی است که مانع کسب و کار هستند داریم.

همتی خاطر نشان کرد: آقای جلیلی گفتند نباید تصمیم گیری ها را معطل کنیم. من از ایشان می پرسم که چرا fatf  را در مجمع تشخیص معطل کردید و تکلیف کشور را مشخص نکردید. آقای رییسی می گویند که ازر ۴٢٠٠ تومانی و تسهیلات بانکی موجب فاصله طبقاتی شده است.

وی گفت: چرا در شورای سران قوا مقابل ارز ۴٢٠٠تومانی نایستادید؟ شما و بقیه اعضای شورای هماهنگی من را مجبور کردید ارز مسدود شده را به ریال تبدیل کنم و نقدینگی ایجاد کنم که الان شما و آقای زاکانی آن را بر سر من بزنید بانک مرکزی چه تقصیری دارد؟

وی ادامه داد: باید یک نامه ای به ترامپ بنویسند که تمام بلایی که بر سر مردم ما آوردی داریم سر همتی خراب می کنیم. دوستانی که از کاسبان تحریم حمایت میکردند الان در ستاد دوستان دارند پول خرج می کنند. الان من فهمیدم به جای کاندیدای پوششی ترکیب عوض شده و به پلیس خوب و پلیس بد تبدیل شده است.

همتی افزود: دوستان برنامه های خود را بگویند. من دو سال زندگی خود را به خاطر مردم در بانک مرکزی گذاشته ام و با اینکه به من گفتند شخصتت خراب می شود آن را به جان خریدم. اگرمن به خاطر ۲ سال حضور در بانک مرکزی باید پاسخگوی کامل باشم، آقای رییسی هم باید برای خراب کاری هایی که در قوه قضاییه بوده به خاطر ۴۰ سال حضورشان در قوه قضاییه پاسخگو باشند.

همتی در ادامه گفت: درمورد حرف آقای رضایی که گفتند ۱۳۷ میلیارد دلار فساد ایجاد شده می خواهم بگویم این پول از کجا آمده، درآمد بانک مرکزی در سال گذشته ۵ میلیارد دلار بوده است. ما ظرف ۲۰ سال رشد سرمایه ثابت ۴.۵ درصدی داشته ایم اما با شروع تحریم ها رشد سرمایه و رشد اقتصادی منفی شده است که معلوم است نتیجه آن به جز بیکاری نمی شود. من برای این مشکل برنامه دارم.

سید ابراهیم رییسی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰:

همتی باید پاسخگوی مسئولیتش در بانک‌مرکزی باشد / مدرک معادل ندارم، حاشیه نسازید

سید ابراهیم رییسی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: برخی نکات را دقیق مطرح نمی‌کنند و بحث را به حاشیه می‌برید لازم است ذکر کنم مدرکم معادل نیست.

ابراهیم رییسی در پاسخ به صحبت‌هایی که در مورد تحصیلاتش گفته شد، بیان کرد: برخی نکات را دقیق مطرح نمی‌کنند و بحث را به حاشبه می‌برند. لازم است تاکید کنم مدرکم معادل نیست و مانند هر دانشجو، مراحل را گذارنده‌ام و مدرکم سطح چهار حوزه است.اما تمایلی به ورود به این بحث را ندارم و این مشکل ما نیست.

رییسی افزود: سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم، نسبت به تمام حوزه‌هایی که مسئولیت داشتم، پاسخگو بودم اما به میزانی که دستم در آن حوزه باز بوده است. مقام معظم رهبری سال ۸۰،در بیانیه‌ای به عنوان مبارزه با فساد اقتصادی دادند و من به مدت چهار سال در آن زمان نمایشگاه برگزار کردم و همه مدیران ارشد کشوری آمدند و بازدید کردند. اینکه تمام دولت را پشت ویترین گذاشتم تا آسیب ها دیده شود و راهکارهای رفع آسیب را هم در همان مقطع بیان کردیم.

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کرد: مسئولی که در بانک‌ مرکزی است، باید نسبت به دوران مسئولیت خود پاسخگو باشد.مسئول اقتصادی در کشور کیست؟چه کسی نسبت به اینکه هرروز در سفره مردم بمبی منفجر شد، مسئول است؟

وی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰تومانی قبل از ریاست من در قوه‌قضاییه تصویب شد و آن زمان عضو شورایعالی نبودم. اما بحثی که مطرح می‌شود این است که چرا این تصیم بعد از اتخاذ، درست اجرا نشد و نظارت صحیح بر اجرای آن صورت نگرفت؟ مگر در کشور برنامه و طرح کم است؟ دانشگاه‌های ما پر از طرح است، برنامه چهارم و پنجم و ششم توسعه داریم، سیاست‌های مصوب نظام را داریم. سخن ما در نبودن برنامه و سیاست نیست بلکه حرف ما نبود یک اراده قوی  مجاهدانه است که پای کار بایستد و مشکلات مردم را حل کند.

ابراهیم رییسی اظهار داشت: در باب ترک فعل، عنوان کردیم هرکس در هرجایی که مشغول است باید پاسخگو باشد. حقوق کارگران و معلمان ما باید متناسب با تورم متناسب‌سازی شود.آیا این اتفاق می‌افتد؟ مساله حقوق عادلانه یکی از مسائل مهم کشور است و یکی از گله‌ها این است که  چهارنفر در یک اتاق با ماموریت‌های مساوی و مدارک تحصیلی یکسان باهم کار می کنند اما با پرداخت‌های متفاوت. نظام عادلانه پرداخت ما تبدیل به نظام ناعادلانه پرداخت شده است.

قاضی زاده هاشمی: کنکور را حذف و مشکل سربازی را حل خواهم کرد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: پیروزی تیم فوتبال و والیبال را تبریک می گویم. شیطنتی که برای تیم ملی انجام شد که لازم بود وزارت ورزش و جوانان قوی تر ظاهر می شد.

وی افزود: در دولت سلام اجازه نخواهیم داد نهادهای بین المللی هرکار می خواهند در برابر ما انجام دهند.امروزه جوانان ما بهترین شادترین و پر انرژی ترین سال های عمر خود را برای قبولی در کنکور و سربازی و مسائل آن می گذرانند.

وی گفت: تحصیل طولانی و گرفتن مدارک متعدد بدون کسب مهارت کافی گریبان گیر جوانان است. به طور مثال به نظر من نیمی از ۲۵ سالی که بنده برای صرف تخصص جراحی سر و گردن صرف کرده ام اضافی بوده است. موضوع مهاجرت جوانان و نخبگان نیز مسئله ای بوده است که در این چند سال حادتر شده و تا جایی که رشد چند برابری داشته است.

قاضی زده افزود: عمده بیکاری کشور در قشر جوانان است و دغدغه جوانان ۲۵ تا ۳۰ سال کشور غالباً یا خسته از کنکور و سربازی اند یا اشتغال و درآمد آنها دچار مشکل است، مسکن برای آنها خواب و خیال شده است و یا در حسرت ازدواج هستند و یا مانند کوله بران و ته لنجی ها در دوراهی نان و جان اند چون دولت برای آنها برنامه مشخصی نداشته است. موضوع اصلی دولت سلام خانواده و جوانان خواهند بود. حتماً سامانه ای برای حذف کنکور پیش خواهیم برد.

وی همچنین گفت: مسئله سربازی را حل خواهیم کرد. سربازی مسئله بودجه ای و فناوری دارد که ما با گفتگو با نیروهای مسلح آن را حل خواهیم کرد و آن را مانند چیزی که در دنیا هست به سربازی حرفه ای تبدیل خواهیم کرد. برای هر شهری ما مشاغل متناسب با آن طراحی کرده ایم. و صندوق اعتبار خانواده هم برای اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان طراحی کرده ایم.

جلیلی: موضوعات مطرح شده به درد مردم نمی‌خورد

سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ گفت: موضوعاتی که امروز مطرح می‌شود کمکی به مردم نمی‌کند.

سعید جلیلی در ادامه مناظره بیان کرد: در جلسه قبل هم این موضوع را عنوان کردم، یکی از مشکلاتی که کشور پیش نمی‌رود، فرهنگ سیاسی ما است که آن هم کار نمایشی و تعارفات است که باعث می‌شود کشور پیشرفت نکند. امروز درباره انتخاب رییس جمهور صحبت می‌کنیم.کسی که می‌خواهد ماشین دولت را راه‌اندازی کند.دستگاههای مختلف را فعال کند. باید تعارف را کنار بگذاریم، این نوع مناظره و سوالات و نحوه پاسخگویی می‌تواند به مردم کمک کند؟ غرض از این مناظره این است که مردم بتوانند انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است در این بحث‌ها آورده نمی‌شود. ۲۷درصد جمعیت کشور در روستاها است اما تا الان در مورد آینده روستا سوالی از من و نامزدهای دیگر نشده است. درباره بانوان که ۵۰درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند یا در مورد آموزش و پرورش که یک میلیون کارمند دارد و در مورد جوانان و ورزش سوال درستی پرسیده نمی‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: این نوع صحبت‌ها که در زمان های کوتاهی که به نامزدها داده می‌شود کمکی به مردم نمی‌کند. اگر می‌خواهیم باعث رشد و پیشرفت کشور شویم، باید بدانیم اولویت مردم چیست؟ باید بدانیم چه برنامه ای باید برای آن در نظر گرفت و در مورد آن بحث و نقد شود. خواهش من از نامزدها این است اگر موافق هستند روند مناظره را اصلاح کنیم و حداقل مناظره بعد به این شکل نباشد. مدل سوالات در مناظره بعد باید مشخص باشد و قرار نیست که از نامزدها تست هوش گرفته شود. نامزدها هم باید نظرات شان را بگویند تا مردم بتوانند درست انتخاب کنند. ما اگر صحبت جمهوریت و حضور پرشور مردم را می‌کنیم، مردم باید بدانند اولویت چیست و اولویت‌ها شناسایی شود و نامزدها در مورد آنها صحبت کنند تا مردم بتوانند حرف درست را انتخاب کنند و به شخصی که حرف درست می‌زند، رای دهند.

سعید جلیلی در ادامه مناظره اذعان کرد: رییس جمهور باید کسی باشد که بتواند  با اقتدار دولت آینده را اداره کند. اگر می‌گوییم دولت باید باعث جهش کشور شود، باید دید لازمه آن چیست؟ این است که رییس جمهوری بتواند بگوید برای فلان موضوع قرار است چه ماموریتی برای دستگاه‌ها تعیین کند و برایشان کار تعریف شود. و مردم بتوانند از رییس جمهور و دولت مطالبه کنند و دولت پاسخگوی مردم باشد. رییس جمهور مقتدر آن نیست که حرف تند بزند.

بخش اول مناظره؛ دفاع کاندیدا از خود

قاضی زاده هاشمی: چرا دولت جلوی واردات واکسن را گرفت؟/ بخش محروم صدقه نمی‌خواهند

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت:ممکن است در تهیه برنامه یا رویکرد دولت های کاندیداها بعضی موضوعات پیشران باشد یعنی بنده معتقد باشم که نحوه اداره کشور دچار اختلال است و ما حکمرانی را باسد تغییر دهیم. بعضی از دوستان ممکن است رویکردشان متفاوت باشد. این نحوه پرسیدن سوالات باعث می شود آورده کاندیداها و تفاوت های آنها دیده نشود و بر اساس دانش ضمنی آنها گفتگو می شود.

وی گفت: به نظرم انتقاد دوستان به نحوه مناظرات انتقاد واردی است و باید به شکلی مناظرات برگزار شود که تفاوت ها در رویکردها دیده شود. بخشی از جامعه که باید به آنها توجه ویژه ای شود معلولان هستند که شهروند درجه یک جامعه اند و حدود ۱۰درصد جامعه را تشکیل می دهند. معلولان نیاز به صدقه ندارند و باید ابزار زندگی در محیط برای آنها فراهم شود و متاسفانه مورد توجه نبوده اند. با این که ما در مجلس قانون خوبی برای این قشر تصویب کردیم اما به نتیجه درستی نرسید اما ما در دولت سلام برای مسائل اجتماعی آنها مانند ازدواج و طلاق آنها و مناسب سازی معابر در حال برنامه ریزی هستیم.

وی افزود: موضوع مهم دیگری که در سوالی در مورد آن پرسیده نشد موضوع جانکاه کروناست که آمار فوتی بالا و غیر قابل توجیهی در کشور دارد. صداو سیما کشورهایی که در کرونا اوضاع بدی دارند را گزارش می کند اما هیچگاه از کره جنوبی که ۱۹۷۴ فوتی داشته و یا ویتنام که ۵۳ فوتی داشته و یاحتی کشور چین که مرکز شیوع کرونا بوده ۴۶۳۴ فوتی داشته است، گزارشی نبوده است.

وی ادامه داد: بسیاری از این کشورها هنوز واکسیناسیون را نیز شروع نکرده اند اما دولت و مدیران قاطعی داشته اند و دچار بی ثباتی در تصمیم گیری نبوده اند. اخیراً دیدیم که کسی در کلاب هاوس گفت من در مرداد ماه می توانستم ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد کنم اما دولت با من همراهی نکرد. ۱۸ میلیون دوز واکسن به معنای کاهش ۸۰ درصدی مرگ و میر در کشور است. این حرف خیلی وحشتناکی است که چنین امکانی بوده ولی از آن استفاده نشده است.

زاکانی: کشور را نمی‌شود کاریکاتوری اداره کرد

علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، در ادامه مناظره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: معتقد هستم در کشور انسداد وجود ندارد و مشکل مدیریت و رویکرد و زیاده خواهی ها و باندبازی ها است. همین جا اعلام می‌کنم حاضر هستم با هرکاندیدایی که مایل باشد، مناظره دقیق برنامه‌ای داشته باشم. من هم نسبت به برگزاری مناظره انتقاد دارم ومعتقد هستم که خیلی بهتر می شود مناظره کرد.

وی تصریح کرد: دوست داشتم مناظره‌ها دو به دو می‌بود که عیار گفته ها و شرایط معلوم باشد. من معتقد هستم که اولا بسته یک رییس جمهور باید یک بسته جامع باشد و نمی شود کشور را کاریکاتوری اداره کرد. لذا باید به اقتصاد و مدیریت، فرهنگ و اجتماع و سیاست داخلی و خارجی پرداخته شود و باید برای هرکدام بسته های جدی داشته باشد که همپوشانی کند و اقدام جدی و اساسی برای آن داشته باشند.   

زاکانی اذعان کرد: در حوزه سلامت معتقد هستم دولت می تواند اقدام اساسی و جدی داشته باشد که مریض غیر از درد بیماری، درد دیگری نداشته باشد و برای این مورد برنامه جامعی تدوین کردم که تقدیم خواهم کرد.

این نامزد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برای موضوع معیشت، اعتقاد دارم که می شود ریشه فقر مطلق را برکند که برای آن یک برنامه ۶۰۰فصلی تهیه کرده‌ام و منابع و امکانات آن در درون آن وجود دارد که می‌توان همین امروز آن را اجرا کرد.

زاکانی در مورد آزادی‌های مدنی گفت: دولت باید پیرو مردم و پاسخگوی آن‌ها باشد. لذا قائل به شفافیت و نهادسازی نوین در جهت پذیرش موضوع نظارت، مطالبات و اعتراضات مردم هستم.

وی تاکید کرد: معتقد هستم که اصل هشت و ۲۷ قانون اساسی را می‌شود اجرا کرد.دولتی که می‌آید باید برای همه ابعاد و ساحت‌های زندگی مردم برنامه داشته باشد و نباید این برنامه‌ها شعاری باشد.

زاکانی در پایان اظهار کرد: معتقد هستم که صدا و سیما هم می‌تواند تغییر رویه دهد.

رییسی: مردم خواستار عدالت هستند/ حقوق مردم درست شناخته شود

سید ابراهیم رییسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: سید ابراهیم رییسی گفت: در مورد آسیب‌هایی که جامعه ما دیده است، باید دید واقعی پیدا کرد که الان وضعیت و شرایط به چه شکل است. وضعیت مردم و کسب و کار آنها به شدت آسیب دیده است و اعتماد مردم به دولت در پایین‌ترین سطح در سال‌های گذشته تا بحال بوده است.

وی تاکید کرد: سرمایه اجتماعی مردم پشتوانه اساسی ما است و به شدت نیازمند هستیم. ملت همیشه دنبال استقلال در همه حوزه‌ها مخصوصا استقلال اقتصادی و سیاسی هستند. خداروشکر استقلال سیاسی داریم اما در رابطه با استقلال اقتصادی به دلیل نگاه‌هایی که بیشتر شخصی و جناحی بوده، استقلالی نداریم. گام‌هایی که برداشته شده متناسب با آنچه که باید، نبوده است.

رییسی اظهار کرد: امروز مردم بسیار نگران آسیب‌های اجتماعی هستند. نگاهی که در شعارهای مردم بود مثل آزادی‌های اجتماعی در کنار استقلال مهم است و دولت‌ها باید دنبال تحقق این قضیه باشند. در ابتدای ورودم به دستگاه قضا با عنوان ریاست قوه، باید لایحه ‌صیانت از حقوق بانوان را تنظیم می‌کردم.در مدت چندماه این کار را انجام دادم اما نزدیک به 400 روز این لایحه در دولت برای اقدام مانده است که البته اخیرا شنیدم که برای رفتن لایحه به مجلس اقداماتی صورت گرفته است.

این نامزد انتخابات بیان داشت: محوری ترین نکته ای که بخواهم همه را به آن متصل کنم، عدالت است. عدالت در کشور آسیب دیده و آنچه که مردم خواسته اند اجرای عدالت بوده است. عدالت در همه شئون اعم از اجتماعی، جنسیتی، آموزشی، پرداختی و ... این هم که می‌گویم نه بحث ذهنی باشد بلکه اجرای قانون است. قانون برای اجرا شدن تصویب شده است. اگر قانون اجرا شود به عدالت نزدیک و نزدیک تر می‌شویم.

مهرعلیزاده: به دختری که مویش بیرون است پیامک وحشت ندهیم / در سه ماه مردم واکسینه می‌شوند

محسن مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: آقای قاضی زاده اشاره مناسبی در مورد معلولین کردند. بنده هم برنامه بسیارمنظمی در برای این قشر دارم که جای باز کردن آن اینجا نیست. به طور کلی باید محیط جامعه برای آنها مناسب سازی شود که این عزیزان احساس معلولیت نکنند. ما ۱۰ میلیون نفر جوان در سن ازدواج داریم که بلاتکلیف اند و وضعیت آنها مشخص نیست.

وی ادامه داد: جوان ها واقعیت جامعه و صاحب آینده کشورند ما باید آنها رابیشتر تحویل بگیریم. باید سبک زندگی جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ را بپذیریم  و اگر کمی از موی دختر خانمی بیرون باشد نباید به آن پیامک وحشت بدهیم. من از آقای رییسی به عنوان قاضی القضات انتظار دارم در مورد ایجاد رعب و وحشت در جامعه تذکربدهند.

مهرعلیزاده گفت: اینکه چند جوان در یک پارک آب بازی می کنند و آنها را دستگیر می کنند که باعث فرار نخبگان و نیرو های کشور می شود. در مورد کرونا هم من حس می کنم دولت  بسیار ضعیف عمل کرده و وزیر هم به موقع واکسن وارد نکرده و از بخش خصوصی که بدون انتقال ارز هم می تواند واکسن خریداری کند استفاده نکرده است.

وی همچنین افزود: قیمت واکسن کرونا با دلار آزاد حداکثر ۲۰۰ هزار تومان می شود. من بارها گفته ام که اگر وزارت بهداشت از مافیا بازی دست برمی داشت و اجازه می داد مردم وارد کنند در حال حاضر مردم واکسینه شده بودند. اینطور نمی شود که وزیر بخواهد با پرستاران باشعر و شاعری مسئله را حل کند و با مردم هم قسم حضرت عباس. با این مسائل کرونا تمام نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه من این است که اگر رییس جمهور شدم در عرض سه ماه با اجازه به واردات واکسن توسط بخش خصوصی تمام مردم را واکسینه می کنم. من برای مهارت افزایی جوانان و همچنین زندگی بازنشستگان نیز بنده برنامه دارم.

رضایی: در این دولت برنامه نیست/ مردم در سخت‌ترین دوران هستند

محسن رضایی،نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: محسن رضایی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: مردم ما امروز در سخت‌ترین دوران زندگی خود بعد از انقلاب هستند. حتی در زمان جنگ ما این سختی‌ها را نداشتیم. گرانی، بیکاری، تبعیض، فساد و نوسانات دائمی که مردم نمی‌دانند چه خبر است و فردا چه اتفاقی خواهد افتاد.

رضایی با طرح این سوال که آیا می‌توان تورم را کاهش داد؟ عنوان کرد: بله می‌توان کاهش داد، کرونا را می‌شود مهار کرد، ارزش پول ملی را می‌توان حفظ کرد کما اینکه کشورهای ضعیف‌تر از ما این کار را کرده‌اند اما چرا ملت ایران و ما در ایران نمی‌توانیم چنین کنیم؟

نامزد انتخاباتی ۱۴۰۰ ادامه داد: بحث اینکه ما نمی‌توانیم در دو سه دهه اخیر آمده و نسل جوان را تحت تاثیر قرار داده و روحیات بزرگ و قهرمانان ملی را که با دست خالی هر کاری می‌کردند به حاشیه برده است.

وی افزود: من معتقدم امید دیدنی است و گفتنی نیست و من معتقدم ان شا الله سال ۱۴۰۰ سال گشایش خواهد بود.

رضایی در رابطه با نقد همتی و زاکانی توضیح داد: تعجب می‌کنم. ۱۳۷ میلیارد دلار ارزش معادل دلاری یارانه‌های پنهان است. ده‌ها منبع این را بیان کرده‌اند. بانک جهانی، آژانس بین‌المللی انرژی و موسسه بین‌المللی در ایران.

وی تاکید کرد: آقای همتی که رییس بانک مرکزی است باید قاعدتا این را بداند و آقای زاکانی هم که رییس مرکز پژوهش‌های مجلس است که الحمدالله بنیاد بسیار خوبی هم بوده است. بله شدنی است؛ جناب آقای همتی، آقای زاکانی مطمئن باشید پولی که در کشور حیف و میل شده است، تنها با کمک همین پول می‌توانیم بسیاری از این خلل و فرج را حل کرد.

رضایی در رابطه با صحبت‌های رییسی توضیح داد: قسمت دوم را قبول دارم که اگر مدیریت جهادی در کشور مستقر شود، بسیاری از مسائل را حل می‌کند اما قسمت اولی که شما به آن اشاره کردید که شاید هم منظور این نبود که برنامه هست، باید بگویم که در واقع برنامه نیست و در چهار سال اول در این دولت برنامه سه بار عوض شده است.

وی همچنین عنوان کرد: بحث آقای جلیلی را کاملا قبول دارم و از آقای علی عسگری تقاضا می‌کنم اگر می‌توانند روش مناظره سوم را تغییر بدهند ولی جناب آقای جلیلی ما خودمان باید بتوانیم استفاده کنیم. من در رابطه با بانوان، اهل تسنن صحبت کردم و اگر این تغییر پیدا نکند از دوستان می‌خواهم که خود ما بتوانیم دیدگاه‌هایمان را از دیدگاه دیگری مطرح و این خلا را جبران کنیم.

همتی: مشاور ارشدم از برادران اهل تسنن بود/ مخالف بازداشت معتادان هستم

عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: عبدالناصر همتی در ادامه مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت:  چندین برنامه من که برای دولت است را بیان می‌کنم. یکی از برنامه‌ها، اعطای مسئولیت ها براساس صلاحیت‌ها و شایستگی است. برخی فکر می‌کنند اقوام و مذاهب برای کشور تهدید هستند اما من آنها را مولفه قدرت کشور می‌دانم. بنابراین در انتصابات حتما به شایستگی فارغ از اینکه اهل تسنن یا تشیع باشد، از این افراد انتخاب خواهم کرد. در مدیریت‌‎های ارشد از خواهران و برادران شایسته و دارای صلاحیت استفاده خواهم کرد. در تجربه و عمل هم نشان دادم. مشاور ارشدم تا چند روز پیش که در بانک مرکزی بودم، دکتر تیمور رحمانی از برادران اهل تسنن بودند.

وی در مورد معتادان جامعه اظهار کرد: من مخالف بازداشت معتادان هستم. باید معتادان را توانمند کنیم و به جامعه بازگردانیم و به آنها شغل و توانایی دهیم. این افراد بخش عظیمی از جامعه ما هستند که باید به آنها توجه شود و اعتیادشان ناشی از بیکاری و سیاست‌های غلطی بوده که در کشور وجود داشته است.

همتی در مورد زندگی معلولان نیز گفت: به زندگی اجتماعی و اقتصادی معلولان توجه ویژه‌ای خواهم داشت. باعث شرمندگی است که پل‌های عظیم ساخته می شود اما معلولان و جانبازان عزیز ما نمی‌توانند چند صد متر در پیاده رو راه بروند. چرا نباید به اینها توجه شود؟

وی در ادامه تاکید کرد: محیط زیست برای من بسیار مهم است و حتما در اجرای پروژه ها و فعالیت های اقتصادی حق وتو خواهد داشت و در بودجه توجه ویژه ای به محیط زیست خواهم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان ساخت: در بحث حکمرانی اقتصادی که مطرح کردم، باید اصلاحاتی صورت بگیرد. بخش مهم آن، این است قدرتی که میدان و دیپلماسی یعنی شهید قاسم سلیمانی و محمد جواد ظریف ایجاد کردند را برای بهره برداری سیاسی و توسعه اقتصادی کشور پلی خواهم زد تا آنرا به جیب مردم ببریم حرکت و قدرت ما در منطقه باید برمبنای اقتصاد برای مردم عزیزمان باشد.

وی تصریح کرد: در ارتباط با تحریم که فوری ترین و ضروری ترین کار دولت است، به طور جدی پیگیری خواهم کرد.درست است کارهای مهمتری نیز وجود دارد ولی از میان برداشتن تحریم‌ها از ضروریات است.

جلیلی: در کنار تقبیح پیامک حجاب به فکر اشتغال بانوان هم باشیم

سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ ، در رابطه با نقش رییس جمهور گفت: ما درباره نقش رییس جمهور داریم صحبت می کنیم. هر وزارتخانه ای مسئولیت هایی دارد. رییس جمهور نقشی فراتر از دستگاه ها دارد. برخی از موضوعات هستند که رییس جمهور باید برای برخی از آنها ماموریت تعریف کرده و به نتیجه رسیدن آن موضوع را پیگیری کند.

وی افزود: ۵۰ درصد جمعیت ما را بانوان تشکیل می دهند. موضوع بانوان بحث بسیار مهمی است که در این جلسات می بینیم دلسوزی هایی در این زمینه وجود دارد. اما برای دیدن تفاوت کار واقعی و نمایشی می بینیم که در ۸ سال گذشته بارها از حقوق بانوان صحبت شد و دولت یازدهم و دوازدهم، ۱۸ طرح برای بانوان آورد اما نتیجه ای نداشته است.  با این برنامه ها زنان سرپرست خانوار چه امکان بیشتری پیدا کرده اند و در اشتغال بانوان چه تفاوتی ایجاد شده است و بانوان در اقتصاد چه نقشی داشته اند؟ اینجا تفاوت کار نمایشی و کار واقعی مشخص می شود.

جلیلی ادامه داد: کار واقعی برنامه و پیگیری جدی می خواهد. من نمی گویم رییس جمهور ماموریت هایی باید تامین کند که این کار شد یا نشد. بحث من این است که حتی برخی ماموریت هایی که تعریف شده، برای آن هیچ جلسه ای گرفته نشده است و یک بارهم پیگیری نشده است. اگر ما دل می سوزانیم که چرا پیامک رفت، بدانیم که هزاران خانمی بوده اند که در این ایام دچار مشکلات اقتصادی بوده اند و شما و دولت نسبت به آنها وظیفه داشتید که برای آنها برنامه داشته باشید. این که می بینید نسبت طلاق به ازدواج رشد داشته است، حل آن نیاز به برنامه دارد. جالب است که یک طرحی برای زنان تعریف شده با عنوان آگاه سازی حقوق زنان روستایی که چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای آن هزینه شده است و جمعیت مخاطب آن تنها ۵۱۰ نفر بوده است. این همان کار نمایشی است.

 نیمه دوم مناظره دوم نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع "فرهنگی، اجتماعی و سیاسی"

بخش دوم مناظره؛ سوال اول

رضایی: مردم با اشتباه من شوخی کردند/ ۴٠درصد یارانه‌ها می‌تواند به جیب مردم بازگردد

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: اجازه بدهید نکته‌ای عنوان کنم در زمان استراحت دیدم که مردم با اشتباه من شوخی کرده‌اند، این شوخی‌های شما سرمایه بنده است و نشان می‌دهد که شما من را جزیی از خودتان می‌دانید و از ما نمی‌ترسید و می‌خواهم روزی برسد که مردم ما از هیچ‌کدام از دولتمردان نترسند.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: بابت اشتباه لفظی عذرخواهی می‌کنم، «یاشاسین آذربایجان» این اشتباه لفظی که پیش آمد را می‌بخشند ولی از برادرم آقای زاکانی بسیار گله‌مندم چرا که بلافاصله سایت مرکز پژوهش‌ها این اشتباه را تیتر کرده است.

وی افزود: اگر مردم با من شوخی می‌کنند حق آنهاست و در این شرایط سخت و گرانی هر اندازه مردم شوخی کنند و دل آنها آرام شود من خوشحال می‌شوم اما چرا یک مرکز دولتی بلافاصله این اشتباه را تیتر می‌کنند؟

رضایی ادامه داد: من بارها گفته‌ام با وجود این که لر هستم و به این افتخار می‌کنم اما تمام زندگی‌ام تقدیم ملت ایران و همه اقوام شده است و آذربایجانی‌ها می‌دانند عشقی که من به آقا مهدی باکری دارم که هنوز وقتی به یاد او می‌افتم متاثر می‌شوم و هیچکس به اندازه او در دل من جای ندارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جهموری توضیح داد: مرکز پژوهش‌های مجلس یارانه انرژی در ایران را سالانه ۴۹ میلیارد دلار برآورد کرده است ضمن اینکه ما چقدر سلطان دلار و سلطان سکه داریم؟ من خدمت ایشان و آقای همتی با قاطعیت عرض می‌کنم که ما می‌توانیم ۴۰ درصد یارانه‌های پنهان و یارانه‌هایی که به دست افرادی که حق آنها می‌رسد را می‌توانیم برگردانیم و به جیب ملت بیاوریم.

رضایی عنوان کرد:‌ سوالی که جنابعالی مطرح کردید بسیار مهم است و هیچگاه در برنامه‌ریزی‌های توسعه رابطه میان زیست محیطی و توسعه صنعتی لحاظ نشده و امروز آب‌های زیرزمینی ما وضعیت خوبی ندارند و گرد و غباری که در خوزستان، زابل و یا حتی یزد راه می‌افتد زندگی مردم را مستاصل کرده است.

وی افزود: با اینکه در یزد بیکاری در حداقل خود قرار دارد و توسعه صنعتی عظیمی در آن شکل گرفته است اما هم مشکل آب و هم مشکل گرد و غبار وجود دارد و در برنامه من مساله زبان و اقوام مادری به عنوان مساله‌ای مهم شناسایی شده است.

همتی: می‌گویند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم/ بر اقتصاد و فرهنگ کشور چنبره زده‌اند

عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ گفت: آسیب‌های اجتماعی در بخش شهری یا کل کشور ناشی از یک ساختار بسیار غلط است و گروه‌های ذینفع و رانت‌خوار متاسفانه در کشور بر اقتصاد و فرهنگ و جامعه چنبره زده‌اند.

همتی با بیان اینکه اگر نتوانیم مشت اینها را باز کنیم و فساد ایجاد شده را حل کنیم، عواقب ایجاد شده در جامعه قابل حل نخواهد بود، تصریح کرد: اینها ارتباطات بسیار وسیعی در صادرات و هم واردات دارند، همچنین ارتباط زنجیری با کاسبان تحریم در ارتباط با سیاست خارجی دارند و در ارتباط با قاچاق (واردات و صادرات) و نیز در مساله پولشویی؛ اینها اساسا بر اقتصاد کشور چنبره زده‌اند و بدون حل این مسائل را نمی‌توان حل کرد.

نامزد انتخاباتی بیان کرد: دوستانی که اینجا نشسته‌اند و تقریبا رقیب بنده هستند همین حرف را می‌زنند و این یعنی تقویت همین وضع موجود من اما می‌گویم باید مشت اینها باز و شفاف شود تا مردم بدانند چه خبر است.

وی ادامه داد: من در مقابل جریانی قرار دارم که معتقدند به جای توسعه ایران برویم کاخ سفید را حسینیه کنیم و عزیزانی که در جلسه هستند این مسائل را مطرح می‌کنند؛ من معتقدم اینها دنیا را نمی‌شناسند، چه کسی به دنبال تسخیر سفارت عربستان می‌رود؟ چه کسی پشت پایین آوردن ارزش پول ملی و مخدوش کردن روابط ما با همسایگان‌مان است؟

همتی افزود: فکر می‌کنم اینها زنجیره است و اگر کشور نتواند این زنجیره را رفع کند آن سوال قابل حل نیست، من می‌گویم تحریم باعث مشکل و رشد نقدینگی شده اما دوستان این را نمی‌پذیرند.

وی تاکید کرد: ظرف دو سال گذشته فقط ۷۵ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور کاهش پیدا کرده که با دلار ۲۰ هزار تومانی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. بعد از من می‌پرسند چرا نتوانستید اقتصاد را اداره کنید؟ همین افرادی که می‌گویم بر اقتصاد کشور چنبره زده‌اند از تحریم سود می‌برند و سالی ۲۰ درصد هزینه معاملاتی ما را بالا برده‌اند.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ توضیح داد: ما سال گذشته و یک سال پیشتر از آن ۸۰ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی ما بوده است که ۲۰ درصد آن سالی ۱۶ میلیارد دلار می‌شود که چند کشور را می‌توان با آن اداره کرد. ما این را از دست می‌دهیم و سوال می‌کنیم که چرا توسعه اتفاق نمی‌افتد و چرا مردم فقیرتر می‌شوند و شغل ایجاد نمی‌شود و درآمد سرانه افزایش نمی‌یابد؟

وی در پایان تاکید کرد: ما در زندگی اجتماعی و اقتصادی خود باید تجدید نظر کنیم و من آمده‌ام که در کشور این روند را تغییر دهم.

مهرعلیزاده: سه وزیر زن در دولت خواهم داشت/ میانگین سنی دولت ۴۵سال خواهد بود

پرسش بعدی از محسن مهرعلیزاده؛نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ در خصوص انرژی هسته‌ای بود و این نامزد انتخاباتی در خصوص کاربردی‌سازی انرژی هسته‌ای و ملموس شدن آن در زندگی مردم مورد پرسش قرار گرفت. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ گفت: به همت دانشمندان جوان کشور دانش هسته‌ای توسعه یافته و باید انستیتوهای تحقیقاتی و به شکل کاربردی، این دانش را بومی کنند و در اختیار توسعه فناوری‌های جدید کشور قرار بدهند. شرط انجام این موضوع میدان دادن به جوان‌ها است و باید آن‌ها را در کشور نگه داریم. عمده دانش فناوری هسته‌ای در دست جوانان است. جوانان نشان دادند که با کسب مدارج بالا این موفقیت‌ها را بدست آورده‌اند که می توان با ایجاد انستیتوها به این موضوع جامه عمل پوشاند.

وی افزود: مطلب اصلی در خصوص جوانان و بانوان این است که با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از کشور جوانان و بانوانی هستند که به دلایل مسائل اجتماعی طی سال‌های گذشته فشار بر روی آنها بوده است و بایستی با تشکیل سازمان‌های مشخص برای این افراد از آنان حمایت کرد.

وی ادامه داد: تصمیم دارم یک نفر از معاونین هر استان از بانوان باشد و ٣ وزیر زن داشته باشم اگر مجلس همکاری کرد که هیچ، اگر نه آنها را معاون خود می‌کنم.

وی تصریح کرد: همچنین میانگین سنی دولت خود را ۴۵سال اعلام کردم؛ برخی افراد می‌گویند این موضوع شدنی نیست اما من می‌گویم شدنی است و باید از جوانان نخبه بهره برد.

جلیلی: در بحث سلامت فقط وزارت بهداشت مسئول نیست / طرح تحول سلامت پس از ۸سال هیچ فایده‌ای نداشت

سعید جلیلی، نامزد ریاست‌ جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ادامه مناظره‌ها گفت: یکی از مواردی که بسیار مهم است و نقش رییس جمهور را نشان می دهد، موضوعاتی است که فقط مربوط به یک وزارتخانه نمی‌شود. سلامت یکی از این بحث‌هاست.عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ده‌ها مورد را ذکر می‌کند که خارج از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی است.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که رییس جمهور لازم است موضوع را بفهمد و بتواند دستگاه‌ها را درست هماهنگ کند. در کشور ما دراین سالها چند طرح مهم در حوزه سلامت اجرا شده است. یک طرح مربوط به شبکه بهداشت بود که اوایل انقلاب (بین سالهای ۵۷تا ۶۴) مطرح شده بود که طرح درستی بود و آثاری داشت که تا امروز هم باقی است و الگو برای کشورهای غربی نیز شده بود.

وی تصریح کرد: در مقابل آن هم طرحی داریم که نمایشی است و به جز اینکه هزینه ها را افزایش دهد هیچ تاثیری نداشته است مثل طرح تحول سلامت که در هشت سال گذشته انجام شده است.

جلیلی خاطرنشان ساخت: اگر صحبت از نظام سلامت می‌کنیم باید وزارت بهداشت مدعی و محور آن باشد اما سایر وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه ها و عوامل اجتماعی که مطرح کردم نیز در آن نقش دارند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: موضوعاتی مثل استرس و بیکاری یا مشکلات جاده‌ای می‌تواند به سلامت لطمه وارد کند. ما یکی از بیشترین حوادث ما مربوط به جاده‌ها است که سالی 100هزار مجروح در تصادفات داریم که تنها مربوط به وزارت بهداشت نیست اما کاملا در سلامت تاثیر دارد.

وی افزود: باید برای نظام سلامت برنامه دقیق داشت.امروز هزینه‌های سلامت در دنیا افزایش یافته است.یکی به دلیل فناوری های جدید است،یکی هم به خاطر تغییرات الگوی بیماری ها است.

سعید جلیلی تصریح کرد: اگر دچار کار نمایشی شدید و مساله را درست نفهمیدید، کشور ۸سال در مسیری پیش می‌رود و بعد معلوم می‌شود آن مسیر غلط است.

زاکانی: فساد ۱۲۰۰میلیارد تومانی در دوره تصدی همتی/دولت را نوکر مردم خواهم ساخت

علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای جلوگیری از ویژه خواری چیست، گفت: مردم عزیز بیش از سه دهه است که عده‌ای در اقتصاد مملکت خیمه زده‌اند و تمام سرمایه‌ها و امکانات کشور را به سمت و سویی سوق داده‌اند که از قبل تبعیض خود آنها از کاخ نشینانند و مردم را در کوخ نشینی نگه داشته‌اند.

وی افزود: ابتدای انقلاب به گونه‌ای بود که یک موی کوخ نشین به همه کاخ نشینان می‌ارزید اما با کمال تاسف آن رویه خوب ابتدای انقلاب تبدیل به این شد که مسئولین ما امروز دچار خوی اشرافی‌گری شده‌اند. بنده نخستین کاری که خواهم کرد این است که دولت را از موضع اشرافی‌گری به موضع نوکری مردم وامی‌دارم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نکته دوم اینکه توجه را در جهت توزیع عادلانه ثروت قرار خواهم داد و نکته سوم اینکه با توانمند سازی شرایط و معادله را به گونه‌ای تغییر می‌دهم که مفسدین در گام اول راهی برای تنفس نداشته باشند.

وی با طرح این سوال که فساد از کجا شکل می‌گیرد؟ توضیح داد: از قبیله‌گرایی و باندبازی فساد شکل می‌گیرد، خدمت آقای همتی و ذیل مسئولیت ایشان عرض می‌کنم روز قبل از تعطیل و آخر وقت ۱۲۰۰ میلیارد تومان از یک بانک دولتی به یک بانک خصوصی منتقل می‌شود که به صورت خلاف منتقل می‌شود و این ذیل مسئولیت آقای همتی بوده است.

زاکانی خطاب به همتی عنوان کرد: شما نتوانستید حوزه خود را نظارت کنید، حالا مدعی سایر حوزه‌ها هستید؟ بنده با گردن کلفت‌ترین و مدعی‌ترین افراد با شبکه فساد که مایه فقر در جامعه است و از طرفی از قبل آنها آسیب‌های جدی در جامعه شکل می‌گیرد مبارزه اساسی خواهم کرد.

وی ادامه داد: دشمن ما فقر و فساد و تبعیض است که با فضل الهی و کمک مردم آن را ریشه کن خواهیم کرد. به مدت دو دهه است که با معاون رییس‌جمهوری، وزیر نفت، وزیر اطلاعات، دادستان کل تهران و موارد اینچنینی درگیر بوده‌ام. در دولت بنده ریشه فساد خشک خواهد شد.

زاکانی افزود: نکته‌ای که آقای رضایی فرمودند من قبل از آن عذرخواهی کردم چرا که یک اشتباه جدی کرده بودم و ناظر به بحث انرژی EIA ۸۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود.

نامزدها به دنبال شومن بازی نباشند/ مهم‌ترین وزارتخانه، آموزش‌وپرورش است

قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، در پاسخ به این سوال که «به نظر برخی از کارشناسان اجرای سند تحول بنیادین آموزش پرورش به عللی چون اولویت نداشتن این سند نزد مجریان تخصیص نیافتن بودجه مناسب و یا متاثر از اسنادی همچون ۲۰۳۰ با موفقیت کامل همراه نبوده است. فرصت ها و نقاط قوت این سند را در چه مواردی می بینید و عقب ماندگی در اجرای آن را چگونه جبران می کنید؟» با اشاره به صحبت های همتی گفت: این مناظرات برای فهم مردم از برنامه ها و تیم فکری همراه کاندیدای ریاست جمهوری است و شوآف و شومن بازی و پرداختن به حواشی برای جلب توجه در این دوره اثری ندارد. بعضاً دوستان صفات را جمع می بندند و همه را به صورت جمع مورد خطاب قرار می دهند که باید برای این صحبتشان دلیل بیاورند.

وی در رابطه با وزارت آموزش و پرورش افزود: مساله آموزش و پرورش اساسی ترین مساله کشور است و هر کشوری با وضعیت آموزش و پرورش خود سنجیده می شود. از نظر بنده مهمترین وزارت خانه کشور وزارت آموزش و پرورش است. البته بنده معتقدم نظام تعلیم و تربیت ما نیاز به تحول اساسی دارد. باید ببینیم ما چه محصولی از آموزش پرورش می خواهیم. فارغ التحصیل در دوره عمومی باید سواد زمان خود را داشته باشد، از مهارت اجتماعی موثر برای برقراری ارتباط با دیگران و یک مهارت شغلی ساده برای اداره کردن زندگی خود را داشته باشد. و این مهارت ها مانند آن چیزی که در دنیا و در دین ما هست، در سن 15 یا 16 سالگی در زمانی باید حاصل شود که جوانان به بلوغ می رسند. در حالی که ما تا سن 18 سالگی به جوانان اطلاعات اضافه زیادی می دهیم و بعد آنها را پشت صف کنکور قرار می دهیم.

وی در این باره افزود: نظام تعلیم و تربیت در دنیا به سمت استعدادیابی رفته و از سن ۷ تا ۸ سالگی به بعد افراد براساس استعدادها رشد پیدا می کنند. اما در نظام ما افراد رها می شوند و در آخر در سن ۱۸ سالگی برای آنها یک مسابقه برگزار می شود که در طی آن هم مقدار زیادی اطلاعات اضافی به آنها داده می شود.

قاضی زاده در مورد روش اصلاح نظام آموزش پرورش نیز گفت: ورودی ما برای این اصلاح منزلت معلمین است. باید کاری بکنیم که بالاترین رتبه شغلی معلمی باشد. نکته دوم بحث عدالت آموزشی است. می بینیم که یک نفر در شمال تهران ۱۶ برابر دیگر مراکز استان ها برای آموزش هزینه می کند و ۱۹ مدل مدرسه در این منطقه داریم. این نشان می دهد که ما داریم آینده را به پولدارها می فروشیم و سیاست مداران و دانشمندان آینده ما کسانی هستند که با زور پول وارد دانشگاه شده اند. نکته آخر هم مساله مهارت آموزی و حرفه آموزی است که باید به آن توجه شود.

رییسی: همه می‌دانند وقت حساس مذاکره نباید بگوییم خزانه خالی است

پرسش بعدی از سیدابراهیم رییسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه برنامه شما برای تقویت دیپلماسی اقتصادی و ارتقای جایگاه اقتصادی ایران چیست؟

رییسی ابتدا بیان کرد که هر دولتی که کار را بدست بگیرد، یکی از وظایف مهم آن، رفع تحریم‌های ظالمانه است و هیچ تردیدی در این خصوص نباید کرد. اما در کنار این موضوع خنثی‌سازی تحریم‌ها باید در دستور کار عملی قرار بگیرد، اقتصاد را شرطی نکنیم و تلاش کنیم تکانه‌ها روی آن اثر نکند بلکه روی پای خود بایستد. نه کرونا، نه سیل، نه زلزله و نه تحریم روی اقتصاد اثر نگذارد.

این نامزد انتخاباتی افزود: برخی گفتند ما بلدیم با دنیا صحبت کنیم. دانشجوی سال اول وزارت خارجه هم می‌داند هنگام مذاکره نباید بگوییم، مذاکره از آب خوردن لازم‌تر هست و یا خزانه ما خالی است.

 رییسی در خصوص دیپلماسی اقتصادی گفت: هنگامی که صحبت از تولید و توسعه می‌کنیم باید تمام دستگاه‌ها حس بگیرند و وزارت خارجه در کنار دیپلماسی و مناسبات سیاسی از مناسبات مهمی که وزات خارجه باید به عنوان ماموریت خود بداند، دیپلماسی اقتصادی است. ما در کشورهای منطقه ۱۵همسایه داریم که سهم ما از واردات به این کشورها ۲درصد معادل ۲۰ میلیارد دلار است. اگر دیپلماسی فعال اقتصادی برای تولیدکننده ما بازاریابی کند، سهم صادرات کشور در منطقه می‌تواند به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار برسد. دیپلماسی اقتصادی هم با حرف و سخن پیش نمی‌رود.

این نامزد انتخاباتی افزود: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های ما برای وزارت خارجه، دیپلماسی فعال اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی است. اگر هر کشوری در دنیا توسعه پیدا کرده نقش مهم بازاریابی برای تولیدات خود بوده‌است.

بخش دوم مناظره؛ سوال دوم

رییسی: از ما مسکن و اشتغال، از جوانان ازدواج

سید ابراهیم رییسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ، در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای امکان ازدواج جوانان چیست؟ گفت: یکی از دغدغه‌های جدی جوانان عزیز ما مساله ازدواج، اشتغال و مسکن است. من در جمع جوانان زیاد رفته‌ام و می‌روم و به استان‌ها هم که سفر می‌کنم فقط به واحدهای قضایی سر نمی‌زنم بلکه به اجتماعات دانشگاه‌ها هم وارد می‌شوم.

این نامزد انتخابات ریاست جهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد: جوانان حرف‌های خود را به من می‌زنند و من در خدمت آنها هستم و در طول این مدت ارتباطم با آنها برقرار بوده که این یکی از نعمت‌های زندگی من بوده است.

رییسی با بیان اینکه در آستان قدس رضوی یک روز در دانشگاه فردوسی این سوال را مطرح کردم که چرا ازدواج نمی‌کنید؟ توضیح داد: گفتند مسکن و اشتغال نداریم. من به برکت حضرت رضا علیه السلام زمینی را که متعلق به آستان قدس بود مبلغی بر روی آن گذاشتم و ۱۰ بلوک برای زوج‌های جوان دانشجو شروع به ساخت کردیم.

وی ادامه داد: اگر به جوان‌ها می‌گوییم ازدواج، حتما باید مساله اشتغال و مسکن را در کنار آن داشته باشیم که آیا می‌شود یا نمی‌شود؟ به قول آقای دکتر رضایی کسانی که معتقد به نشدن هستند و واقعا نمی‌توانند در این عرصه حضور فعال داشته باشند.

کاندیدای انتخاباتی افزود: ما معتقدیم که می‌توانیم و اشتغال در کشور این قابلیت را دارد که جوانان عزیز مشغول شوند و دغدغه آنها رفع شود، ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی کشور خالی است و بعد می‌پرسند که چرا به واحد تولیدی سر زده‌ای؟ من به واحدهای محدودی در استان‌ها سر زده‌ام اما در دادگستری‌ها عزیزان ما بیش از ۲ هزار واحد را فعال کرده‌اند و این باز هم بخشی از آن قضیه است و همچنان ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی کشور خالی است.

رییسی تصریح کرد: در اقتصاد ما ۷۰ درصد از ظرفیت اقتصادی کشور خالی است به این معنا که اقتصاد فضای مجازی و اقتصاد دریا. کشورهای اروپایی بعضا با دریا ارتباط بسیار کمی دارند، ما چه اندازه با دریا ارتباط داریم؟ بیش از ۳ هزار کیلومتر ما با دریا ارتباط داریم و فعال کردن اقتصاد دریا از مسائلی است که می‌تواند به میزان زیادی اشتغال ایجاد کند.

وی ادامه داد: ما امکان اشتغال بسیار زیادی در کشور داریم و این ظرفیت‌ها اگر فعال شود که فعال شدن آن به هیچ عنوان سخت نیست مسائل حل می‌شود.

این کاندیدای انتخاباتی توضیح داد: بعضا به استان‌ها به خدمت مدیران رفته و به آنها مهلت یک ماهه برای فعال سازی واحدها داده‌ام که گاهی خودم ناچار به برقراری تماس‌هایی بوده‌ام، از جمله استمهال وزارت اقتصاد و دارایی یا مساله مواد اولیه؛‌ اگرچه مساله من نیست اما دغدغه من است و اگر تولید مساله کشور شود مساله من نیز هست و تبدیل به مساله همه می‌شود.

وی افزود: ما امکان حل مشکل مسکن جوانان را بسیار راحت داریم چرا که بیشترین مسکن هزینه مربوط به زمین است و زمین در کشور ما فراوان داریم و برنامه ما آماده کردن مسکن و اشتغال برای جوانان است. از ما مسکن و اشتغال، از شما ازدواج.

همتی: نحوه کار گشت ارشاد ممنوع شود/ می‌گویند چرا گفتی پیامک حجاب نفرستند

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای تحکیم خانواده در عین مشارکت اجتماعی چیست؟ به مساله مهم خانواده اشاره کرد و گفت: این موضوع بحث مهمی است که در شعارهای انتخاباتی خود نیز گفته ام هدف ما تعامل از خانه تا جهان است.ما قصد نداریم به  موضوعات شعاری نگاه کنیم. الان یک مشکلی که خانواده‌های ما دارند، ایجاد گسستگی فرهنگی است. متولدین ۷۰، ۸۰ و ۹۰ قبول ندارند اونجوری که ما فکر می‌کنیم و اصرار داریم، زندگی کنند. اگر نتوانیم در خانه خود تعامل کنیم و روابط متقابل و گفت و گو داشته باشیم، همین مشکل در جامعه منعکس می‌شود.

وی تصریح کرد: پنج نامزد دیگر تفکر مشابه دارند و در مورد برخورد با جوانان هم نظر هستید. چرا همه جوان‌ها می‌خواهند از کشور بروند؟  شما برای جوانان چه تفریحی در کشور مدنظر دارید؟ به خاطر شرایط اقتصادی هم نمی توانند ازدواج کنند. مگر آمریکا نمی‌خواست فشار حداکثری و فروپاشی داشته باشد؟ جلویش را گرفتیم. اگر با همین روند پیش برویم، جوانان شغل پیدا نخواهند کرد و آسایش اجتماعی شان را از دست می‌دهند.

همتی تاکید کرد: به موضوع بانوان اشاره می کنید، چقدر برای این گروه محدودیت در جامعه ایجاد کرده‌اید؟ ۵۰درصد جمعیت کشور زنان هستند. به من می‌گویند چرا گفتی به دختران پیامک حجاب ندهید؟ این کار به دختران ما استرس وارد می‌کند. باید نحوه برخورد گشت ارشاد ممنوع شود. تعارض منافع به طور وحشتناک جامعه را فرا گرفته است.

همتی در پایان اشاره کرد که در کابینه ام پنج زن خواهم داشت.

رضایی: از مشکلاتی مانند مشکل خواهران منصوریان در ورود به ورزشگاه جلوگیری می‌کنم/ اینترنت رایگان برای بانوان سرپرست خانوار

برخی از مفاسد اقتصادی امروز جامعه ما ریشه در بی توجهی به مشکلات دیروز ما در حوزه فرهنگ و تربیت نیروی انسانی دارد که وزارت خانه های آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت در این حوزه وظایفی برعهده دارند در این میان جامعه دانشگاهی و حوزویان نیز بیشترین بار را به لحاظ تربیت نیروی انسانی متفکر، متعهد و پرسشگر به دوش می کشند. شما به عنوان رییس احتمالی دولت آینده چه برنامه ای برای حل ریشه ای این عرصه و توجه ویژه به این دوقشر مولد دارید؟

رضایی در جواب این سوال گفت: ما با مشکل ساختاری و مدیریتی، در حوزه آموزش پرورش و آموزش عالی مواجه هستیم. در برنامه ما تربیت زمام داران آینده در همه بخش های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی به طور جدی لحاظ شده است. من در تمام مراکز استان ها بر اساس تجارب دانشی و عملی که دارم، مدارسی برای تربیت زمام داران آینده تاسیس می کنم. البته بیش از پنج سال است که من شروع کرده ام و نزدیک به بیش از ۱۰۰۰ جوان را تربیت کرده ایم. تا زمانی که مدیریت در آموزش و پرورش و امورات فرهنگی اصلاح نشود نمی توانیم از عناصر ضعیف انتظاراتی داشته باشیم.

 او افزود: در برنامه دولت ما، مدرسه محوری را محور آموزش و پرورش خواهیم کرد. هر ۱۱۰ مدرسه را تبدیل به یک مجتمع آموزشی می کنیم و اختیارات آموزش پرورش را به این مجتمع های آموزشی می دهیم. این که وزارت آموزش و پرورش بزرگ و حجیم شده اما به امورات مدارس نمی رسد از اشکالات جدی آن است.

این کاندیدا در رابطه با طرح خود برای بانوان گفت: من اینترنت ارزان را برای بانوان سرپرست خانوار در تولید و فروش فراهم می کنم. محدودیت هایی که برای بانوان ورزشکار ما در ورزشگاه ها درست کردند مثل ورود خواهران منصوریان برای تمرین به ورزشگاه رفته بودند و از ورود آنها جلوگیری شد، در دولت ما برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اوضاع معلمان گفت: خیلی از معلمان شغل دوم و سوم دارند. چنین معلمینی نمی توانند وقت کافی را برای دانش آموزان صرف کنند. لذا در نهضت مسکن ایرانیان، یکی از اولویت ها مسکن سهل و ارزان برای معلمین است که بار سنگین اجاره را از دوش معلمان برمی دارد و معلمین با خیال راحت تری می توانند به تربیت فرزندان ایران بپردازند.

زاکانی: اگر من پوششی هستم، همتی نامزد روکشی است / دولت روحانی برای مردم حوصله ورزش کردن نگذاشته است

علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ،در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای توسعه ورزش همگانی و تقویت ورزش قهرمانی چیست؟ عنوان کرد: موضوع ورزش یک امر حیاتی است و ۷۰ درصد مردم ایران نه ورزش همگانی می‌کنند و نه ورزش قهرمانی و شرایط به اندازه‌ای سخت شده است که رییس فدراسیون کشتی بیان می‌کرد که سال‌ها قبل یک میلیون نفر درگیر ماجرای کشتی از ابعاد مختلف بوده‌اند در حالی که این رقم اکنون ۴۰ هزار نفر است و این یک فاجعه بزرگ است.

این کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: علت این فاجعه در بخش همگانی و قهرمانی این است که دولت آقای روحانی حوصله و فرصتی برای مردم نگذاشته است که فراغتی برای ورزش کردن داشته باشند. طبق آمار جهانی عملا اگر ما ۳ دلار هزینه ورزش کنیم برای ما در حوزه سلامت ۱۶ دلار صرفه جویی خواهد داشت.

وی افزود: ورزش، نشاط و امیدو آرزویی که ایجاد می‌کند امکان جهش کشور را فراهم می‌آورد و واقعیت امر این است که امروز مردم ما درگیر اولیات خود هستند و ما اینجا صحبت‌هایی از زنان می‌کنیم، آقای همتی راجع به کدام زنان صحبت می‌کنند؟ آقای همتی راجع به کدام جوانان صحبت می‌کنند؟ آقای همتی ادعا می‌کنند که این پنج نفر در واقع یک نفر هستند در حالی که من دفعه پیش هم توضیح دادم و دیگر نیازی به توضیح نیست.

زاکانی با بیان اینکه اگر ما کاندیدای پوششی هستیم، همتی کاندیدای روکشی است، تاکید کرد: شما برای روکش کردن هشت سال فاجعه این ملت آمده‌اید. من با عدد و رقم به شمایی که جرات مناظره با من ندارید ثابت می‌کنم. شما نیازی نیست مشت کسی را باز کنید ما خودمان مشت آنها را باز خواهیم کرد.

این کاندیدای انتخاباتی ادامه داد: به اعتقاد بنده ایجاد یک سرانه مناسب و بالا برای ورزش همگانی و توسعه باشگاه‌داری و فعالیت در عرصه ورزش در کف قاعده هرم اجتماعی امکانی ایجاد می‌کند که ما را از بسیاری از مشکلات و معضلات مصون می‌دارد.

زاکانی توضیح داد: این مساله هم برای بانوان عزیز، هم برای جوانان گرامی و هم برای افراد مسن است. چرا که ما به سمتی می‌رویم که پنجره جمعیتی بر روی میانسالان است و به سمتی می‌رویم که افراد پیر در جامعه ما افزایش پیدا کنند و از این جهت پرداختن به موضوع ورزش همگانی برای ما یک امر حیاتی است.

وی ادامه داد: ما هم به ورزش همگانی و هم به ورزش پهلوانی و هم به ورزش قهرمانی می‌اندیشیم و هم معتقدیم باید فضایی گشود که ما به ازای آن تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد کشور را از این وضعیت اسفناک نجات دهد.

جلیلی: این حرف‌ها که برخی می‌خواهند کاخ سفید را حسینیه کنند موهوم است

سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در پاسخ به پرسش مهمترین اولویت‌های شما در عرصه سیاست خارجی چیست، گفت: عرصه روابط بین کشورها یک نقاط اشتراک و اختلافی دارد که بسیار طبیعی است، نقاط اشتراک تعامل ایجاد می کند و نقاط اختلاف ایجادکننده تقابل است. این هنر دولت ها است که نقاط اشتراک که فرصت ها را ایجاد می‌کند را تبدیل به نقطه تعامل کنند و نقاط اختلافی که موجب تقابل می شود را با مدیریت کردن از تهدیدها پیشگیری کنند.در دنیا ۲۰۰کشور وجود دارد، اگر سیاست ما تعامل سازنده و گسترده با جهان باشد، می‌توانیم همه فرصت‌ها را دنبال کرده و بالفعل کنیم.

وی ادامه داد: مشکل ما در دولت این است که همه کارها معطل سه یا چهار کشور ماند؛ یک روز ترامپ، یک روز FATF، یک روز برجام. درست اینها دشمنی خود با نظام و کشور ما را دارند اما این هنر رییس جمهور است که فرصتها را از دست ندهید و با کسانی که نقاط اشتراک دارید تعاملات را شکل دهید.طبیعی است که در نزدیکی ما تعاملات بیشتر خواهد بود.

سعید جلیلی تصریح کرد: به طور مثال باید ۲۰۰ کشور را روی میز بگذارید و بگویید از کشور الف ۱۵درجه فرصت به دست می‌آورم، از کشور ب، ۱۰ درجه و ... که در نهایت مجموع این فرصت ها را بالفعل کنید.

وی ادامه داد: برخی ادعا می‌کنند می‌خواهند بروند کاخ سفید را حسینیه کنند، این‌ها موهوم است. با این لولوهای الکی کار را سخت نکنید چراکه آن‌ها خودشان به زمین خوردند.

این کاندید ریاست جمهوری اضافه کرد: بایدن در سند استراتژی آمریکا که در بهمن ماه منتشر شد، می گوید ایران وارد عرصه جدیدی از بازی شده است که در حال تعریف یک صحنه جدید است. امروز فرصت های بزرگی در بحث تعاملات اجتماعی داریم که به درستی از آنها استفاده نکردیم.

جلیلی افزود: همین کشور پاکستان ۶۰میلیارد دلار واردات دارد که ایران می‌تواند ۱۶میلیارد آن را بر عهده بگیرد. ما می توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم حتی در بحث خنثی سازی تحریم و جنگ اقتصادی می توانیم در موقعیت آفندی باشیم و با ابزار اقتصادی دشمن را پشیمان کنیم. این شدنی است ولی شما نمی توانید.

قاضی زاده هاشمی: کل کابینه‌ام را بانوان می‌گذارم که دستی بالای دست من نباشد!

پرسش بعدی از سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درباره احیای شوراهای عالی و استفاده بیشتر از شوراهای عالی(فراقوه ای) بود.

قاضی‌زاده ابتدا بیان کرد که برای جلب نظر نباید هر حرفی را زد و نزدیک انتخابات که می‌شود از زنان، کوله‌بران و قومیت‌ها حرف می‌زنیم و بارها تکرار می‌کنیم. چون دیدم در صحبت‌های سایر کاندیداها نرخ بکارگیری بانوان کم کم افزایش پیدا می‌کند؛ اگر اینگونه است که من می‌گویم کل کابینه‌ام را خانم‌ها می‌گذارم که دستی بالای دست من نباشد. این تلقی ایجاد کردند برای مخاطبان نیز جای سوال است. بحث اصلی شایسته‌سالاری است. من کسی هستم که رییس ستادم خانمی است که مادر سه فرزند است. مادران هم می‌توانند فعالیت سیاسی و اجتماعی بکنند. خود زن‌ها هم از ما شایسته سالاری می‌خواهند، نه که از نام آن‌ها سوءاستفاده کنیم.

این نامزد انتخاباتی ادامه داد که اگر در صحبت‌های خود راستگو هستیم، همه ما که اینجا نشسته‌ایم وقتی سرکار بودیم مرزهای کشور بالاترین نرخ بیکاری را دارند و برادر بلوچ مجبور شده بین نان و جان، سوخت‌بری بکند و برادر کرد، کولبری کند. ما باید به جای این صحبت‌ها، این مسائل را حل کنیم.

قاضی‌زاده در ادامه بیان کرد گسستی بین شوراهای عالی و نهادهای اجرایی وجود دارد. ما طراحی کردیم که دبیر هر شورای عالی، معاون رییس جمهور و مسئول فرماندهی آن حوزه باشد. یکی از مشکلات دولت‌ها این است که در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد، فرهنگ و سلامت کشور فرمانده ندارد. این شوراها امرشان مطاع و بالاتر از رییس جمهور است. درست است که رییس جمهور رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما حق وتو ندارد و مجری مصوبات است.

مهرعلیزاده: دولت اصلاحات در ایجاد عدالت شهره خاص و عام بود/ متاسفم که سطح اینترنت این است

محسن مهرعلیزاده یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در پاسخ به این پرسش علل و عوامل محقق نشدن شبکه ملی اطلاعات گفت: امروز مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دنیا دیگر راه‌حل‌های معمولی نیست و سیستم‌ها هوشمند شده است. شرکتی مثل هوآوی ده برابر کشورهای معمولی و مانند ما، درآمد دارد. ما بایستی فضا را باز کنیم تا جوانان بیایند و کار کنند.

مهرعلیزاده ادامه داد: متاسفم که هنوز در بحث اینترنت در همین سطح هستیم و فیلترینگ هستیم. وزیر جوان ارتباطات در دولت آقای روحانی در سطح زیرساخت‌ها خوب عمل کرده است اما همچنان در بحث سهمیه گذاری و فیلترینگ سختگیری می‌شود. یک میلیون نفر در حال حاضر درکشور معیشت‌شان وابسته به فضای مجازی است.  بخش قابل توجهی از تجار و کسب وکارها به واسطه شلوغی ها در سال‌های گذشته  فیلتر شد و آسیب دیدند.

این کاندید انتخابات ریاست جمهوری افزود: در پاسخ به آقای زاکانی باید گفت مسائل را نباید سیاه دید. ما از ۷۶ تا ۸۴ دولتی داشتیم که دولت اصلاحات و آقای خاتمی بود که در عدالت اقتصادی ایجاد کردن در جامعه و پاکدستی شهره خاص و عام بود. حتی در دوره آقای احمدی‌نژاد مساله مسکن مهر را داشتیم با اینکه بد اجرا شد اما طرحی بود که با پنج میلیون تومان فرد توانست خانه دار شود یا بحث یارانه‌ها در جامعه اثر گذاشت.

وی تاکید کرد: انشاالله اصل ۱۵ قانون اساسی را بتوانیم رعایت کنیم، شوخی که با آقای رضایی کرذند نیز حل خواهد شد.

بخش پایانی؛ جمع بندی کاندیداها

رضایی: نهادهای وابسته به رهبری در خدمت دولت است / شورای انقلاب را منحل می‌کنم

محسن رضایی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: عنوان دولت ما اقدام و تحول است. مشکلات اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی و مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل سیاسی، مدیریتی و ساختاری دارد.

وی گفت: اساس برنامه دولت ما بر اصلاح از درون قدرت است. رابطه من با نظام رابطه با ثباتی بوده است و از ١٧سالگی تاکنون در مسیری مستقیم حرکت کرده‌ام.

رضایی افزود: می‌توانم ادعا کنم که اصلاحات اساسی از بالا تا پایین انجام می‌دهم و اول از دولت شروع می‌کنم. دیوان‌سالاری، نظام اداری، بروکراسی و... منجلابی از فساد و... که به وجود آمده باید پاک شود.

وی ادامه داد: نهادهای وابسته به رهبری در خدمت دولت هستند و این‌ها هم نیازمند اصلاحاتی هستند. کمک به ادامه تحولات در مجلس و قوه قضاییه را دولت ما یاری خواهد کرد.فعال کردن جلسات سران قوا بسیار مهم است و شورای انقلاب واقعا بی‌خاصیت شده و اگر رهبر موافق کند آن را منحل می‌کنیم.اصولگرا و اصلاح طلب دو سرمایه هستند اما نفوذیانی در ساختار سیاسی - اجتماعی ما شکل گرفته است. اصلاحات حدی در درون قدرت باید به وجود آید.

جلیلی: خود دولت گفت رد شدن FATF را اعلام نکنید / دستاورد دولت روحانی کندی و توقف بود

سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در ابتدا بیان کرد یکی از مسائلی که با آن سخاوتمندانه برخورد می‌شود زمان است که موجب آب شدن سرمایه کشور می‌شود. ما با زمان خیلی مصرفانه برخورد می‌کنیم. 8 سال گذشت و در این مدت، توقف و کندی روند کشور بود. چگونه از این آسیب عبور کنیم. نقش رییس جمهور وقتی مسئله را درست بفهمد و پاسخ را درست تشخیص بدهد بسیار مهم است. ما در آستانه یک انتخاب هستیم؛ یک رویکرد این است که کشور را به زور اداره کنیم. برخی دوستان می‌گویند نمی‌شود؛ من این را با بررسی می‌گویم و قصدم از مناظره بازی‌های ژورنالیستی نیست که کشور را در چهار سال آینده نباید اداره کرد بلکه باید جهش پیدا کند. این یک ضرورت است و می‌توانیم. حاضر هستم با هر کسی که این موضوع را قبول ندارد بحث کنم تا مردم بتوانند انتخاب کنند.

جلیلی ادامه داد که این موضوع نیازمند مغتنم شمردن زمان است و از همان روز اول باید برنامه‌ها را شروع کنیم نه اینکه تازه بگویید بنشینیم و بررسی کنیم. کشوری با این اقتصاد بزرگ‌ را معطل FATF بکنیم که شد یا نشد؟ از روز اول در مجمع گفتم مردم را معطل این موضوع نکنیم ولی خود دوستان آمدند گفتند فعلا اعلام نکنیم. مشکل این است که مساله را درست متوجه نمی‌شوید. وقتی مساله را درست متوجه نمی‌شوید و رویکردتان درست نیست حتما جواب نمی‌گیرید. مثلاً در بحث کولبری، شما یک نگاه حداقلی دارید. من با کولبران صحبت کردم؛ گفتم می‌توانید صادرات داشته باشید. این کولبر بعد از دو سال توانست 500 میلیون تومان با تعاونی که درست کردیم، صادرات داشته باشد.

این نامزد انتخابات ادامه داد که در روستای سعدآباد بوشهر، تعاونی نخل کاران دستگاهی برای بسته بندی خرما وارد کرد اما بانک به دلیل عدم پرداخت اقساط، آن را مصادره کرد. کسی که این دستگاه را از بانک خریداری کرد، آن را به صورت اوراق فروخت. اینجا دولت چه کاره است؟! همین دولت می‌گوید ۹۰ هزار میلیارد تومان دست ۱۱ نفر است. عرضم این است که رییس جمهور باید به ظرفیت کشور برای جهش و نه اداره معمولی اشراف داشته باشد.

قاضی زاده هاشمی: هر جوان یک ستاد/ وعده تغییر هیات مدیره شرکت‌های دولتی

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در جمع بندی سخنان خود در دومین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۰ با موضوع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گفت: رییس‌جمهور مسئول رویکردهای کشور است و باید بتواند مجموعه ذینفعان و موثرین را برای تامین منافع ملی و ارتقای زندگی مردم هم‌راستا قرار دهد ولی در حال حاضر ما در موضوعات مختلف مجبور به اظهارنظر هستیم تا مردم از لابلای صحبت‌های ما دیدگاهی کلی نسبت به اینکه فرد چگونه فکر می‌کند و چه نگاهی دارد داشته باشند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه ضمن اینکه اقتصاد ما باید درون‌زا باشد باید به شدت برون‌گرا هم باشد و این معنای اقتصادی مقاومتی است، توضیح داد: کارکرد وزارت خارجه به اعتقاد من که می‌بایست برای ما منافع ملی و اقتصادی تامین کند باید تغییر کند، وزیر خارجه باید یک تاجر موفق بین‌المللی باشد. دفاتر وزارت خارجه در سراسر دنیا باید محل معاملات سنگین باشند و رتبه‌بندی سفارت‌خانه‌ها باید بر مبنای میزان معاملاتی که در آنها انجام می‌شود لحاظ شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزود: ما ۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم که خانه خلوت جناح‌های سیاسی شده است و هر کسی برنده انتخابات می‌شود اهل ستاد و... را شریک می‌کند، اینها پنهان هستند و خیلی از آنها سازمان‌های خصولتی هستند که متاسفانه دیوان محاسبات و سایر نهادهای نظارتی هم توان کنترل آنها را ندارند.

وی با بیان اینکه طرحی به منظور فراخوان متخصصین برای عضویت در هیات مدیره این شرکت‌ها فراهم کرده‌ایم، تصریح کرد: جمعی از اساتید دانشگاه آن را داوری خواهند کرد تا ۷۵۰۰ نفری که این ۱۵۰۰ شرکت را اداره خواهند کرد توسط اساتید دانشگاه انتخاب شوند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه روی صحبت من با جوانان عزیز است که منتقد وضع موجود و عدم به کارگیری نسل جدید در اداره کشور هستند و احساس می‌کنند پشت درهای بسته یک طبقه سفت شده باقی مانده و از دعوای راست و چپ یعنی اصولگرا و اصلاح‌طلب خسته‌اند و می‌خواهند کشور خود را آباد و قدرتمند ببینند، گفت: این گوی و این میدان است. دولت سلام دولت جوانان و نسل نو است. دولت آنانی که سال‌هاست از نام‌شان نان خورده‌اند. دولت سلام فراتر از حزب و جناح است. دولت سلام دولت جوان‌های لر، کرد، لک، تات، عرب، فارس، بلوچ، سیستانی، ترکمن، بختیاری، قشقایی، تالشی، مازنی، گیلکی،‌ عیسوی، موسوی، مسلمان شیعه و اهل سنت است.

وی ادامه داد:‌ ما جوانان آمده‌ایم که بگوییم جایگزین هر آنچه بوده است هستیم، ما نسل جایگزینیم؛ تا همه صالحین و متخصصین را به کار بگیریم. از همه جناح‌ها و کسانی که عضو هیچ جناحی نیستند و فرصت طلبان را از پای سفره انقلاب بلند کنیم و سفره انقلاب را بتکانیم. سفره انقلاب مال مردم است.

نامزد انتخاباتی عنوان کرد:‌ ما پشتوانه‌ای به جز شما جوانان نداریم، کارتل اقتصادی، منابع مالی،‌ حزب و جناحی نداریم. بسیاری به من از مناظره قبل زنگ زده‌اند،‌خودتان به صورت خودجوش کمک کنید، هر جوان یک ستاد. قبل از سلام جام تشهد گرفته‌ایم، ما کشتگان مسلخ عشقیم والسلام.

مهرعلیزاده: ابر و باد و مه و خورشید و فلک را در کار کردند که یک نفر رییس جمهور شود/ طوری حرف می‌زنند که انگار مردم رعیت هستند

مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰در صحبت های پایانی خود در دومین مناظره انتخاباتی گفت: مردم شریف ایران می‌دانم که از وعده‌ها، سختی‌ها، تبعیض ها، فساد، رانت و توهین و تحقیرها خسته شده‌اید و این همه خستگی نهال امید را در دل شما خشکانده است. حتما با خود می‌گویید این‌ها نیز مثل قبلی‌ها وعده می‌دهند و می‌روند و حتی اگر در وعده‌های خودشان صادق باشند چقدر خواهند توانست و چقدر می‌گذارند در جهت اجرای آنها تلاش کنند؟

شاید بگویید چه فرقی دارد که چه کسی رییس جمهور شود؟ اگر رای شما اثر نداشت چرا اینچنین گزینه‌های ریاست جمهوری را محدود کردند و چرا مه و خورشید و فلک را هماهنگ کردند تا یک نفر خاص رییس جمهور شود و بر خلاف شعارهای افزایش مشارکت، اهرم‌های حداقل مشارکت را به کار می‌برند. اینها همه به خاطر این است که باز هم از تصمیم هوشمندانه شما نگران اند.

ندیدید چگونه با ما سخن می‌گویند و به جای ارائه راهکار برای معیشت مردم می گویند تمام اقتصاددان ها را به خط می کنیم. کاندیداها را تهدید به ممنوع الخروج کردن و محاکمه کردن  می‌کنند. طوری صحبت می‌کنند که انگار مردم رعیت هستند و این‌ها ارباب، گویی مردم سربازند و اینها امیر و گویی مردم متهم‌اند و اینها قاضی. امروز حتی همین مناظره هم به محلی برای تنزل جایگاه ریاست جمهوری تبدیل شده است و به جای سوالات اساسی در مورد سیاست خارجی و تاثیر آن بر اقتصاد و تحریم و آینده اقتصاد، یک سری سوال جزئی پرسیده می‌شود.

وی همچنین افزود: مردم عزیز، من در پیشگاه خدا با شما پیمان می‌بندم با ایجاد سامانه‌های شفافیت، ثبت و درج کلیه قراردادها و در دسترس قرار دادن آنها، گردش آزاد اطلاعات توسعه آزادی‌های سیاسی، تقویت مطبوعات و رسانه‌ها، مقابله با انواع فیلترینگ، شرایط نظارت همگانی و برای نهادهای مدنی همچون احزاب و مجامع را در فعالیت‌های دولت فراهم خواهم کرد.  با گنجاندن وعده‌های انتخاباتی ام در قالب لوایح قانونی به مجلس، ارتباط مداوم با اصحاب رسانه و خبرنگاران، تقویت دولت نوین با بهره جویی از نسل جوان و نخبه و شایسته سالاری وسپردن مسئولیت به آنها و بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین و مذهب و قومیت به وعده‌های خود عمل خواهم کرد. من با مانع زدایی از تولید، رونق کسب و کار و ایجاد درآمد، رفاه را به مردم عزیز ایران هدیه خواهم داد.

بنا به فرمایش مولای متقیان کسب قدرت توسط من جز برای جلوگیری از ظلم نخواهد بود. اگر از فردای ایران بزرگ ترس نداشتم و بر یکپارچگی وطن بیمناک نبودم هرگز به صحنه نمی آمدم. بیایید دست به دست هم بدهیم تا نگذاریم عده‌ای غریب برای ما تصمیم بگیرند.

رییسی : هر توهینی می‌کنند و بعد می‌گویند آزادی نیست / گشت ارشاد داریم برای مدیران

رییسی در ابتدا بیان کرد که در جایگاه کاندیدای ریاست‌جمهوری، حتما باید مسائل کشور نه به صورت کلان بلکه حتی به صورت اقلیمی مشخص شود. باید  مشخص شود در هر حوزه‌ای چه مسائلی وجود دارد و چه راهکاری برای آن موجود است و در این راهکار اولویت چیست. قدرت و توان داشت که مساله را حل کرد. از اول پیروزی انقلاب افرادی را داشتیم که بیش‌ترین بهره را از آزادی می‎بردند و حرف‌های بسیار ساختارشکنانه می‌زدند، بیش‌ترین اهانت را می‌‎کردند و بعد تا اعتراض می‌کردیم می‌گفتند آزادی نیست.

رییسی ادامه داد که شخصی در جایگاه کاندیدای ریاست‌جمهوری ظاهر می‌شود و بیشترین حرف‌های ساختارشکنانه، در ناامید کردن مردم و شائبه در ذهن مردم را مطرح می‌کند. بعد هم می‌گویند که آزادی نداریم. مردم خود شعور دارند چرا پیش روی مردم اینگونه حرف می‌زنید؟ من آماده‌ام با هریک از دولتمردان با هم بدون هماهنگی قبلی به هر اجتماع عمومی برویم و ببینیم نگاهشان به دولت و بنده طلبه خدمتکار چیست. در دوره قبل انتخابات اهانت‌های بسیاری به من شد و از هیچ کس شکایت نکردم. اما رقیب من که این آقایان کارمند او محسوب می‌شوند، ۲۰۰ شکایت از دانشجو، پژوهشگر، نماینده مجلس و ... کردند.

رییسی گفت جمهور یعنی حق همه مردم در هر اقلیم و جایگاهی در این مملکت باید تضمین قانونی شود. معتقدیم فضای مجازی، بهترین بستر برای نظارت مردم بر دولتمردان است. ما این کار را در دادگستری اجرا کردیم. آقایان بحث‌هایی را وعده می‌دهند که ما اجرا کردیم که مردم این عملکرد را دیدند؛ هر قاضی و کارمند را با نگاه مردم ارزیابی می‌کنیم. اگر می‌گوییم حمایت از افراد، بنده به عنوان کسی که مسئولیت دارم در شرایط کرونا کاری کردیم که برای دنیا الگو شد؛ ۱۲۰ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند که در هیج جای دنیا انجام نشد اما ما به نام نظام اسلامی و به نام جمهوری اسلامی اجرا کردیم. ما گشت ارشاد خواهیم داشت برای مدیران؛ اگر دولت مردان خوب عمل کنند مردم هم خوب هستند.

زاکانی: بالاترین تورم‌ها را دوستان آقای همتی به ارمغان آوردند/مسببان وضع موجود خود معترض هستند

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در جمع بندی خود از دومین مناظره انتخاباتی گفت: خیلی متعجبم کسانی که مسببان وضع موجودند امروز مدعی شده و مظلوم نمایی می‌کنند، من دلم برای جوانان وطنم می‌سوزد چون شاید بیش از دوستان عزیز از ابتدا تا امروز من در متن جوانان هستم. چه در دوران دفاع مقدس و چه در دانشگاه و جریان دانشجویی و چه امروز و دیروز در مجمع عالی با ۸۸ هزار نفر نخبه کشوری یا امروز در مرکز پژوهش‌ها با جمع زیادی از نخبگان کشور؛‌ لذا من درد جوانان را می‌دانم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جوانان امروز از فسادها، تبعیض‌ها و تحقیرشدن‌ها خسته‌اند. اینکه امکانات کشور و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را عملا به سه برادر بدهند در حالی که عملا کل حقوق بگیران کشور و بازنشستگان در سال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دریافتی داشته باشند ظلم بزرگی که به فضل الهی آن را ریشه‌کن خواهیم کرد.

وی افزود: امروز جوانان هر آنچه که مایه اضطراب‌شان می‌شود را باید حذف کرد از جمله کنکور، کار و تلاش و کوششی که برای آنها باید فراهم شود. بحث مسکن و ازدواج که به فضل الهی همه اینها را در برنامه مدونی مدنظر قرار خواهیم داد. اینجا بحث از تهدید دختران و پسران می‌کنند ما به جنگ حفظ حریم خصوصی خواهیم رفت. حریم خصوصی خط قرمز ماست. این از شعائر اسلامی و مبانی اسلامی است که امام عزیز ما در سال ۶۱ ابلاغ کرده‌اند و ما حریم عمومی را هم پاس خواهیم داشت.

زاکانی ادامه داد: لذا موضوع عدالت و دقت است. اساس ما ناظر به فرهنگیان هم منزلت،‌ کرامت، معیشت و هم مشارکت آنها را به عنوان محورهای تحول به رسمیت خواهیم شناخت تا آنها جنبه‌های تحول را در دست بگیرند. هیچ فرقی بین معلمان و فرهنگیان با کارمندان بانک و وزارت نفت نباید وجود داشته باشد. مردم از تبعیض و دروغ گریزانند. در این عکس تورم ۴۹ درصدی و ۵۲ درصدی را مجموعه دوستان آقای همتی ساماندهی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه آقای همتی در ۷ خرداد ۹۹ گفته‌اند که ما تورم ۲۲ درصدی خواهیم داشت، توضیح داد: در حال حاضر تورم نقطه به نقطه به ۵۲ درصد می‌رسد که این مایه خجالت است و مردم از این مساله ناراحت هستند. دانشگاهیان ما از این فرسوده‌اند که علم و دانش آنها به کار گرفته نمی‌شود و ما این را در محور تلاش برای تحول در کشور قرار خواهیم داد.

زاکانی بیان کرد: ۱۴ میلیون تحصیلکرده دانشگاه‌ها امروز مترصد این هستند که دولت بتواند برای آنها امکان و زمینه تلاش و کوشش را فراهم کند. البته دولت نباید فقط برای کارمندانش باشد برای همه ملت و با همین میزان در خدمت ملت قرار بگیرد.

وی درباره نشاط عنوان کرد: نشاط مربوط به زمانی است که جیب پدر پر باشد، جیب پدرها را خالی و صورت آنها را سرخ‌کرده و دنبال نشاط می‌گردند. در بحث از پیامک اما بدترین پیامک‌ها آنهایی است که اقساط معوقه بانکی و موجودی شما کافی نیست را به مردم اعلام می‌کند.

نامزد انتخاباتی ۱۴۰۰ گفت: پدر مردم درآمده چرا به داد مردم نمی‌رسید؟ بحث از نفوذ می‌شود در حالی که ۲۶ جاسوس در همین دولت گرفته‌اند؛ این دولت امنیتی‌ترین دولت تاریخ ماست لذا اگر بخواهیم ورزش و هنر را نجات بدهیم باید آن را از دست دولتی‌های امنیتی خارج کنیم. ما با فیلترینگ مخالف و به دنبال اینترنت پرسرعت، ارزان و امن هستیم که ان‌شاالله و به فضل الهی که این امر مهیا شود.

همتی: چرا شجریان را نادیده می‌گیرند و پاپ در ستادهای انتخاباتی پخش می‌کنیم؟ / جوانان ما به سمت کی‌پاپ رفتند

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در جمع‌بندی سخنان خود در دومین مناظره انتخاباتی گفت: در رابطه با اینکه دوستان می‌گویند ما کجا مخالف هستیم من خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم که رویکرد همه مشخص است من چنین چیزی را از خودم نمی‌گویم بلکه نگاه دوستان به جامعه از صحبت‌های آنها هم مشخص است.

کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد: من می‌گویم چه حقی داریم که برای جامعه اینگونه تصمیم بگیریم که چگونه رفتار و حرکت کنند؟ بگذاریم مردم زندگی کنند. از من می‌پرسند شما کدام جوانان را می‌گویید؟ من همان جوانانی را می‌گویم که گفته‌اند رای نمی‌دهیم. شما در مورد ۴۰ درصد مردم حرف می‌زنید در حالی که من در مورد ۶۰ درصد آنها می‌گویم.

وی با بیان اینکه دوستان می‌گویند ما در زمینه‌های مختلف تعامل می‌کنیم، در برنامه‌های موسیقی خود آهنگ رپ می‌گذارند و رپ را ممنوع می‌کنند، توضیح داد: نوجوانان ما به سمت موسیقی کی‌پاپ رفته‌اند در حالی که رپ در کشور ما هنوز زیرزمینی است و چه کسی باید پاسخگوی اینها باشد؟ کدام رییس‌جمهوری باید پیگیر اینها باشد؟ مگر این عزیزان نباید از این مساله دفاع کنند، نظرات خود را بگویند.

همتی با بیان اینکه چرا باید کلهر، کسمایی و شجریان را نادیده بگیریم اما در انتخابات موسیقی پاپ و رپ در ستادهای انتخاباتی بگذاریم و با خواننده‌ها عکس بگیریم، تصریح کرد: خیال مردم را راحت کنید و این موسیقی‌ها را تایید کنید یا به مردم بگویید وضعیت همین است. من قرار است در مورد اقتصاد صحبت کنم. اقتصاد نیاز به اصلاح دارد و اصلاح اقتصاد از تعارض منافع عبور می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که نتوانیم تعارض منافع گروه‌های رانت‌خوار را در کشور حل کنیم، ساختار اقتصاد سامان نمی‌گیرد، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که ساختار بودجه را اصلاح کنید در حالی که ۵۰ درصد جی‌دی‌پی مالیات نمی‌دهد و اینها هستند که در اقتصاد دلالی، در خارج از کشور کاسبی تحریم و در هنر و اجتماع هیولا سازی کرده و پول‌های کثیف رد و بدل می‌کنند و من معتقدم رییس‌جمهور باید شفاف سازی کرده و جلوی این فسادها را بگیرد.

همتی با اشاره به اینکه دوستان می‌گویند کی گفته‌ایم که کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم؟ گفت: مگر شما بر ترک این آقایان سوار نشده و بر سر آنها بوسه نزده‌اید؟ جناب آقای رییسی شما می‌فرمایید ما در حد کارمندان کسانی هستیم که علیه آنها شکایت کرده‌اند؛ یعنی شما به ما که تایید شورای نگهبان را گرفته و در سطح خودتان به عنوان نامزد معرفی شده‌ایم توهین می‌کنید. زمانی که جلوی مردم به من می‌گویید در حد کارمند، آیا ما کمتر از شما خدمت کرده‌ایم؟ چهل سال است که در مسئولیت‌های مهم من و آقای مهرعلیزاده خدمت کرده‌ایم.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد: مردم عزیز خواهش من این است که به صحنه بیایید قبلا هم گفته‌ام که هر یک نفر به ده نفر زنگ بزند باید پیگیر باشیم تا همه به صحنه بیایند. باید رای بدهیم و اجازه ندهیم این روش و شیوه‌ای که دوستان مطرح می‌کنند و با متلک و طعنه همراه است ادامه پیدا کند. این مسائل را در جامعه جدی بگیرید و من مطمئنم که مردم عزیز در سرنوشت خود سهیم خواهند شد و این فرصت را از دست نخواهند داد. نگذاریم که قطار توسعه عبور کند و باید خیلی سریع به قطار توسعه برسیم.