۰ نفر

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای مطرح کرد؛

مشکل تامین قیر برای آسفالت ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور

۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۵۰
کد خبر: 556730
مشکل تامین قیر برای آسفالت ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در صورت تخصیص قیر، ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور آماده آسفالت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ خداداد مقبلی در حاشیه سفر به خوزستان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در کشور ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به تخصیص بودجه از محل اعتبارات ساخت راه‌های روستایی، افزود: بیش از ۸۰۰ روستا در کشور با جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار، فاقد آسفالت هستند که بر اساس دستورالعمل ابلاغ‌شده به استانداران از سوی وزارت راه و شهرسازی، ساخت راه برای این روستاها در اولویت قرار دارد.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در صورت عدم نیاز روستاهای با جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار به راه روستایی، روستاهای با جمعیت ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار و ۲۰ تا ۵۰ خانوار در اولویت‌های بعدی ساخت راه هستند.

وی گفت: طبق اطلاعات جمع‌آوری شده، ضریب برخورداری از راه‌های روستایی در استان‌های خراسان شمالی، کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خوزستان به دلیل پراکندگی جمعیتی و شرایط توپوگرافی، پایین‌تر از میانگین کشوری است.

مقبلی افزود: قرار است به منظور ساخت راه روستایی در این استان‌ها، بودجه‌ای از محل اعتبارات ساخت راه‌های روستایی و اعتبارات مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته تخصیص داده شود تا در امسال و سال آینده شاهد ارتقای ضریب برخورداری از راه‌های روستایی در این استان‌ها باشیم.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد: در ۷۲ شهرستان کشور نیز ضریب برخورداری از راه‌های روستایی کمتر از ۷۰ درصد است و به منظور ارتقای آن، تخصیص بودجه از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی و توازن منطقه‌ای در دستور کار است.

وی افزود: قیمت تمام‌شده قیر برای اجرای پروژه‌ها از سال گذشته جهشی بوده و به هر تن ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان رسید و این مساله منجر به افزایش هزینه اجرای پروژه‌ها شده است.

مقبلی گفت: علی‌رغم مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تخصیص قیر، تاکنون قیری برای اجرای پروژه‌های عمرانی در اختیار سازمان قرار نگرفته است و در صورت تخصیص ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور آماده آسفالت است.

وی تصریح کرد: در ویرایش جدید مطالعات راه‌های روستایی، مسیرهای کوهستانی و صعب‌العبور بر اساس نقشه‌های توپوگرافی دسته‌بندی شده‌اند. یکی از مشکلات عدم برخورداری آسفالت در برخی از این مناطق، به دلیل پراکندگی جمعیتی است. این مشکل باعث بالا رفتن هزینه و طولانی شدن ساخت راه روستایی در مسیرهای کوهستانی و صعب‌العبور شده است که امیدواریم علی‌رغم سختی کار بتوانیم روستاهای فاقد راه روستایی مناسب در این مناطق را به شرایط ایده‌آل برسانیم.

 در سفر دو روزه معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به استان خوزستان، پروژه‌های بهسازی و آسفالت راه روستایی للر و حداث ابنیه فنی جاده روستای گرگ‌ها در شهرستان اندیکا با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شدند.