۰ نفر

براساس گزارش بانک مرکزی؛

اسفندماه قیمت مسکن در تهران ۶.۶درصد افزایش یافت/ خانه در تهران یکساله ۹۵درصد گران شد

۱۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶
کد خبر: 516814
اسفندماه قیمت مسکن در تهران ۶.۶درصد افزایش یافت/ خانه در تهران یکساله ۹۵درصد گران شد

میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به بیش از ۳۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در اسفند سال گذشته رسید که حاکی از افزایش ۶.۶ درصدی نسبت به بهمن ماه است. بر این اساس قیمت مسکن در شهر تهران در سال گذشته حدود ۹۵ درصد افزایش یافت. جهش قیمت مسکن به ویژه طی سه سال گذشته و کاهش قدرت خرید خانوار موجب شده‌‎است که اقبال به خانه‌های قدیمی‌ساز افزایش یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بانک مرکزی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در اسفند سال گذشته را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به بیش از ۳۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید که حاکی از افزایش ۶.۶ درصدی نسبت به بهمن ماه است. بر این اساس قیمت مسکن در شهر تهران در سال گذشته حدود ۹۵ درصد افزایش یافت.

حجم معاملات در این ماه برابر با ۵ هزار و ۲۷۳ واحد مسکونی بود که هرچند نسبت به بهمن ماه افزایش ۳۴.۶ درصدی را نشان می‌دهد اما نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۸، بیش از ۴۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

1

همچنین بر اساس آمار رسمی قیمت مسکن در شهر تهران در دهه ۹۰ بیش از ۱۶ برابر شده‌است. میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در ابتدای سال ۹۰ بود.

2

افزایش قیمت مسکن به ویژه طی سه سال گذشته و کاهش قدرت خرید خانوار موجب شده‌‎است که اقبال به خانه‌های قدیمی‌ساز افزایش یابد. بررسی معاملات به تفکیک عمر بنا نشان می‌دهد که هر چند بیش‌ترین سهم را خانه‌های با سن بنا تا پنج سال داشته‌اند اما این میزان نسبت به سال گذشته کاهش یافته‌است. سهم خانه‌های تا ۵ سال از معاملات اسفند ماه در حالی برابر با ۳۸.۴ درصد است که این رقم در مدت مشابه سال ۱۳۹۸ برابر با ۴۴.۹ درصد بود. در نقطه مقابل سهم خانه‌های بالای ۲۰ سال از ۱۲.۹ درصد در اسفند ۱۳۹۸ به ۱۴.۴ درصد در اسفند سال گذشته افزایش یافته‌است.

3

منطقه یک با میانگین قیمت ۶۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، گرانترین و منطقه ۱۸ با میانگین قیمت ۱۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان، ارزان‌ترین منطقه تهران به شمار می‌آیند.

4

از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۷ درصدی از کل معاملات بیش‌ترین اقبال را از سوی خریداران داشت. در مجموع ۷۳.۷ درصد درصد از کل معاملات انجام شده در شهر تهران در اسفندماه مروبط به ۱۰ منطقه (مناطق ۵، ۱۰، ۴، ۲، ۷، ۱۴، ۸، ۱۵، ۱ و ۱۱) بود.

5

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک مترمربع بنا در اسفند ماه حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در بازه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان با سهم ۱۶ درصدی، بیش‌ترین سهم از معاملات را به خود اختصاص دادند.

6

همچنین بر حسب ارزش کل، واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد با سهم ۱۹.۷ درصدی بیش‌ترین اقبال را از سوی خریداران داشته‌است:

7

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در اسفند ۹۹ نشان‌دهنده رشد به ترتیب ۳۱.۴ و ۳۵.۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۸ است.

8