۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت مسکن در حکیمیه تهران/ ناتوانی مستاجران برای تمدید قرارداد

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۱
کد خبر: 459117
قیمت مسکن در حکیمیه تهران/ ناتوانی مستاجران برای تمدید قرارداد

قیمت هر واحد نوساز در حکیمیه تهران بین 15 تا 30میلیون تومان است و واحدهای ده سال تا پانزده سال ساخت هم از 13 تا 19میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت رهن کامل نیز به 3میلیون تومان برای هر متر مربع رسیده‌ است.

اقتصاد آنلاین - سیده زهرا محمودی؛ حکیمیه محله‌ای در شرق تهران است که در منطقه 4 شهرداری قرار دارد. به گفته یک کارشناس مشاور املاک، قیمت مسکن در منطقه حکیمیه افزایشی 100درصدی نسبت به اسفند 98 داشته و قیمت واحدهای نوساز آن اکنون به 15 تا 30میلیون تومان رسیده‌ است. واحدهای 10 تا 15ساله نیز بین 13 تا 19میلیون تومان قیمت دارد.

این کارشناس مشاور املاک به اقتصاد آنلاین گفت: فاز 3 از بهترین مناطق در حکیمیه است و یک واحد 100متری در آن 30میلیون تومان قیمت گذاری شده‌ است. قیمت یک واحد آپاتمان 90متری و 15سال ساخت در فاز یک و طبقه چهارم آپارتمانی که آسانسور ندارد، یک میلیارد و 400هزار تومان اعلام شده‌است که به نوبه خود رقمی عجیب است.

وی در ادامه اظهار داشت: یک آپارتمان 90متری در والفجر متری 25میلیون تومان و یک واحد 145متری برجی در همین منطقه در طبقه اول متری 23میلیون تومان و طبقه سوم و چهارم نیز  متری 28میلیون تومان است. برای خرید یک واحد 135متری و یک سال ساخت در خیابان پیام باید 3میلیارد و 300هزار تومان پرداخت کرد. همچنین قیمت یک واحد 112متری نوساز در نگارستان متری 23میلیون تومان است.

صاحب یک بنگاه در منطقه حکیمیه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با تاکید بر دوبرابر شدن قیمت آپارتمان نسبت به سال گذشته بیان کرد: با این افزایش شدید قیمت مسکن، خانه‌دار شدن در متراژهای پایین هم بسیارسخت است. مثلا یک واحد 60متری و نوساز در پیام متری 28میلیون تومان یعنی مجموعا یک میلیارد و 680هزار تومان، قیمت گذاشته شده و قیمت یک واحد 50متری 3سال ساخت در خیابان خرم، واقع در فاز یک متری 24میلیون تومان است.

وی با اشاره به کاهش ساخت و ساز، در خصوص پیش فروش آپارتمان در حکیمیه گفت: شرایط پیش فروش بسته به زمان تحویل و... متفاوت است. برای مثال یک واحد 70متری که تحویل آن 18ماه دیگر است، متری 25میلیون تومان معامله می‌شود که 50درصد هنگام قرار داد، 10درصد هنگام تحویل آپارتمان، 10درصد زمان تحویل سند و 30درصد باقی‌مانده نیز حین کار پرداخت می‌شود.

کارشناس مشاور املاک دیگری درباره رهن و اجاره در حکیمیه اظهار داشت: رهن و اجاره نیز همزمان با افزایش قیمت مسکن افزایش دارد. برای رهن کامل باید حدود یک پنجم قیمت خرید ملک را پرداخت کرد که این مبلغ سال گذشته حداکثر 1میلیون و 500هزار تومان برای هر متر مربع بود ولی امسال به 3میلیون تومان در هر متر مربع رسیده‌است. برای مثال یک آپارتمان 88متری 16سال ساخت در فاز یک 220میلیون تومان اجاره شد.

وی در پایان بیان کرد: معاملات در ماه‌های اخیر کاهش زیادی داشته و اکثر مستاجران قادر به تمدید قراداد نیستند و افزایش قیمت مسکن تبدیل به کابوسی برای مستاجران شده‌است. افرادی که خرید می‌کنند نیز کسانی نیستند که برای بار اول قصد خرید دارند بلکه غالبا افرادی هستند که خانه خود را می‌فروشند و آپارتمانی که 10 یا 20متر بزرگ‌تر است می‌خرند.