۰ نفر

2400میلیارد تومان وام برای حمل‌و‌‌نقل هوایی

۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۵۸
کد خبر: 443393
2400میلیارد تومان وام برای حمل‌و‌‌نقل هوایی

ثبت‌نام تسهیلات حمایتی شرکت‌های هواپیمایی و بخش‌های مرتبط با حمل و نقل هوایی که از شیوع کرونا آسیب دیدند از امروز 12خرداد در سامانه کارا آغاز شد تا جمعاً 2400میلیارد تومان وام با سود 12درصد به این شرکت‌ها پرداخت شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پس از شیوع کرونا در کشور و تقاضای ستاد ملی مقابله با کرونا بابت عدم انجام سفر و ماندن مردم در خانه خصوصا در ایام پیک شیوع (اسفند 97 و فروردین 99) کسب و کارهای زیادی بابت شیوع این بیماری اسیب دیدند اما در این میان بخش حمل و نقل و گردشگری در دنیا بیشترین آسیب را از کرونا بین کسب و کارها دید.

در کشور ما نیز همه ساله روزهای پایانی اسفندماه و 20 روز اول فروردین‌ماه ایام پیک تقاضای سفر محسوب می‌شود که نوروز امسال به دلیل کاهش تقاضای سفر تا 90 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شرکت‌های حمل و نقل مسافری آسیب جدی دیدند به طوری که بخشی از آنها مدعی بودند امکان پرداخت حقوق پرسنل خود را هم ندارند چون اغلب ناوگان خوابیده است.

از سوی دیگر از 5 اسفند 98 هم وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد هر یک از مسافران انواع مدل‌ةای حمل و نقلی که برای این تاریخ (5 اسفند 98) تا پس از ایام نوروز بلیت خریداری کرده‌آند، می‌توانند بلیت خود را عودت دهند و شرکت‌های حمل و نقلی هم موظف هستند بدون کسر جریمه  مبالغ بلیت را به مسافران برگردانند.

به عنوان مثال در بخش حمل و نقل ریلی حدود 100 میلیارد تومان به مسافران برگردانده شد؛ البته ما به تفاوت جریمه ابطال بلیت توسط شرکت‌ها کسر نشد اما دولت این را به شرکت‌های حمل و نقلی پرداخت کرد.

به هر حال شیوع این بیماری اقتصاد دنیا را تحت تأثیر قرار داد و طبیعتا در کشور ما نیز بنگاه‌های اقتصادی ضرر و زیان متحمل شدند.

پس از این موضوع دولت تلاش کرد در راستای حمایت از کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا تسهیلات حمایتی برای بنگاه‌های اقتصادی در نظر بگیرد که در این میان سهم حمل و نقل حدود 8000 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

البته وزیر راه و شهرسازی پیش از این گفته بود: این رقم به فعالان بخش حمل و نقل مسافری و شرکت‌های حمل و نقل مسافری اختصاص می‌یابد ضمن آنکه این تسهیلات مشمول شرکت‌هایی که پرسنل خود را در این ایام تعدیل کرده‌اند نمی‌شود و بیمه پرسنل از سوی کارفرما در بهمن‌ماه 98، مبنا قرار می‌گیرد.

به گفته محمد اسلامی،‌ بانک عامل هم همان بانک شرکت‌ها است و بدین ترتیب،‌ مبالغ تأییدشده از سوی حاکمیت به عنوان مثال در بخش ریلی مبالغ تأیید شده از سوی شرکت راه‌آهن دراختیار شرکت‌های ریلی قرار می‌گیرد.

در این راستا بخش حمل و نقل مسافری جاده‌ای و راننده‌های فعال در این بخش تسهیلاتی در یافت کردند؛ در گام اول 2 فقره تسهیلات 10 میلیون ریالی به راننده‌های ناوگان مسافری حمل و نقل جاده‌ای پرداخت شد و در گام دوم تهسیلات 60 میلیون ریالی برای راننده‌ها با ساده‌سازی ضمانت تسهیلات در نظر گرفته شد.

همچنین مقرر است شرکت‌های حمل و نقل مسافری بین‌شهری نیز بابت هر دستگاه ناوگان 120 میلیون ریال تسهیلات بابت ضرر و زیان حاصل از شیوع کرونا دریافت کنند.

سهم حمل و نقل هوایی نیز از این میزان تسهیلات حدود 2500 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

البته مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیش از این در این‌باره گفت: طبق برآورد خسارات و محاسباتی که انجام داده‌ایم، از اول اسفند 98 تا 20 فروردین 99، 16 شرکت  حمل و نقل هوایی کشور حدود 3 هزار میلیارد تومان از شیوع کرونا و کاهش سفرها زیان دیده‌اند.

به گفته اسعدی سامانی، میزان پروازها تا 80 درصد کاهش یافت و همین امر موجب زیان شرکت‌های هواپیمایی شد به هر حال آنها تعهداتی از قبل داشتند که باید پرداخت می‌کردند ضمن آنکه شرکت‌های هواپیمایی معتقد بودند ضرورت دارد در این ایام هزینه پارکینگ هواپیما، از شرکت‌ها دریافت نشود و بابت مطالبات قبلی شرکت فرودگاه‌ها،مطالبات شرکت پالایش و پخش و غیره، برای شرکت‌‌های هواپیمایی تنفس چند ماهه در نظر بگیرند.

به هر حال رقم 2500 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 12 درصد برای شرکت‌‌های حمل و نقل هوایی زیان‌دیده از کرونا توسط دولت در نظر گرفته شد که از امروز 12 خرداد امکان ثبت‌نام برای دریافت این تسهیلات فراهم شده است.

دبیر‌ انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: ‌به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده است اگر متقاضی دریافت تسهیلات حمایتی هستند، ضرورت دارد تقاضای خود را در سامانه کارا ثبت کنند.

به گفته اسعدی سامانی مقرر شد شرکت‌های هواپیمایی در راستای دریافت تسهیلات حمایتی از روز‌ ۱۲ خرداد نسبت به ثبت تقاضای خود در سامانه کارا اقدام کنند؛‌ رقم این تسهیلات‌ هنوز مشخص نشده است اما پیش از این وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی به دلیل رکود حاصل از شیوع کرونا و کاهش تقاضای سفر، در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد.

به هر حال از امروز ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات حمایتی به دلیل رکود حاصل از کرونا، در بخش حمل و نقل هوایی در سامانه کارا آغاز شده است و این در حالی است که طبق گفته فعالان صنعت، تقاضای حمل و نقل هوایی به تدریج در حال افزایش است.

خسارت‌ کرونا به شرکت‌های فعال در حمل و نقل هوایی برآورد شد/ آغاز پرداخت وام حمایتی

‌مرتضی دهقان معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، درباره تسهیلات حمایتی از بخش حمل و نقل مسافری هوایی‌ می‌گوید: ‌شیوع کرونا در دنیا تاثیرات بسزایی بر کل اقتصاد کشورها گذاشت و خصوصاً اقتصاد مرتبط با حمل و نقل و گردشگری از کرونا آسیب زیادی دیدند.

وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه ها و سایر بخش‌های مرتبط با زنجیره خدمات حمل و نقل هوایی، بیش از همه از شیوع کرونا و کاهش تقاضای سفر متاثر شده‌اند چون به هر حال بسیاری از پروازها لغو شد.

به گفته دهقان، سازمان هواپیمای کشوری پس از شیوع کرونا و کاهش تقاضای حمل و نقل هوایی 2 موضوع مهم را در دستور کار قرار داد و پیگیری کرد، اول آنکه شرکت‌های هواپیمایی نیروی انسانی خود ‌را حفظ کنند، و دوم آنکه‌ سازمان هواپیمایی کشوری، خسارات مرتبط با شیوع کرونا در شرکت‌های هواپیمایی را برآورد کرد‌، خسارت سایر شرکت‌هایی که در حوزه حمل و نقل هوایی هم ‌فعال بودند نظیر شرکت‌های خدمات فرودگاهی، شرکت‌های تعمیر و نگهداری هواپیما و غیره  از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برآورد شد، این خسارات به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد و در راستای کمک‌های دولت به کسب و کارها و بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا، حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی تخصیص یا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است.

به گفته معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، در سامانه کارا ثبت اطلاعات انجام شد تا شرکت‌های بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند و به مردم خدمت رسانی کنند.