۰ نفر

مدیرعامل سابق شهر جدید پرند در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

پیش بینی بازار مسکن در سال ۹۹/ خانه گران می‌شود؟

۲۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۴۱
کد خبر: 432045
پیش بینی بازار مسکن در سال ۹۹/ خانه گران می‌شود؟

افزایش قیمت مسکن شهرهای جدید در سال 99کند خواهد بود و ربط چندانی به تحولات قیمت‌های مسکن در تهران ندارد.

اقتصاد آنلاین – محبوبه قرمزچشمه؛ آقاباران هاشم زهی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین اظهار کرد: مسکن یک نیاز اساسی است. کاهش و افزایش قیمت  آن رابطه مستقمی با عرضه و تقاضا دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که تحولات بازار مسکن ۹۹ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟، گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور اقتصاد خانواده‌ها را با مشکل مواجه کرده است. در این شرایط اتفاق خاصی که باعث تحول عجیب قیمت‌های مسکن شود، رخ نخواهد داد. افزایش قیمت مسکن در دو ماه باقی مانده از بهار ۹۹ بطئی خواهد بود.

مدیرعامل سابق شهر پرند در ادامه در مورد واژه بطئی این گونه توضیح داد: روند بطئی در تحولات بازار مسکن حاکی از کند بودن آن است. 

این کارشناس مسکن با اشاره به عوامل تاثیر‌گذار در تحولات بازار مسکن در اردیبهشت و خرداد ۹۹ اظهار کرد: در صنعت ساخت‌وساز افزایش قیمت از بابت دستمزدها، زمین و مصالح ساختمانی خواهیم داشت اما این روند افزایش با توجه به کاهش تقاضا در بازار مسکن، تاثیر چندانی بر قیمت نهایی مسکن نمی‌گذارد.

هاشم زهی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت مسکن در شهرهای جدید، برآیندی از قیمت‌ها در تهران است؟، گفت: افزایش قیمت مسکن در شهرهایی همچون پرند براساس میزان ساخت‌وسازها،کیفیت آپارتمان، امکانات زیربنایی، شهری،تعیین می‌شود و ربط چندانی به قیمت‌های تهران ندارد. 

وی درباره تحولات بازار مسکن در شهرهای تهران بیان کرد: شاهد افزایش چندانی در قیمت مسکن در شهرهای جدید در سال ۹۹ نخواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره اهمیت شهرهای جدید افزود: شهرهای جدید در یک روال طبیعی ایجاد شده و رشد و توسعه آن باید موزون انجام شود. زیرساخت‌های شهری و تاسیسات روبنایی همزمان با هم باید ایجاد شوند. در شهرهای جدید وزارت نیرو و وزارت نفت اقدامات موثر و مهمی در ایجاد زیربناها انجام داده‌اند که در توسعه مسکن مهر موثر بود.

این کارشناس بازار مسکن خاطر نشان کرد: شرایط طرح اقدام ملی مسکن نزدیک به شرایط مسکن مهر است. طرح اقدام ملی مسکن، کارشناسی شده است و در این طرح همه متقاضیان خرید مسکن به ثبت نام در سامانه مسکن وزارت راه و شهرسازی دعوت می‌شوند. 

وی در ادامه گفت: با توجه به مشکلات بافت فرسوده در کشور، بزرگترین نقطه قوت این طرح توجه به بافت فرسوده و نقاط نابسامان شهری است. اجرای طرح اقدام ملی مسکن فرصتی برای شهرهای جدید است که از نظر ابعاد کالبدی، سیما و منظر شهری متحول شود.

مدیرعامل سابق شهر پرند در ادامه با بیان اینکه باید بستر مناسب برای تولید‌کنندگان فراهم شد، اظهار کرد: برای شتاب در اجرایی شدن این طرح باید بخش خصوصی فعال شود و در کنار دولت اجرای پروژه‌ها را بر عهده بگیرد.