۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

جهش تولید در مسکن برنامه‌ریزی می‌طلبد/ مقررات دست و پا گیر ساخت‌وساز اصلاح شود

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۴۹
کد خبر: 429209
جهش تولید در مسکن برنامه‌ریزی می‌طلبد/ مقررات دست و پا گیر ساخت‌وساز  اصلاح شود

چنانچه دولت مقررات و موانع ایذایی متعدد بر سر راه تولید مسکن را برندارد و مانع سوداگری و رانت نشود، جهش تولید عملا در بخش مسکن رخ نخواهد داد.

اقتصاد آنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ سال 99 به نام جهش تولید از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران، نام‌گذاری شد. یکی از بخش‌هایی که تولید در آن علی رغم نیاز روز افزون، افزایش نیافته است، مسکن است. این در حالی است که عمران و ساخت و ساز یکی از شاخصه‌های توسعه در جهان محسوب می‌شود، شاهد آن هستیم در ایران امروز، میزان ساخت و ساز نسبت به نیاز چندان قابل قبول نیست.

نادر شوهانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایلام در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه سال 98، سال رونق تولید بود، گفت: سال 99، سال جهش تولید است و به موضوع افزایش تولید نه تنها باید توجه داشت، بلکه باید اولویت نیز باشد.

وی افزود: وقتی که قرار است فعالیت، پروژه و یا اقدامی به خصوص در زمینه مسکن، عمران و ساخت و ساز صورت بگیرد، مقدماتی نیاز دارد. در مقام اول، آمایش نیاز اساسی است. بعد از آن، پروژه تعریف می‌شود سپس با انجام برنامه ریزی، نیروهای متخصص دعوت به کار می‌شوند، این نیروها، پروژه تعریف شده را مطابق با برنامه به پیش می‌برند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایلام در ادامه افزود: جهش تولید در مسکن، تصمیم گیری و سیاست گذاری حساب شده می‌طلبد. مدیریت و اجرای صحیح پروژه‌ها و فعالیت‌ها از مهمترین اصولی است که باید مدیران پایبند آن باشند. بسیاری از مدیران تنها در بیان، شعار سال را تحسین می‌کنند، این کافی نیست و باید برای اجرای جهش تولید به خصوص در مسکن، کمر به خدمت ببندند، بیت: نام فروردین نیارد گل به باغ......شب نگردد روشن از وصف چراغ، نمونه‌ای است که در حال حاضر باید در وصف کسانی که به تعریف از شعار سال اکتفا می‌کنند، خواند.

این انبوه ساز با اشاره به عملکرد دولت در زمینه ساخت‌وساز گفت: چنانچه دولت مقررات و موانع ایذایی متعدد و نامناسب بر سر راه تولید مسکن را برندارد و مانع سوداگری و رانت نشود، جهش تولید عملا در بخش مسکن رخ نخواهد داد و مشکلات مسکنی کشور بیشتر خواهد شد.

شوهانی افزود: دولت در بخش مسکن، باید انبوه سازان، تولید کنندگان و کارآفرینان واقعی را مورد حمایت واقعی قرار ندهد، اگر این مهم رخ ندهد، علی‌رغم میل باطنی از جهش تولید مسکن، فقط بنرهای جهش تولید نصب شده در بیلبورد ها باقی می‌ماند.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر صنعت ساخت و ساز بر اقتصاد کشور گفت: صنعت ساخت و ساز و بازار مسکن یکی از بخش‌های موثر بر افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور است. عملکرد حساب شده دولت در بخش مسکن، علاوه بر اشتغال‌زایی و افزایش تولید، رشد اقتصادی را فراهم می‌آورد. کارگران ساختمانی، مهندسین معمار، عمران، اصناف مربوط به ساخت و ساز نیز، فعال می‌شوند و به شکل کلی صاحبان بیش از هزار شغل، وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایلام در ادامه گفت: دولت می‌تواند با اعطای تسهیلات کم‌بهره و آوردن زمین، متقاضیان مسکن را حمایت و صاحب خانه نماید. چرا که مولفه‌های ظرفیت انبوه سازان مسکن ( سرمایه گذاران)، فولاد، سیمان و تقاضا (مردم) موجود است و تنها سیاست گذاری صحیح می‌طلبد.

شوهانی در آخر خاطر نشان کرد: بخش مسکن می‌تواند 10 تا 20 درصد از رشد اقتصادی کشور را در دولت داشته باشد فقط کافی است دولت غلفت ننماید، در این صورت رشد اقتصادی پایدار در دسترس خواهدبود.