۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ضرر میلیاردی به صنعت نمایشگاهی ساخت‌وساز/ برندینگ در معرض سقوط

۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۳۷
کد خبر: 426724
ضرر میلیاردی به صنعت نمایشگاهی ساخت‌وساز/ برندینگ در معرض سقوط

صنعت نمایشگاهی یکی از مهمترین صنایع پول‌ساز در جهان است. گردش مالی برگزاری نمایشگاه‌ها بسیار زیاد است و صنایعی همچون گردشگری، هتل‌داری، صنایع هوایی و برندینگ تحت تاثیر مستقیم این صنعت قرار دارد.

اقتصاد آنلاین – محبوبه قرمزچشمه؛ یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین نمایشگاه‌هایی که هر ساله در جهان برگزار می‌شود، نمایشگاه‌های مربوط به صنعت ساخت و ساز است. صنعت نمایشگاهی همچنان که در بسیاری از کشورها شناخته شده، در ایران جایگاه، صنف و سندیکای مشخصی ندارد. این در حالی است که گردش مالی نمایشگاه های صنعت نمایشگاهی به خصوص نمایشگاه ساختمان، در ایران بسیار بالاست و اشتغال برآمده از برگزاری این نمایشگاه ها نیز به هزاران نفر می رسد. 

نمایشگاه های ساختمان سالانه با موضوعاتی همچون تجهیزات و مصالح ساختمانی، سیمان، بتن، فرآورده های آماده و نیمه آماده، تکنولوژی ساخت و ساز ، دکوراسیون، نما، طراحی، اجرا، زیرساخت، ماشین آلات ساخت و ساز، مصالح و صنایع، ماشین آلات و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

نمایشگاه های بین المللی ساخت و ساز با گردش های مالی مبلیارد دلاری هر ساله در کشورهایی همچون ایتالیا، روسیه، قطر، آلمان، فرانسه، برگزار می شود و هزاران نفر در آن شرکت می کنند.  از جمله نمایشگاه های مهم پیش رو در صنعت ساختمان که به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی شود عبارتند از:

- هفدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و مصالح ساختمانی پروژه دوحه قطر 2020  که قرار بود اواخر فروردین 1399 برگزارشود. 

-نمایشگاه تخصصی بین‌المللی ساختمان و دکوراسیون ارمنستان 2020 ، که قرار بود در اردیبهشت 1399 برگزار شود. 

-نمایشگاه بین المللی ساختمان و زیر ساخت Bigshow مسقط، عمان 2020 ، که قرار بود در اواخر فروردین 1399 برگزار  شود.

از این میان برخی نمایشگاه ها بر لبه پرتگاه لغو هستند. تاریخ برگزاری نمایشگاه بین المللی ساختمان IRAGH BUILD بغداد۲۰۲۰ و نمایشگاه بین المللی تخصصی صنعت ساختمان و زیرساخت ها و بازسازی دمشق سوریه ۲۰۲۰، خرداد ماه۹۹ است،  برگزاری این نمایشگاه ها به کنترل ویروس کرونا بستگی دارد.

تاثیر کرونا ویروس بر نمایشگاه‌های ساخت و ساز 

محمود بندرچی، یکی از برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی در ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: آنچه که می توان از تاثیر کروناویروس بر صنعت نمایشگاهی دنیا گفت، همین بس که به واسطه شیوع این ویروس، همه نمایشگاه‌هایی که تقویم برگزاری آن در ماه مارس ۲۰۲۰بوده، تعطیل شده است و پیش بینی می شود که نمایشگاه هایی که در تقویم نمایشگاهی قرار است در ماه آوریل و مِی ۲۰۲۰ برگزار شوند، نیز  تعطیل می شود. برگزاری نمایشگاه ها تا بعد از این تاریخ نیز بستگی به مدیریت بحران شیوع کرونا دارد.

ضرر مالی حلقه‌های زنجیره نمایشگاهی

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بحران کرونا در صنعت نمایشگاهی ساخت و ساز نیز تاثیر گذار است، گفت: تمامی نمایشگاه ها از این بحران تاثیر می گیرند و نکته مهم در ارتباط با برگزاری نمایشگاه ها این است که صنعت نمایشگاهی از جمله ساختمان یک زنجیره را با خود به همراه دارد. از جمله حلقه های این زنجیره، صنعت گردشگردی رویداد نمایشگاهی است، که با لغو برگزاری نمایشگاه ها این صنعت نیز آسیب می بیند. علاوه بر آن بسیاری از صنایع و مشاغلی که به واسطه برگزاری نمایشگاه ها رونق داشتند نیز از رونق می افتد. بسیاری از صنایع همچون هوایی، هتل داری، مراکز خدماتی، رستوران ها تحت تاثیر این تعطیلی قرار می گیرند.

خسارات میلیاردی در صنعت نمایشگاهی ساختمانی 

وی در ارتباط با خسارتی که به صنعت نمایشگاهی در این دوره بحرانی رخ می دهد، گفت: تا پایان ماه می ۲۰۲۰ میلیاردها دلار به این صنعت آسیب می رسد و شرکت های کوچک صنعت نمایشگاهی در ایران و دنیا به سمت ورشکستگی پیش می‌روند.

مدیر روابط عمومی انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران، گفت: امیدی نیست که این صنعت در آینده نزدیک رونق بگیرد.

آینده صنعت نمایشگاهی در گرو کشف یک واکسن

وی در ارتباط با صنعت نمایشگاهی و اهمیت آن در صنایعی همچون ساخت و ساز گفت: این صنعت در برندینگ و توزیع بهینه و همین طور  بازاریابی و فروش شرکت ها، تاثیر بسزایی دارد. اما با توجه به شرایط پیش رو آینده روشنی برای آن نمی توان متصور شد مگر این که واکسنی برای کرونا ویروس شناسایی شود و زندگی در  روال طبیعی جریان و ارتباطات نیز  صورت انجامد.

وی در آخر خاطر نشان کرد: به طور کلی فکر نمی کنم تا ماه سپتامبر ۲۰۲۰ بتوان به رونق نمایشگاه در ایران و خارج از ایران امیدوار بود.