۰ نفر

اقتصادآنلاین وضعیت تاسیسات بیمارستان‌ها را بررسی می‌کند؛

درمانگاه‌های زیرپله‌ای از کجا مجوز گرفته‌اند؟/ تاییدهای رانتی و قلابی ساختمان‌ها، عامل مرگ بیشتر مبتلایان به کرونا در ایران

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۱۷
کد خبر: 425474
درمانگاه‌های زیرپله‌ای از کجا مجوز گرفته‌اند؟/ تاییدهای رانتی و قلابی ساختمان‌ها، عامل مرگ بیشتر مبتلایان به کرونا در ایران

چند درصد از بیماران به خاطر سیستم‌های ناقص تهویه و تاسیسات ناقص بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها به کرونا آلوده شده‌اند؟

اقتصاد آنلاین محبوبه قرمزچشمه؛ امروز شاهد هستیم که بیماران دیالیزی و شیمی درمانی در جدال با مرگ هفته‌ای سه روز باید به بیمارستان مراجعه کنند.

یکی از مهمترین ارکان ساختمان سازی، تاسیسات ساختمان است. تأسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی دو شاخه اصلی تاسیسات ساختمان است. تأسیسات مکانیکی ساختمان شامل تأسیسات گرمایی، تأسیسات سرمایی، تأسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)، تأسیسات تهویه مطبوع، تأسیسات استخر (استخر، جکوزی، سونا)، تأسیسات آتش‌نشانی ( اطفا حریق)، تأسیسات گازرسانی، اجرا و طراحی فواره و آبنما، تأسیسات گازهای طبی، سیستم‌های بخار است.

تأسیسات الکتریکی شامل مباحثی مانند روشنائی، برق رسانی، هوشمندسازی ساختمان،تلفن، آنتن مرکزی، سیستم اعلام حریق،اجرای شبکه رایانه‌ای، منبع تغذیه اضطراری، اجرا و خدمات آسانسور و پله برقی و دوربین مداربسته است.

ساختمان‌هایی که با هدف کاربری پزشکی ساخته می‌شوند، اصولی بیش از این آنچه در یک ساختمان با کاربری مسکونی عنوان می‌شود را باید رعایت کنند.

بیمارستان، درمانگاه، مطب هر کدام مشمول قوانین و آیین نامه‌های جداگانه‌ای برای تایید شدن هستند. جدول استاندارد ASHRAE پیش روی سازندگان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید باشد.

پاکسازی هوا و خارج نمودن هوای محیط کثیف و بودار نیز از وظایف طراحان تاسیسات بیمارستان است .

دقت در محاسبات و رعایت اصول استانداردهای لازم در مورد تاسیسات بیمارستانی در مورد دما و درصد رطوبت و نیاز هوای تازه در اتاق عمل، بخش سوختگی، عفونی، قلبی متفاوت از یکدگیر  و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گرمایش و سرمایش بیمارستان  نیز باید بر اساس اصول پزشکی ساخته و قابل تنظیم باشد.

در بررسی میدانی خبرنگار اقتصادآنلاین، در چندین دوره زمانی از وضعیت ساختمان‌های بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز درمانی، خانه‌های بهداشت شهرداری‌ها، نشان از وخامت اوضاع تاسیسات ساختمانی آن‌ها دارد.

در بسیاری از بیمارستان‌های تهران، وضعیت تاسیسات تهویه مطبوع، تاسیسات بهداشتی شامل آب و  فاضلاب، تاسیسات گرمایی و سرمایی ، سیستم اطفاء حریق اسفناک است.

این موضوع تنها مربوط به بیمارستان‌های دولتی نیست، وضع بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی که مبالغ بسیاری برای بستری بیماران دریافت می‌کنند نیز، در بسیاری موارد به همین اسفناکی است.

بوی فاضلاب، تهویه ناقص، جانمایی وحشتناک دستشویی و حمام نسبت به اتاق بیمار، آسانسورهای همیشه خراب از جمله عمده مشکلاتی است که هر یک از شهروندان دست کم یک بار در مراجعه به مراکز پزشکی روبرو شده اند.

درمانگاه‌هایی که اتاق تزریقات آن در زیرپله است. سرویس بهداشتی ندارد، اتاق پزشک تهویه ندارد، اتاق فیزیوتراپی کوچکترین امکانات لازم را  ندارد؛ ویژگی شایع ساختمان‌های درمانی درمانگاه‌های شهرهای اطراف تهران است. حال این در شرایطی است که با سر زدن به بیمارستان امام خمینی تهران  متوجه می‌شویم که حتی همین بیمارستان‌های فاقد امکانات در بسیاری از شهرهای ایران وجود ندارد، سیستانی‌ها، ملایری‌ها و  کرمانی‌هایی که برای درمان به تهران آمده اند و ساختمانی برای بیمارستان در شهرهای آن‌ها ساخته نمی شود در مقوله‌ای جدا باید بررسی شود،  اما آنچه  در این گزارش به آن پرداخته شد، بیمارستان‌هایی است که ساخته شده اند.

مجوز تایید بیمارستان یا درمانگاه شدن این ساختمان‌ها توسط چه کسی صادر می‌شود؟ درمانگاه رازی در مسعودیه تهران، درمانگاه طب الحسن در والفجر تهران، درمانگاه جوالائمه در افسریه تهران نمونه‌ای از یک ساختمان با کاربری پزشکی است که کوچکترین شاخصه‌های یک مرکز درمانی را ندارند.

بسیاری از مطب‌ها که حتی جراحی‌های سرپایی را  در مرکز شهر تهران و به طور مثال ونک انجام می‌دهند، یک واحد آپارتمان در یک برج و یا  ساختمان تجاری هستند.

در شرایط عادی، مشکلات تاسیساتی ساختمان‌های این بیمارستان‌ها حتی  همراهان سالم بیمار را، دچار مشکل کرده بود. اکنون در شرایط بحرانی اپیدمی یک بیماری هستیم. قربانیان اصلی آن، بیماران ریوی، کلیوی و دیابتی است، حضور این بیماران در بیمارستان‌ها و دمانگاه‌های فاقد تجهیزات و تاسیسات اصولی، حکم با پای خود به کام مرگ رفتن است. حکم با پای خود به دهان شیر رفتن است.

سیستم تهویه مناسب در بیمارستان، جریان هوا را در کل بیمارستان ایجاد می‌کند. بیماری‌های مسری معمول، در صورت وجود سیستم تهویه به راحتی و با در کنار یکدیگر قرار گرفتن بیماران در یک سالن منتقل نمی شود، اما سیستم تهویه ناقص و یا ناکارآمد به عنوان یکی از زیرشاخه‌های تاسیسات ساختمان امروز عامل اصلی منع مراجعه به پزشک برای شناسایی کرونا است. راهروها، آسانسور، تهویه و تاسیسات ساختمانی یک بیمارستان، اگر درست و اصولی و بر اساس استانداردها، ایجاد و تایید شده باشد، کسانی را که برای شیمی درمانی و یا دیالیز به بیمارستان مراجعه کنند، را بیمار نمی‌کند.

آن مقام مسئولی که تایید کرد ساختمانی غیر اصولی مرکز درمانی شود، کجاست؟ آن پیمان کاری که تاسیسات ساختمان را به درستی اجرایی نکرد، کجاست؟ آن که رشوه داد و رشوه گرفت برای تایید یک مرکز درمانی، همه در مرگ یک دیالیزی، پرستار و دکتر در شکل کلان آن، این فاجعه انسانی، مسئول هستند. زیردستانی که برای خوشامد مدیران، قبل از تکمیل تاسیسات ساختمان، اعلام به پایان پروژه کردند و حتی  مسئولانی که بدون توجه به اصول اساسی روبان افتتاح یک مرکز درمانی که حتی سیستم تهویه ندارد را امضاء کرد همه امروز مسئول هستند. قانون باید تمام این افراد را به میز محاکمه بیاورد.