۰ نفر

استارت ماشینت گیر میکنه چون ...

۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۲۱:۴۴
کد خبر: 653988
استارت ماشینت گیر میکنه چون ...

حتما تا کنون برای شما نیز پیش آمده است که در روزهای سرد زمستانی و یا حتی در روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان با مشکل استارت نخوردن ماشین مواجه شده‌ باشید. استارت نخوردن ماشین یکی از مشکلات فنی رایجی است که در هر اتومبیلی ممکن است رخ بدهد و مشکل عجیب و پیچیده‌ای محسوب نمی‌شود.

مشکل استارت ماشین میتونه یکی از این موارد باشه

به گزارش اقتصاد آنلاین، در بسیاری از مواقع نیز اتومبیل استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود که این مشکل نیز علل مختلفی دارد. اما استارت نخوردن ماشین مقوله‌ای جداست که با روشن نشدن ماشین در هنگام استارت خوردن تفاوت بسیاری دارد. روشن کردن ماشین با استارت خراب بسیار خطرناک است و به قطعات فنی داخلی آن آسیب‌های شدیدی وارد می‌کند و عملکرد آنها را دچار اختلال خواهد کرد. بنابراین باید مشکل استارت نخوردن صحیح اتومبیل خود را جدی بگیرید و با علل مختلف بروز این ایراد فنی آشنا باشید. به همین بهانه در ادامه این مطلب علت استارت نخوردن ماشین و روش‌های برطرف کردن آن را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استارت ماشینت گیر میکنه چون ...

10 علت استارت نخوردن ماشین

همانطور که اشاره کردیم استارت نخوردن ماشین یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است برای اتومبیل‌های نو یا کارکرده اتفاق بیفتد. از این رو تمامی رانندگان باید با دلایل شایعی که ممکن است موجب روشن شدن چراغ چک و استارت نخوردن اتومبیلشان شود، آشنایی نسبی داشته باشند.

در این زمینه بخوانید؛ 

اشتباه اکثر رانندگان ایرانی موقع پر کردن باک بنزین

قبل از استارت زدن خودرو حتما باید کلاچ بگیریم؟ چرا؟

۲۱ علت صدا دادن جلوبندی خودرو

در این بخش شما را با چندین مورد از مهم‌ترین دلایل استارت نخوردن انواع ماشین‌ها آشنا می‌کنیم تا در هنگام بروز این اتفاق، بدانید که باید کدام یک از قطعات اتومبیل خود را بررسی کنید. رایج‌ترین علل استارت نخوردن ماشین عبارتند از:

خالی بودن باتری ماشین

خالی بودن باتری به عنوان رایج‌ترین علت استارت نخوردن ماشین شناخته می‌شود و اکثر رانندگان نیز در این موقعیت به سراغ چک کردن باتری اتومبیل خود می‌روند. اگر در هنگام استارت زدن، چراغ‌های صفحه کیلومتر ماشین روشن نشوند و یا صدای چرخش موتور را نشنوید، به احتمال زیاد باتری اتومبیل شما خراب و یا خالی شده است.

در برخی مواقع نیز نماد باتری بر روی صفحه کیلومتر اتومبیل نمایش داده می‌شود که در این حالت دقیقا متوجه می‌شوید که دلیل استارت نخوردن ماشین شما از خرابی باتری آن است. برای اطمینان حاصل کردن از خالی بودن باتری می‌توانید با استفاده از تستر، آمپر استارت خود را چک کنید تا متوجه شوید باتری ماشین ضعیف است یا خیر.

هل دادن و باتری به باتری کردن نیز یکی دیگر از روش‌های متداولی است که اغلب رانندگان به آن متوسل می‌شوند. اگر در این حالت اتومبیل استارت بخورد یعنی مشکل از خرابی باتری بوده و باید آن را تعمیر یا تعویض کنید. البته در صورتی که بعد از باز کردن سوئیچ، صفحه کیلومتر اتومبیل روشن نشد ابتدا بهتر است فیوزها را چک کرده و سپس به سراغ تست سوئیچ و مغزی آن بروید. اگر فیوزها و سوئیچ مشکلی نداشته باشند، به احتمال زیاد علت استارت نخوردن ماشین از باتری آن است.

ایراد در سوئیچ ماشین

از دیگر دلایل شایع استارت نخوردن ماشین می‌توانیم به وجود ایراد و مشکل در سوئیچ ماشین اشاره کنیم. سوئیچ ماشین، نیروی برق را از باتری به سایر اجزای داخلی منتقل می‌کند. بنابراین اگر برق کافی برای شروع کار موتور و یا سیستم جرقه زنی وجود نداشته باشد، اتومبیل استارت نمی‌خورد. در این شرایط بهتر است از سوئیچ زاپاس ماشین استفاده کرده و یا به متخصص مراجعه کنید.

شکسته شدن استارت

شکسته شدن استارت یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن ماشین است و این قطعه همانطور که از نام آن پیداست، وظیفه روشن کردن موتور ماشین را بر عهده دارد. یعنی شما زمانی که کلید را وارد می‌کنید و استارت می‌زنید باید بلافاصله روشن شود. اما اگر هنگام استارت زدن صدای تق تق بشنوید، احتمالا استارت اتومبیل شما شکسته است و قادر به روشن کردن موتور نیست. در این موقعیت نیز از دست شما کاری برنمی‌آید و باید به مکانیک مراجعه کنید.

در برخی موارد نیز ماشین در عین روشن بودن و گرم بودن، استارت نمی‌خورد که در این شرایط نیز استارت نخوردن ماشین در هنگام گرم بودن ناشی از وجود مشکلی در استارت آن است که در نتیجه استارت‌ زدن‌های طولانی و یا بد استارت زدن رخ می‌دهد.

فیلتر هوا

فیلتر هوا یکی از اجزای مهم اتومبیل محسوب می‌شود که نقش مهمی را در عملکرد بهینه موتور اتومبیل ایفا می‌کند. خودروها نیز مانند انسان‌ها برای تنفس و فعالیت به هوای پاک و تمیز نیاز دارند. فیلتر هوا در واقع از ورود هرگونه آلودگی، چربی و گردوغبار به داخل اتومبیل جلوگیری کرده و هوای فیلتر شده و تمیز را به داخل هدایت می‌کند. اما فیلتر هوا چه ارتباطی با استارت نخوردن ماشین دارد؟

تجمع گردوغبار در درون فیلتر هوا مانع از جریان هوا در اتومبیل می‌شود و از آنجایی که گاز بدون هوا قادر به اشتعال و احتراق نیست، فیلتر هوای کثیف می‌تواند باعث استارت نخوردن خودروی شما شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل سعی کنید فیلتر هوای ماشین خود را پس از طی کردن هر 5000 کیلومتر تعویض کنید.

ایراد در شمع های ماشین

شمع‌های اتومبیل نیز یکی از قطعات داخلی و مهم در سیستم احتراق اتومبیل محسوب می‌شوند که بدون وجود آنها خودرو قادر به روشن شدن و حرکت نیست. از این رو خرابی شمع‌ها نیز می‌تواند یکی از دلایل احتمالی استارت نخوردن ماشین باشد. شمع‌‌های اتومبیل دارای تعدادی الکترود هستند که پس از مدتی کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند و فرسوده می‌شوند.

شمع‌ها از یک سر در محفظه احتراق و از سری دیگر نیز به سیم وصل می‌شوند. در محفظه احتراق با بخار شدن بنزین، در سر شمع جرقه زده می‌شود که این جرقه همان جریان الکتریسیته است که توسط سیم‌ها به باتری آورده می‌شود. از این رو اگر این جرقه‌ها و جریان برق بر اثر رسوب دوده‌های حاصل از احتراق اتفاق نیفتند، اتومبیل استارت نمی‌خورد و در نتیجه روشن نمی‌شود. در اکثر موارد نیز علت ضعیف استارت خوردن ماشین پراید و یا پژو به دلیل خراب بودن شمع‌های آنها است.

تسمه تایم

تسمه تایم (Timing Belt) در واقع یک تسمه لاستیکی است که میل بادامک و میل لنگ را در زمان مناسب در موتور اتومبیل می‌چرخاند و اگر خراب شود، موتور خودرو کار نخواهد کرد. بنابراین زمانی که عمر تسمه تایم تمام شده باشد، مانع از روشن شدن و استارت خوردن ماشین می‌شود. عمر مفید و متوسط تسمه تایم اتومبیل‌ها معمولا چهار الی پنج سال است که این میزان با توجه به کارکرد اتومبیل تغییر پیدا می‌کند. بنابراین همیشه مراقب تسمه تایم اتومبیل خود باشید و آن را در زمان مناسب تعویض کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمایید.

انسداد فیلتر سوخت

انسداد فیلتر سوخت نیز یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن ماشین است که نقش مهمی را در سیستم سوخت اتومبیل ایفا می‌کند. فیلترهای سوخت به انتقال سوخت سالم و تمیز از باک بنزین به انژکتورهای سوخت کمک می‌کنند. زمانی که فیلتر سوخت ماشین دچار گرفتگی شود، عملکرد اجزای دیگر ماشین همچون استارت آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد که در این حالت ممکن است ماشین استارت نخورد و یا مصرف سوخت آن افزایش پیدا کند.

شکستگی و یا ترک خوردگی درپوش توزیع کننده برق (دلکو)

درپوش توزیع برق، ولتاژ را از سیم پیچ احتراق موتور به شمع‌های اتومبیل هدایت می‌کند. اگر رطوبت به زیر درپوش برسد، مشکلات زیادی از جمله استارت نخوردن را برای خودروی شما ایجاد می‌کند. بنابراین حتما درپوش آسیب دیده را تعویض نمایید و قبل از نصب مجدد نیز بهتر است آن را با یک پارچه تمیز و خشک، پاک کنید.

قفل بودن فرمان اتومبیل

یکی دیگر از مواردی که ممکن است موجب استارت نخوردن ماشین شود، گیر کردن فرمان در حالت قفل است که مانع از استارت خوردن و روشن شدن اتومبیل می‌شود. در این موقعیت نباید زیاد به فرمان فشار بیاورید و برای باز کردن قفل آن بهتر است از حرکت پهلو به پهلو استفاده کرده و سوئیچ را نیز در حالت باز قرار دهید و در صورت امکان از سوئیچ یدکی کمک بگیرید. سوئیچ فعلی شما ممکن است فرسوده باشد و نتواند به درستی با زبانه‌های قفل درگیر شود.

تمام شدن بنزین ماشین

گاهی اوقات نیز برطرف کردن مشکل استارت نخوردن ماشین بسیار ساده‌ است و نیازی به چک کردن قطعات داخلی آن ندارد. زمانی که ماشین بنزین نداشته باشد قطعا انرژی و سوخت لازم برای روشن شدن و حرکت کردن را نداشته و در نتیجه استارت نمی‌خورد. بنابراین همیشه از پر بودن باک بنزین خود اطمینان حاصل کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمایید.

جمع بندی

استارت نخوردن ماشین یکی از مشکلات رایجی است که بنا بر دلایل مختلف اتفاق می‌افتد و مانع از روشن شدن اتومبیل می‌شود. همانطور که خواندید وجود مشکل در باتری (خوردگی و یا از کار افتادن) به عنوان رایج‌ترین علت استارت نخوردن خودروها شناخته می‌شود و عوامل دیگری همچون قطع شدن فیوزها، وجود مشکل در اتصالات الکترونیکی، انژکتور و سوپاپ معیوب نیز می‌توانند مانع از استارت خوردن ماشین شوند.