۰ نفر

۱۰ اشتباه رایج که عمر باتری خودرو را کم می کنند

۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۸
کد خبر: 652847
۱۰ اشتباه رایج که عمر باتری خودرو را کم می کنند

عمر مفید باتری خودرو بین سه تا چهار سال است که در گذر زمان و استفاده نادرست ممکن است باتری زودتر از موعد مقرر مستهلک شود، بنابراین سوال مهم این است که چگونه عمر باتری ماشین را افزایش دهیم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ همان‌طور که می‌دانید آنچه انرژی اولیه برای حرکت خودرو را فراهم می‌کند باتری ماشین است. در واقع استارت و روشن‌شدن خودرو در گرو سلامت این قطعه است. به همین علت آگاهی از نحوه نگهداری آن و توجه به طول عمر مفید باتری ماشین امری بسیار مهم و ضروری است. به طور معمول عمر مفید باتری یین سه تا چهار سال است که در گذر زمان و استفاده نادرست ممکن است باتری زودتر از موعد مقرر مستهلک شود، بنابراین سوال مهم این است که چگونه عمر باتری ماشین را افزایش دهیم؟ برای پاسخ به این مهم ما در این مطلب شما را با عوامل موثر بر عمر مفید باتری ماشین آشنا می‌کنیم.

استارت زدن‌های مداوم

روشن و خاموش کردن زیاد ماشین سبب استارت زدن‌های مداوم آن می‌شود که این امر انرژی زیادی را از باتری ماشین می‌گیرد. در حقیقت برای شارژ باتری موتور خودرو باید مدتی فعالیت کند تا باتری فرصت تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را پیدا کند، در نتیجه استارت زدن‌های پی‌درپی مانع انجام درست این روند می‌شود.

داخل باتری محلول الکترولیتی است که درون این محلول اسید سبکی دارد و در قسمت بالای باتری قرار می‌گیرد، در قسمت پایین باتری نیز اسید سنگینی وجود دارد که در شرایط استاندارد هر کدام از این دو اسید کار خود را به درستی انجام می‌دهند اما در حالت شارژ بیش از حد استاندارد لایه اسید سبک بالایی عملا کارایی خود را از دست می‌دهد و اسید سنگین مجبور به تامین برق مورد نیاز باتری می‌گردد که همین عمل در طی زمان باعث کاهش طول عمر باتری می‌شود. دقیقا به همین علت است که برای حفظ سلامت باتری باید از سفرهای کوتاه یا خاموش کردن ماشین هنگام ترافیک که به استارت زدن‌های مداوم آن می‌انجامد بپرهیزید. رعایت این نکته نیز مهم است که هنگام استارت زدن حتما تمام وسایل برقی به خصوص چراغ‌ها را خاموش کنید اینکار باعث می‌شود فشار کمتری به باتری وارد شود.

خاموش بودن طولانی ماشین

هنگامی که ماشین مدت زیادی خاموش باشد حتی اگر باتری شما نو باشد یا صد در صد شارژ باشد به اصطلاح خود ‌به‌ خود شارژ خالی می‌کند، زیرا با خاموش بودن خودرو موتور کار نمی‌کند. در نتیجه دینام‌ها نمی‌توانند باتری را شارژ کنند. بنابراین اگر قصد استفاده از خودروی خود را ندارید بهتر است یا باتری را از ماشین جدا کنید و یا هر چند وقت یک‌بار ماشین را روشن کنید تا باتری شارژ شود.

تمیز نکردن باتری خودرو

توجه به کثیفی و خوردگی‌های اطراف باتری از جمله مواردی است که باید به آن دقت داشته‌ باشید. در گذر زمان هیدروژن اسید باتری به بیرون نشت می‌کند که سبب می‌شود اطراف قطب‌های باتری خوردگی‌هایی سبزرنگ و سفیدرنگ به وجود بیاید که این خوردگی‌ها از رسیدن برق به کابل‌ها جلوگیری می‌کند و همین امر از روشن شدن یا استارت خوردن باتری جلوگیری می‌کند. بنابراین برای افزایش عمر باتری بهترین کار این است که هم‌زمان با تعویض روغن موتور باتری خودرو را نیز چک کنید و در صورت لزوم خوردگی‌های آن را به کمک برس سیمی یا اسفنج پاک کنید. در کنار این کار حفره‌های تهویه را نیز از وجود چربی و خاک به طور کامل تمیز کنید تا از تخلیه سریع باتری جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که هنگام تمیز کردن باتری نکات ایمنی را رعایت کنید و حتما از عینک مخصوص استفاده کنید.

چک نکردن آب باتری خودرو

عملکرد درست باتری تا حد زیادی وابسته به میزان و کیفیت آب باتری است. از همین رو چک‌ کردن منظم آن یکی از عوامل موثر در عمر بیشتر باتری ماشین است. آب باتری موجب رقیق شدن اسید در باتری می‌شود تا با ایجاد الکترولیت مناسب برق مورد نیاز باتری خودرو تامین شود. در شرایط عادی معمولا آب باتری را هر شش ماه یک‌بار عوض می‌کنند. توجه داشته باشید که میزان این آب به قدر لازم باشد چون سر ریزشدن آن به باتری آسیب می‌زند و از عمر آن می‌کاهد.

حفاظت نکردن از باتری در برابر تغییرات شدید دما

گرما یا سرمای شدید هر دو خطری جدی برای عمر مفید باتری هستند چرا که گرمای شدید واکنش‌های بین الکترولیت و صفحات سربی را افزایش می‌دهد و سرمای شدید موجب دشارژ شدن سریع‌تر باتری می‌شود که هر دو این‌ها سبب کاهش عمر باتری و ادوات داخلی آن می‌شود. برای ممانعت از این امر شما می‌توانید از کیت‌های عایق‌بندی مخصوص باتری که در بازار موجود هستند استفاده کنید. همچنین در فصل گرما نیز بهتر است با پارک ماشین در سایه و یا انداختن چادر روی آن باتری را خنک نگه‌ دارید.

بررسی نکردن سلامت موتور خودرو

اگر موتور خودروی شما به‌خوبی کار نکند به باتری ماشین فشار وارد می‌کند، در نتیجه از عمر مفید آن کم می‌کند. پس کارکرد صحیح موتور تاثیر بسزایی در افزایش طول عمر باتری دارد؛ از همین رو سعی کنید که به طور مرتب سلامت موتور خودرو را بررسی کنید.

استفاده کردن از لوازم برقی هنگام خاموش بودن ماشین

هنگامی که ماشین روشن است فعالیت دینام‌ها به دلیل کارکرد موتور باعث شارژ شدن باتری می‌شود اما زمانی‌که ماشین خاموش است عملا این چرخه از کار می‌افتد پس لوازم برقی ماشین برق خود را به شکل مستقیم از باتری تامین‌ می‌کنند که این امر باعث خالی شدن تدریجی شارژ باتری می‌شود. به همین دلیل روشن ماندن رادیو یا برف پاک‌کن یا ... برای زمانی طولانی از عمر باتری کم می‌کند. اگر مجبور به این کار شدید بهتر است که برای زمانی کوتاه موتور را روشن کنید تا دینام‌ها فرصت شارژ باتری را پیدا کنند. البته در این استارت زدن‌ها هم همان‌طور که در مطلب بالا گفته شد نباید زیاده‌روی کنید.

اطمینان نداشتن از امنیت باتری

یکی از کارهای مهم برای افزایش طول عمر باتری ماشین اطمینان از قرار گرفتن درست باتری در جای خود است زیرا با گذشت زمان گاهی بر اثر لرزش ماشین باتری از جای خود حرکت می‌کند و یا بست‌ها و سیم‌های متصل به باتری شل می‌شوند که این عدم نصب درست و مستحکم بست و سیم‌ها روی قطب‌های باتری موجب شارژ نادرست آن می‌شود و در طول زمان به باتری آسیب فیزیکی می‌زند و باعث خالی شدن آب اسیدی آن می‌شود؛ مجموع این عوامل به کاهش عمر باتری می‌انجامد.

اطمینان نداشتن از سلامت دینام و عملکرد صحیح آن

دینام و باتری دو بخش جدایی ناپذیر خودرو هستند که عملکرد نادرست هر کدام بر کارکرد دیکری تاثیر مستقیم می‌گذارد. در حقیقت شارژ باتری توسط دینام صورت می‌گیرد. در صورتی که دینام ایراد داشته باشد برق خودرو به‌خوبی تامین نمی‌شود و این نارسایی مانع شارژ درست باتری می‌شود. این اختلال در گذر زمان تاثیر جدی بر کاهش عمر مفید باتری می‌گذارد، لذا اطمینان از سلامت دینام بسیار مهم و ضروری است‌.

توجه نکردن به آمپر انتخابی باتری

انتخاب آمپر مناسب بستگی به نوع و میزان استفاده شما از ماشین دارد. اگر زمان طولانی رانندگی می‌کنید و یا در مسیرهای پرترافیک تردد دارید بهتر است از باتری با آمپرهای بالاتر استفاده کنید. این اصل در مورد کسانی که بر روی خودرو خود سیستم‌های صوتی و تصویری پر مصرف نصب می‌کنند نیز صادق است. این افراد بهتر است با توجه به نوع ماشین خود از باتری با توان ۶۰ آمپر و یا بالاتر استفاده کنند.

۱۰ اشتباه رایج که عمر باتری خودرو را کم می‌کنند

چگونه عمر باتری ماشین را افزایش دهیم؟

به طور کلی طول عمر مفید باتری موضوعی بسیار مهم برای صاحبان خودرو است چرا که هرگونه کارکرد نادرست این قطعه راننده را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. حال با توجه به آنچه گفته شد به طور خلاصه و در یک جمع‌بندی کلی افزایش عمر مفید باتری ماشین در گرو رعایت موارد زیر است:

۱- باتری ماشین به خصوص دو سر قطب‌های آن را به صورت دوره‌ای تمیز کنید.

۲- تقریبا هر دو ماه یکبار پایه‌های باتری را به کمک مسواک و جوش شیرین تمیز کنید.

۳- اگر برای مدتی طولانی از ماشین خود استفاده نمی‌کنید بهتر است باتری را از آن جدا کنید و در جایی مطمئن نگه‌دارید.

۴- شل‌بودن سر باتری‌ها را به طور هفتگی یا ماهانه کنترل کنید.

۵- در فصول گرم و سرد سال بهتر است خودرو خود را در پارکینگ بگذارید. در فصل گرما ماشین را زیر سایه و دور از تابش نور مستقیم آفتاب پارک کنید و در فصل سرما نیز اجازه بدهید موتور ماشین برای مدت زمانی کوتاه به صورت درجا کار کند تا به درستی گرم شده و به باتری فشار نیاورد.

۶- از استارت زدن پیاپی ماشین خودداری کنید.

۷- باتری ماشین خود را از هر نوعی که هست به موقع شارژ کنید. البته توجه داشته باشید که از شارژ بی‌مورد و اضافی باتری نیز باید بپرهیزید زیرا این کار هیچ کمکی به افزایش طول عمر باتری شما نخواهد کرد.

۸- از اضافه کردن قرص یا مواد شیمیایی یا آب معمولی به باتری خودرو خود جدا بپرهیزید.

۹- تحت هیچ شرایطی از آب آلوده یا کثیف استفاده نکنید.

۱۰- در استفاده از باتری صرفه‌جویی کنید، بدین منظور از روشن‌ کردن بی‌دلیل و بیش از اندازه سیستم‌های صوتی و الکترونیکی، سیستم تهویه هوا مانند کولر یا بخاری و ... بپرهیزید.

۱۱- همواره از سلامت موتور و دینام و عملکرد صحیح سیستم برق خودرو خود اطمینان حاصل کنید.

۱۲- از خاموش نگه‌داشتن یا استفاده نکردن از ماشین برای مدت طولانی بپرهیزید.

۱۳- توجه داشته باشید که هرگز باتری را به طور کامل تخلیه نکنید و میزان الکترولیت آن را به صورت مداوم چک کنید.

۱۴- از ضربه زدن به باتری جدا بپرهیزید و اطمینان حاصل کنید که باتری در جای درست و دقیق خود قرار دارد.