۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا؛ رقابت جذاب در دنیای پیکاپ های آفرود بازار ایران

۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۶
کد خبر: 552832
مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا؛ رقابت جذاب در دنیای پیکاپ های آفرود بازار ایران

این روزها اخبار مسرت‌بخش و خوشحال‌کننده‌ای از سگمنت پیکاپ های آفرودی بازار ایران به گوش می‌رسد؛ چراکه تعدادی از خودروسازان و شرکای کمپانی‌های چینی در ایران به سمت این کلاس خودرویی جذاب تمایل پیدا کرده‌اند و همان‌طور که قطعا اطلاع دارید، محصولاتی مانند جک T8 ، آمیکو آسنا، دایون v5، فوتون تونلند جدید و... را به دست مشتریان داخلی رسانده یا در شرف انجام این کار هستند.

 اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛  گرچه سگمنت پیکاپ‌های آفرودی در بازار ایران طرفداران بالایی دارد، اما به دلایلی مثل کاربردپذیری کمتر این خودروها در مصارف شهری و همچنین قیمت بالای اکثر آنها، متاسفانه شاهد تنوع نسبتا پایین این طبیعت‌نوردان سرسخت در کشورمان طی سال‌های گذشته بوده‌ایم؛ به نحوی که در سالهای نه‌چندان دور تنها حضور محصولاتی مانند تویوتا هایلوکس و یا نیسان پیکاپ می‌توانست عطش طرفداران ایرانی خودروهای پیکاپ را تاحدودی برطرف کند.

 اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر رفته‌رفته توجهات به سمت سگمنت پیکاپ‌های آفرودر جلب شده و ما در این مقاله قصد داریم تا دو مورد از جدیدترین پیکاپ های دودیفرانسیل مونتاژ داخل را در مقابل یکدیگر قرار داده و مزایا و معایب آن‌ها نسبت به هم را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که به مقاله خواندنی مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا از گروه خودرو اقتصاد آنلاین توجه بفرمایید.

معرفی جک T8 KMC T8

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

جک تی ۸ یک پیکاپ دودیفرانسیل از محصولات کمپانی JAC است که در سال ۲۰۱۸ و به عنوان نمونه به‌روزتر مدل جک تی ۶ وارد بازار چین شد. این خودرو طی سال ۹۸ توجه مدیران شرکت کرمان موتور را به خود جلب کرد و بدین ترتیب حدود یک سال بعد ورود آن به بازار کشورمان کلید خورد. البته با توجه به استراتژی جدید خودروسازان ایرانی در داخلی‌سازی برند محصولات چینی، شاهد لوگوی KMC روی جلوپنجره جک T8 کرمان موتور هستیم که در محصولات جدیدتر جک مانند X7 (کی ام سی k7) نیز چنین اتفاقی رخ داده است.

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

معرفی آمیکو آسنا

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

حوالی سال ۹۶ بود که شرکت ارس خودرو مالک برند تجاری آمیکو تصمیم گرفت تا وانت پیکاپ دوکابین Huanghai N2 را با نام آسنا در ایران تولید کند. گفته شده این پیکاپ آفرودر چینی از پلتفرم مشترک با فورد اف ۱۵۰ مدل ۲۰۰۸ استفاده می‌کند و بدین ترتیب از لحاظ ابعاد در دسته پیکاپ های بزرگ طبقه‌بندی می‌شود.

 آمیکو آسنا به عنوان یک پیکاپ دو دیفرانسیل از قابلیت آفرود مطلوب سود می‌برد اما قدرت موتور آن کمی پایین‌تر از حد انتظار است و این موضوع سبب شده تا زمزمه‌های ورود نسخه توربوشارژ این خودرو به بازار شنیده شود که البته تا زمان نگارش این مطلب، هنوز به طور رسمی خبری از عرضه آمیکو آسنا توربو منتشر نشده است.

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا از نظر طراحی

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

فرم بدنه و طراحی ظاهری این دو خودرو در نوع خود جذاب جلوه می‌کند و المانهای چشم‌نواز امروزی ویژه سگمنت پیکاپ های آفرودی به خوبی در آنها رعایت شده است. به ویژه هنگامی‌که از نمای بغل به طراحی ظاهری این دو رقیب نگاه می‌کنیم، می‌توان الگوبرداری آنها از محصولات آمریکایی و ژاپنی به ویژه در آمیکو آسنا را به وضوح مشاهده کرد.

 محصول شرکت ارس خودرو ابعاد بسیار بزرگی دارد و در کنار گلگیرهای برآمده و حجم پردازی‌های منطقی روی درها، سپر و سایر بخش‌ها، ابهتی مثال‌زدنی را به نمایش می‌گذارد.

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

 البته وقتی که به نمای روبروی این خودرو می‌رسیم، متوجه کج‌سلیقگی طراحان در به خرج دادن قوه خلاقیت‌شان می‌شویم؛ زیرا گرچه آنها سعی کرده‌اند تا نمای روبرو شباهتی به سایر محصولات مدرن دنیا نداشته باشد و در نوع خود منحصربه‌فرد به نظر برسد، اما باید گفت که طرح ساده جلوپنجره و فرم نه‌چندان مهیج چراغ‌های جلو به همراه طراحی نسبتا ساده سپر سبب شده تا چهره آمیکو آسنا آن‌طور که انتظار می‌رفت مهیج و مثال‌زدنی به نظر نرسد. این نکته می‌تواند تنها نقطه‌ضعف طراحی آمیکو آسنا از نظر طرح ظاهری باشد.

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

 در نمای عقب مشاهده‌گر طرح ساده اما جذاب چراغ‌ها و سپر حجیم هستیم که فرمی متعادل و امروزی به قسمت پشت این وانت پیکاپ بخشیده است. دستگیره در هم در وسط قرار دارد که می‌توان به‌راحتی آن را باز و بسته کرد. همچنین در اطراف لبه اتاق بار قسمت‌هایی برای بستن طناب و فیکس کردن وسایل تعبیه شده که جذابیت بیشتری را به نمای بغل این پیکاپ بزرگ بخشیده است.

 جک T8

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

جک تی ۸ هم از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به مدل‌های مطرح جهانی دارد و از این لحاظ جزو زیباترین پیکاپ‌های فعلی بازار به شمار می‌رود. نمای بغل خطوط منحنی و ملایم بیشتری را درون خود جای داده که سبب دلنشین‌تر شدن فرم بدنه این خودروی دو دیفرانسیل شده است. استفاده از فلاپ‌های مشکی‌رنگ در قوس گلگیرها حالتی عضلانی‌تر به نمای جانبی این محصول شرکت کرمان موتور بخشیده است.

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

 نمای جلو در مقایسه با آمیکو آسنا جذاب‌تر به نظر می‌رسد و تزئینات کروم رنگ جلوپنجره وجهه لوکس‌تری برای چهره این خودرو چینی به وجود آورده است. اما باز باید بگوییم که در اینجا هم تطابق کمتری بین طرح نمای روبرو با قسمت جانبی خودرو مشاهده می‌شود و قطعا یک فیس‌لیفت جذاب‌تر می‌تواند طرفداران این محصول را بیش‌ازپیش راضی‌ نگاه دارد.

 به هر ترتیب در مجموع می‌توان گفت که هر دو پیکاپ مونتاژی مورد نظر ما فرمی دلپسند و استایلی زیبا دارند اما طرح چهره آنها می‌توانست متناسب‌تر از آن چیزی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، باشد. به ویژه این ایراد در آمیکو آسنا بیشتر نمود پیدا کرده و بایست بیان داشت که جک t8 ظاهر جذاب‌تری را در مقایسه با حریف خود به نمایش می‌گذارد.

مقایسه کابین کی ام سی T8 با آمیکو آسنا

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

یکی از بخش‌های اساسی دیگر در بحث مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا، ارزیابی کابین این خودروها نسبت به یکدیگر است که اهمیت زیادی از لحاظ تجربه استفاده از این دو خودرو برای سرنشینان خواهد داشت.

طراحی داشبورد جک تی ۸ به شیوه‌ای نسبتا ساده‌تر انجام شده و استفاده از مواد نرم در قسمت میانی داشبورد ارتقای کیفیت آن را به دنبال داشته است. استفاده از تزیینات نقره‌ای و کرومی رنگ نیز تا حدودی توانسته فضایی زیبنده‎تر را برای سرنشینان این خودروها پدید بیاورد. اما آمیکو آسنا مستقیما به سراغ طرح داشبورد تویوتا هایلوکس نسل هفتم رفته و از پلاستیک‌های خشک با سطح کیفی معمولی در اکثر نقاط کابین خود، به ویژه داشبورد و رودری‌ها استفاده کرده است که از این نظر شاید بتوان کیفیت جک تی ۸ را اندکی سطح بالاتر دانست.

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

از نظر میزان جاداری فضای کابین هم باید گفت که جک تی ۸ تا حدودی جادارتر ظاهر شده و به‌خصوص فضای صندلی‌های ردیف عقب این خودرو در مقایسه با آمیکو آسنا تقریبا محدودیت کمتری را از لحاظ فضای پا، زانوها و سر به افراد تحمیل می‌کند؛ به طوری که سرنشینان با قد حدود ۱۸۵ سانتی‌متر می‌توانند بدون محدودیت جدی از صندلی‌های ردیف دوم کی ام سی T8 استفاده کنند. البته فضای کابین آسنا هم تقریبا جادار و وسیع است اما می‌توان گفت که از این لحاظ اندکی از رقیب خود عقب مانده است.

مقایسه ابعاد جک T8 و آمیکو آسنا

آمیکو آسنا ابعاد بزرگتری نسبت به رقیب خود دارد و از این جهت رانندگان آن کار سختی را حین حرکت در شهرها با این خودرو خواهند داشت. می‌توانید اطلاعات دقیق در رابطه با ابعاد این دو خودرو را در جدول زیر مطالعه بفرمایید.

15

مقایسه مشخصات فنی جک T8 و آمیکو آسنا

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

به یکی از مهم‌ترین مباحث موردنظر در مطلب مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا یعنی مقایسه مشخصات فنی رسیده‌ایم که البته در اینجا برتری مطلق با محصول کرمان موتور است؛ چراکه از یک پیشرانه توربوشارژ با توان فنی بالاتر سود می‌برد.

جک T8 در بازارهای جهانی با یک مدل موتور دیزلی و دو نوع پیشرانه توربوشارژ بنزینی عرضه شده است که در این بین شرکت کرمان موتور ترجیح داده از پیشرانه توربوشارژ بنزینی به حجم ۲ لیتر برای محصول خود استفاده کنند. این نیروگاه چهار سیلندر قدرتی برابر با ۱۷۴ اسب بخار را در دل خود جا داده و حدود ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را طی بازه ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در اختیار کاربر قرار می‌دهد. یک گیربکس شش سرعته دستی به‌علاوه دو دیفرانسیل سه حالته و قفل دیفرانسیل عقب هم عهده‌دار انتقال نیروی پیشرانه به سوی چرخ‌ها شده‌اند.

ویدیوی تست و بررسی KMC T8

پیکاپ کرمان موتور حدود ۱۹۶۵ کیلوگرم وزن دارد و ظرفیت باک سوخت آن معادل ۷۶ لیتر اعلام شده است؛ نهایت سرعت این خودرو هم به حدود ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت جک T8 به طور رسمی از سوی کرمان موتور اعلام نشده اما به احتمال قوی این رقم چیزی بیش از ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

آمیکو آسنا از لحاظ پیشرانه چندان پرقدرت ظاهر نشده و یک موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر دوگانه‌سوز به قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر را به خدمت گرفته است. حداکثر سرعت آسنا معادل ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده و میانگین مصرف سوخت این پیکاپ ۱۸۱۰ کیلوگرمی نیز حدود ۱۰.۷ در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

هر دو این خودروها در بحث آفرود توانایی‌های قابل دارند، زوایای ورود و خروج مناسبی را پوشش می‌دهند و به ویژه به دلیل مجهز بودن به قفل دیفرانسیل می‌توانند در مسیرهای لغزنده و صعب‌العبور عملکرد قابلی از خود نشان دهند. اما در این بین به نظر می‌رسد جک تی ۸ تا حدودی از قابلیت‌های بیراهه نوردی بهتری برخوردار باشد که می‌توان علت آن را به قدرت بیشتر پیشرانه این خودرو نسبت داد. البته محصول آمیکو از اتو دفلاک یا قفل اتوماتیک دیفرانسیل عقب بهره می‌برد که به صورت خودکار و بدون دخالت راننده در مواقعی که یکی از چرخ‌ها دچار هرزگردی می‌شود، وارد عمل شده و می‌تواند خودرو را از مسیر لغزنده بیرون آورد. این در حالی است که جک تی ۸ از قفل اتوماتیک برخوردار نیست و راننده می‌تواند در صورت نیاز بنا به تشخیص خود این امکان را فعال سازد. همچنین آمیکو آسنا ظرفیت حمل بار بیشتری نسبت به جک T8 دارد و از این نظر نیز خودروی کاربردی‌تری جهت انجام امور خدماتی خواهد بود.

ویدیوی تست و بررسی آمیکو آسنا

مقایسه امکانات جک T8 و آمیکو آسنا

متاسفانه بسیاری از امکانات مدرن جک T8 برای ایران حذف شده و مواردی مثل دوربین جلو، رادار تغییر لاین، رادار جانبی و ... در این خودرو مشاهده نمی‌شود. آمیکو آسنا هم از این جهت خیلی پربار ظاهر نشده و مشتریان را مجبور کرده که به امکانات حداقلی بسنده کنند. در ادامه می‌توانید امکانات موجود در هر یک از این خودروها را به صورت مجزا مطالعه بفرمایید.

آپشن ها و امکانات KMC T8

رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی، سامانه کنترل توقف در سربالایی، سیستم کنترل کشش و پایداری، سامانه مدیریت دینامیک خودرو، سنسور فشار باد تایر، دو عدد کیسه هوا، سنسور و دوربین دنده عقب، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، اتولایت، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، روکش صندلی چرمی، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، گرمکن شیشه عقب، تهویه دستی، دیلایت، پورتusb ، بلوتوث، سیستم صوتی با شش بلندگو، نمایشگر لمسی، جک گازی درب موتور و کروز کنترل.

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

امکانات آمیکو آسنا

دیلایت، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترل، نمایشگر هفت اینچی، مسیریاب و دوربین عقب، دو عدد کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، روکش صندلی چرمی، پورت ۱۲ ولت و آینه‌های برقی.

مقایسه جک T8 و آمیکو آسنا

قیمت آمیکو آسنا و KMC T8

قیمت آمیکو آسنا و کی ام سی T8 تا پیش از جدیدترین مرحله فروش  در سال ۱۴۰۰، زیر ۸۰۰ میلیون تومان بود که متاسفانه در جدیدترین مرحله فروش آمیکو آسنا قیمت این خودرو به حدود ۹۲۴ تا ۹۴۶ میلیون تومان بر حسب نوع رنگ رسیده است.

KMC T8  نیز از سوی کرمان موتور با قیمت 700 میلیون تومان عرضه شد  اما قیمت آن در بازار حدود 850 تا 900 میلیون تومان است.

 اما جدا از بحث قیمت، اگر بخواهیم یکی از این دو خودرو را به عنوان پیکاپ برتر میدان انتخاب کنیم، به نظر می‌رسد جک تی ۸ به دلیل برخورداری از ظاهر به‌روزتر و همچنین پیشرانه قدرتمندتر و امکانات بیشتر، می‌تواند به عنوان خودرو برتر انتخاب شود. البته آمیکو آسنا نیز توانمندی‌های بالایی در بحث آفرود یا حمل بار دارد اما به دلیل پیشرانه با توان کمتر و همچنین ابعاد بزرگتر بدنه که رانندگی با آن را در سطح شهر بسیار مشکل‌تر می‌سازد، استفاده از این خودرو به عنوان یک اتومبیل روزمره و خانوادگی به مشتریان توصیه نمی‌شود. به‌خصوص در شهرهای بزرگ پیدا کردن جای پارک برای یک چنین پیکاپ آفرودی غول‌پیکری کار ساده‌ای نخواهد بود و احتمالا دردسرهای زیادی را برای مالک این خودرو به وجود خواهد آورد. این در حالی است که جک T8 به دلیل ابعاد جمع‌وجورتر از این لحاظ مشکلات کمتری را برای کاربران خود ایجاد خواهد کرد.