۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

بررسی کامل فردا T۵ (دانگ فنگ T۵)؛ محصول جدید گروه خودروسازی فردا موتورز

۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۷
کد خبر: 551956
بررسی کامل فردا T۵ (دانگ فنگ T۵)؛ محصول جدید گروه خودروسازی فردا موتورز

فردا T5 نامی است که گروه خودروسازی فردا برای کراس اوور کامپکت جدید خود انتخاب کرده است. این شرکت که پیش از این فردا sx5 و فردا ۵۱۱ را هم به بازار کشور عرضه کرده بود، حالا تصمیم گرفته تا سبد محصولاتش را با ارائه یک شاسی بلند شهری لوکس‌تر تکمیل کند و بدین منظور به سراغ یکی دیگر از محصولات گروه خودروسازی دانگ فنگ چین رفته است.

 اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ دانگ فنگ تی ۵ نخستین مرتبه در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۸ به نمایش درآمد و از تابستان همان سال فروش نسخه نهایی آن آغاز شد. ضمنا در سال ۲۰۱۹ یک نسخه فیس‌لیفت نیز برای این محصول ارائه شد که در طراحی چراغ‌های جلوی آن از محصولات جدید شرکت رنو الهام گرفته شده بود. با این وجود شرکت خودروسازی فردا تصمیم دارد تا همان مدل اولیه T5 را در سبد محصولات خود جا دهد و آن را به دست متقاضیان داخلی برساند.

محصول جدید گروه خودروسازی فردا موتورز

بررسی طراحی دانگ فنگ T5

نمای ظاهری فردا تی ۵ به گونه‌ای رقم خورده که قطعا اکثر مشتریان ایرانی از شمایل آن خرسند خواهند شد؛ چراکه طراحان سعی کرده‌اند هم المان‌های خانوادگی و عامه‌پسند را در شکل‌دهی به ظاهر این خودرو لحاظ کنند و هم با استفاده از برخی اشکال هندسی زاویه‌دار به‌ویژه در طراحی چراغ‌ها و سپر جلو، تا حد امکان چاشنی هیجان و جسارت را نیز به چهره دانگ فنگ T5 بیفزایند. طرح جذاب دیفیوزر جلو به همراه الگوی مدرن سطح داخل جلوپنجره نیز از دیگر ویژگی‌های دلنشین نمای روبروی فردا تی ۵ به شمار می‌روند.

محصول جدید گروه خودروسازی فردا موتورز

در نمای بغل به صورت کاملاً منطقی و متعادل از یک خط شانه‌ای به‌علاوه حجم پردازی‌های منطقی دیگر استفاده شده که در خوش‌تراش‌تر به نظر رسیدن پروفیل جانبی این شاسی بلند چینی تاثیر مطلوبی از خود بر جای گذاشته‌اند. استفاده از رنگ کرومی در تزیین فریم پنجره‌ها و همچنین ستون سی مشکی رنگ که حالتی پیوسته با شیشه عقب را در ذهن به وجود می‌آورد نیز باعث مجلل‌تر به نظر رسیدن نمای بغل محصول جدید گروه خودروسازی فردا شده است.

در بخش پشت از چراغ‌های به هم پیوسته استفاده شده که البته طراحی آن کاملا خلاقانه و منحصربه‌فرد جلوه می‌کند. ترسیم سپر، دیفیوزر عقب و چراغ‌های مه شکن روی سپر هم تقریبا هماهنگ انجام شده و باعث زیباتر به نظر رسیدن نمای پشت دانگ فنگ تی ۵ شده است. به طور کل باید گفت که طراحی ظاهری فردا T5 به عنوان یک شاسی بلند شهری، کاملا متعادل و منطقی انجام شده و برای مشتریان امروزی قطعا مجذوب‌کننده و دلچسب جلوه خواهد کرد.

محصول جدید گروه خودروسازی فردا موتورز

در مورد طراحی داخل اتاق هم اوضاع بر همین منوال است و متصدیان سعی داشته‌اند تا نمایی کاملا به‌روز و مطابق با سلایق خریداران امروزی برای کابین دانگ فنگ T5 به وجود بیاورند. در این بین نمایشگر عمودی داشبورد با اندازه بزرگ پیش از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کند و درواقع سعی دارد تا جنبه‌های تکنولوژیک این خودرو را به رخ تماشاچیان بکشد. همچنین سبک طراحی کلیدهای زیر نمایشگر نیز به نحوی است که انسان را به یاد کابین هواپیما می‌اندازد. استفاده از دسته‌دنده اصطلاحا خلبانی، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان، غربیلک فرمان خوش‌فرم با طرح نسبتا اسپرت و طراحی زیبای رودری‌ها هم از دیگر نکات مثبت نمای داخلی محصول جدید خودروسازی فردا به شمار می‌روند.

محصول جدید گروه خودروسازی فردا موتورز

 استفاده از متریال نرم در قسمت بالای داشبورد که از لحاظ رنگ با روکش صندلی‌ها مطابقت دارد، هارمونی دل‌نوازی را برای کابین T5 پدید آورده است. کیفیت متریال در نوع خود مطلوب به نظر می‌رسد و از لحاظ میزان فضای کابین هم باید گفت که با توجه به فاصله محوری ۲۷۲۰ میلی‌متری و ارتفاع مناسب سقف، محدودیت زیادی برای کاربران به‌ویژه در ردیف عقب وجود نخواهد داشت.

محصول جدید گروه خودروسازی فردا موتورز

مشخصات فنی فردا T5

شرکت دانگ فنگ این محصول خود را با سه پیشرانه مختلف روانه بازار چین کرده است و در حال حاضر ما اطلاع دقیقی از نوع نیرومحرکه نسخه مونتاژی فردا موتور نداریم. اما احتمال می‌رود که پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ به قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر به همراه گیربکس سی وی تی یا جعبه‌دنده ۷ سرعته دوکلاچه برای این شاسی بلند دیفرانسیل جلو در نظر گرفته شود.

محصول جدید گروه خودروسازی فردا موتورز

نهایت سرعت دانگ فنگ تی ۵ مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ، حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز کمتر از ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. شتاب صفر تا صد دانگ فنگ تی۵ به طور دقیق برای ما مشخص نیست اما با توجه به ابعاد، وزن و همچنین توان پیشرانه ۱.۵ لیتری، می‌توان انتظار شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۳ ثانیه را از این محصول داشت. باک سوخت فردا T5 برابر ۵۵ لیتر گنجایش دارد و وزن آن نیز به طور متوسط حدود ۱۵۴۰ کیلوگرم ارزیابی می‌شود. صندوق عقب ۵۱۵ لیتری، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سیستم تعلیق مالتی لینک عقب و سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون مستقل با میل تعادل نیز از جمله دیگر مشخصات فنی این خودرو محسوب می‌شود.

امکانات و آپشن‌های فردا تی ۵

متاسفانه در زمان نگارش این مقاله ما دسترسی مستقیم به کاتالوگ فردا تی5 نداشتیم و به همین دلیل هم نمی‌توانیم به طور دقیق پیرامون امکانات و تجهیزات دانگ فنگ تی ۵ مونتاژ ایران اظهارنظر کنیم. اما با این وجود بهتر است بدانید که مدل‌های فول آپشن این خودرو در بازار چین به امکاناتی مانند رادار هشدار نقطه کور، سانروف پانوراما، تهویه اتوماتیک دوگانه، روکش صندلی‌های چرمی، گرمکن صندلی‌های جلو، نمایشگر دیجیتال صفحه آمپر، نمایشگر لمسی بزرگ، درب برقی صندوق عقب، دوربین ۳۶۰ ، دوربین‌ عقب، ترمز پارک برقی، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سامانه کنترل توقف در سربالایی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، شش عدد کیسه هوا، صندلی‌های جلو با تنظیمات برقی، دوربین ثبت وقایع، سیستم تشخیص علائم ترافیکی، دیلایت، سنسور فشار باد تایر، حسگر باران و... مجهز هستند.

محصول جدید گروه خودروسازی فردا موتورز

لازم به ذکر است که علی‌رغم بهره‌مندی از امکانات ایمنی مناسب، فردا T5 در آزمون‌های موسسه CNCAP چین توانسته سه ستاره از پنج ستاره ایمنی را به نام خود ثبت کند. بنابراین باید بگوییم که در اینجا با یک خودرو متوسط از لحاظ سطح ایمنی طرف هستیم که اگرچه در قیاس با تولیدات داخلی امنیت بهتری را ارائه می‌دهد اما به نسبت بسیاری محصولات هم‌رده چینی از امنیت پایین‌تری برخوردار است.

محصول جدید گروه خودروسازی فردا موتورز

تجربه رانندگی با فردا T5

دانگ فنگ تی ۵ یک کراس اوور نسبتا درشت جثه است که پشت فرمان آن حسی شبیه به نشستن در کابین شاسی بلندهای فول سایز تا حدودی به شما دست خواهد داد.

میزان تسلط بر قسمت‌های جانبی و جلو خودرو به دلیل موقعیت مناسب صندلی راننده و همچنین ابعاد وسیع پنجره‌ها و آینه‌های جانبی، بسیار مناسب و اطمینان‌بخش به نظر می‌رسد. شروع حرکت در نسخه مجهز به موتور ۱.۵ لیتری خیلی سریع نیست اما این میزان شتاب برای یک شاسی بلند نه‌چندان سبک وزن خانوادگی، تقریبا متعادل و مناسب به نظر می‌رسد. با این حال قطعا جوانان نمی‌توانند از این خودرو به عنوان یک اتومبیل مهیج و در حد هاچبک‌های اسپرت بهره ببرند و باید به رانندگی آرام و متعادل با آن عادت کنند.

محصول جدید گروه خودروسازی فردا موتورز

عملکرد سیستم تعلیق به نحوی است که پایداری اتاق را تا حد امکان تضمین می‌کند و در رانندگی‌های عادی، هندلینگ قابل قبولی را به نمایش می‌گذارد. از لحاظ کیفیت سواری باید گفت که سواری دانگ فنگ تی ۵ خیلی نرم نیست اما جلوی ورود ضربات به کابین تا حد امکان گرفته شده است و سیستم تعلیق می‌تواند آسایش نسبی برای سرنشینان به وجود آورد.

همچنین عایق‌بندی کابین هم در حدی است که کمتر صدایی درون آن شنیده می‌شود و سکوتی لذت‌بخش در اتاق فردا تی ۵ احساس خواهد شد. همچنین ترمزها نیز به دلیل استفاده از سیستم دیسکی برای تمام چرخ‌ها، قدرتی تقریبا متقاعدکننده و اطمینان‌بخش داشته و انتقاد چندانی به قدرت بازدارندگی آنها وارد نیست.

قیمت و رقبای فردا T5

قیمت دانگ فنگ تی ۵ در بازار چین برحسب نوع تیپ، حدود ۱۵ تا ۱۸ هزار دلار اعلام ‌شده است. بنابراین احتمالا حداقل قیمت این خودرو در ایران حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود. فردا تی ۵ می‌تواند رقیب مناسبی برای محصولاتی همچون فیدلیتی بهمن موتور، چری تیگو ۷ پلاس مدیران خودرو و کی ام سی K7 کرمان موتور باشد.

به هر صورت باید منتظر ماند و دید که فردا موتور چه پیشرانه‌ای را برای دانگ فنگ تی ۵ در نظر می‌گیرد و این خودرو را با چه سطحی از آپشن ها و از همه مهم‌تر، در چه رده قیمتی به دست مشتریان ایرانی می‌رساند. در صورت بهره‌مندی از قیمت منطقی و امکانات مناسب، قطعا این محصول جذاب می‌تواند گزینه مناسبی برای مشتریان ایرانی باشد و فروش مطلوبی را تجربه کند.