۰ نفر

بهترین زمان برای ازدواج مجدد چه موقع است؟

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۴:۵۵
کد خبر: 678323
بهترین زمان برای ازدواج مجدد چه موقع است؟

هانس سلیه، دانشمند اتریشی در جریان تبیین نظریه ای در مورد استرس، لیستی از موقعیت های پر فشار روانی تهیه کرد. در صدر این لیست پر فشار ترین واقعه در طول زندگی، مرگ همسر با نمره ۱۰۰ قرار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ همچنین در رده دوم طلاق با ۷۳ نمره وجود دارد. بر این اساس فرایند بازیابی فرد بعد از مرگ همسر و یا طلاق، میتواند زمان بر و نیازمند کمک متخصصین باشد. نیاز به ذکر نیست که ازدواج مجدد به تنهایی میتواند بسیار استرس زا باشد. در ادامه به بررسی زمان مناسب برای ازدواج مجدد می پردازیم.

مدت زمان ازدواج مجدد بعد از طلاق

همانطور که گفته شد، فوت همسر و یا طلاق میتواند فشار روانی و مشکلات زیادی با خود به همراه داشته باشد. اکثر افراد بعد از تجربه این اتفاقات سخت و تلخ، با خود تصمیم میگیرند تا دیگر هرگز ازدواج نکنند. اما آمار حاکی از نتایج دیگری است! در بعضی موارد، ازدواج مجدد با شخصی است که فرد قبل از طلاق او را برای زندگی مشترک انتخاب کرده و این نفر سوم دلیل طلاق بوده است. در هر صورت این سوال مطرح میشود که زمان مناسب برای ازدواج مجدد چه مدت بعد از طلاق است؟


حدود سه چهارم تمام افرادی که طلاق میگیرند (مرد و زن) حداقل یک بار دیگر ازدواج خواهند کرد. افراد جوان تر معمولاً زودتر برای ازدواج مجدد اقدام میکنند. اما طبق آمار، اکثر ازدواج هایی که در مدت کمتر از ۶ ماه از طلاق یکی از طرفین انجام می پذیرد، آسیب پذیر است. به طور میانگین، افراد طلاق گرفته بعد از ۴ سال ازدواج میکنند. اما زمان مناسب برای ازدواج مجدد دقیقاً چه مدت بعد از طلاق است؟ با ما همراه باشید.

ازدواج مجدد با همسر سابق

بر خلاف تصورات، ازدواج مجدد با همسر سابق میتواند انتخاب خوبی باشد. حدود ۱۵ درصد از زوج هایی که طلاق میگیرند در نهایت دوباره با هم ازدواج میکنند. این ازدواج مجدد قانوناً و شرعاً مشکلی ندارد و امکان پذیر است. ازدواج مجدد با همسر سابق ممکن است به این دلیل باشد که زوجین، بعد از طلاق به این مسئله پی برده باشند که با وجود مشکلات، با هم خوشحال تر بوده اند. یا حتی بعد از فروکش کردن خشم و فرسودگی فرایند طلاق، زوجین به این نتیجه برسند که آنقدر که فکر میکردند مشکلات عمیقی نداشتند و خشم مانع تصمیم گیری درست شده بود.

اما در هر صورت قبل از فکر کردن به این مسئله باید چندین مورد کاملاً بررسی شود. بی شک دلایل بسیاری برای طلاق زوجین وجود داشته و در ازدواج مجدد با همسر سابق باید به تمامی مسائل و اختلافاتی که وجود داشته توجه ویژه شود. بر این اساس زمان مناسب برای ازدواج مجدد با همسر سابق بستگی به حل مشکلاتی که منجر به طلاق شدند دارد.

مشکلات ازدواج مجدد

دلایل زیادی دال بر سختی ازدواج مجدد وجود دارد. فرزندان به جا مانده از ازدواج قبلی، مشکلات مالی که احتمالاً طلاق به همراه خواهد داشت. اما این ها مشکلاتی هستند که صرفاً از گذشته افراد به جا می ماند. مشکلات دیگه ای هم وجود دارند که صرفاً با شروع زندگی بعد از ازدواج مجدد رخ خواهد داد. برای مثال معمولاً افراد عادات قبلی خود در ازدواج قبلی را وارد ازدواج مجدد میکنند. بدون توجه به این مسئله که عادتی که در نظام خانواده ازدواج قبلی مشکل خاصی نبوده، ممکن است در ازدواج مجدد، برای همراه و همسر جدید و حتی فرزندان جدید مشکل آفرین باشد.

حتی در ازدواج اول، حتی اگر زوجین با هم آشنا باشند، باز هم مدتی زمان میبرد تا با عادات و رفتارهای هم آشنا شوند و بتوانند مشکلات خود را به نحو صحیح پشت سر بگذارند. در ازدواج مجدد، فرد با ذهنیت قبلی از همسر سابق وارد رابطه ای جدید با آدمی کاملاً متفاوت میشود و این امر میتواند مسیر را برای سو تفاهم ها و مشکلات برقراری ارتباط هموار کند. به همین دلیل زمان مناسب برای ازدواج مجدد، زمانی است که تمامی تعارضات و مشکلات شخصی برطرف شده باشند.

ازدواج مردان بعد از طلاق

طبق آمار به دست آمده، مردان به احتمال بیشتری بعد از طلاق یا فوت همسر، دوباره ازدواج خواهند کرد. این آمار نشان میدهد دو سوم مردان بعد از طلاق یا فوت همسر، دوباره ازدواج کردند در حالیکه کمتر از نیمی از زنان در شرایط مشابه مایل به ازدواج مجدد هستند. این تفاوت در آمار میتواند دلایل زیادی داشته باشد. برای مثال زنان در جامعه امروزی، استقلال مالی بیشتری دارند و احساس اجباری نسبت به تاهل ندارند. همینطور تمایل بیشتر مردان به ازدواج مجدد میتواند به دلیل ناتوانی در نگهداری از فرزندان و در مجموع خانه و خانواده باشد.

برای ازدواج مجدد چه باید کرد؟

اگر با کسی ازدواج میکنید که تجربه ازدواج ناموفق دارد، باید در نظر بگیرید که ممکن است شخص مورد نظر، مشکلاتی داشته باشد. برای مثال اگر همسر سابقش به او خیانت کرده، ممکن است مشکلاتی در زمینه اعتماد کردن داشته باشد. مشکلاتی که ناشی از ازدواج قبلی هستند، باید قبل از ازدواج مجدد و ورود به زندگی زناشویی جدید به کمک متخصصان حوزه روانشناسی درمان و رفع شوند.

همانطور که گفته شد، در ازدواج مجدد افراد با زمینه ذهنی بر اساس تجربیات با همسر قبلی وارد زندگی مشترک میشوند. این زمینه ذهنی میتواند باعث سو تفاهم های بسیاری شود. به همین دلیل خوب است که در مورد مسائل مختلف با هم صادق و روراست باشید که تا حد ممکن از بروز سو تفاهم جلوگیری شود.

به ازدواج مجدد به چشم چوب جادو نگاه نکنید! سعی کنید دید منطقی در مورد همسرتان داشته باشید. از او انتظار نداشته باشید تا به سادگی و به سرعت با بقایای ازدواج قبلی تان کنار بیاید. شروع برقراری ارتباط مادر یا پدر ناتنی با فرزندان ناتنی میتواند بسیار طول بکشد. همینطور خود شما هم به عنوان والد ناتنی باید به فرزندان همسر خود زمان کافی برای برقراری ارتباط بدهید. طلاق برای فرزندان میتواند بسیار سخت و ترسناک باشد.

در صورت بروز مشکلات، ناامید نشوید. ممکن است بروز اختلافات در ازدواج مجدد بسیار بیشتر از ازدواج اول خسته کننده باشد. اما با بروز اولین اختلافات امید خود نسبت به رابطه را از دست ندهید. اختلافات همیشه و همه جا وجود دارند و نحوه برخورد و واکنش شما با موضوع مهم است.

سعی کنید تا جای ممکن هیچ موضوعی از ازدواج قبلی خود را از همسر خود پنهان نکنید. این موضوع ممکن است باعث شود تا همسرتان به این موضوع فکر کند که فکر شما همچنان مشغول ازدواج قبلی است.

روانشناسی ترس از ازدواج مجدد

بر کسی پوشیده نیست که آثار زیان بار طلاق میتواند تاثیرات مخرب و بلند مدتی بر سلامت روان و همچنین تصمیمات فرد بگذارد. مثلاً اگر فرد در ازدواج قبلی با خیانت همسر یا همسرآزاری مواجه شده باشد، طبیعی است که مشکلاتی در اعتماد به افراد دیگر داشته باشد. این ترس ها در مواجهه با فرصت ازدواج مجدد ممکن بروز یابند.

حتی در صورتیکه اتفاقات ذکر شده در ازدواج قبلی رخ نداده باشند، صرفاً تجربه فرایند طلاق میتواند باعث بروز ترس هایی در فرد شود. در این صورت علاوه بر مداخلات روانشناسی، نیاز به گذر زمان است. طبق مطالعات روانشناسی، حدود یک سال برای مردان و شش ماه برای زنان طول میکشد تا پارتنر خود (در رابطه) را فراموش کنند. این زمان برای پشت سر گذاشتن خاطرات ازدواج، حدود دو سال برای مردان و زنان است. بعد از دو سال فرایند بازیابی تازه شروع میشود! در واقع نمیتوان یک عدد ثابت و دقیق به عنوان زمان مناسب برای ازدواج مجدد اعلام کرد. این زمان بستگی به شرایط ازدواج قبلی، دلایل طلاق و همچنین همراهی و همدلی همسر جدید دارد.

ازدواج دوم مرد متاهل

ممکن است در کوچه و خیابان و از زبان اطرافیان شنیده باشیم که مرد میتواند در صورت تاهل بدون هیچ مشکلی دوباره ازدواج کند. اما آیه های قرآن، سخنان مراجع تقلید و حتی قانون اساسی کشور، این کار را منع میکند. برای ازدواج مجدد مرد متاهل، رضایت همسر اول ضروری است. در صورت رضایت همسر اول، مرد باید در دادگاه، توانایی مالی خود برای اداره دو خانواده ثابت کند. در صورتیکه ازدواج دوم مرد متاهل بدون انجام مراحل ذکر شده صورت گیرد، ازدواج باطل است و طرفین نامحرم محسوب میشوند.

سخن آخر

ازدواج به تنهایی فرایند استرس زایی است. حال اگر بخواهیم ازدواج مجدد و کلیشه های آن را در نظر بگیریم میتواند یکی از سخت ترین اتفاق هایی که فرد در طول زندگی با آن مواجه می شود باشد. و این در صورتی است که ازدواج اولیه، پس لرزه و مشکلاتی به همراه نداشته باشد. کمک گرفتن از متخصصان حوزه مشاوره ازدواج میتواند به کنترل استرس این موضوع کمک کند. همینطور نظر تخصصی و دقیقی در مورد زمان مناسب برای ازدواج مجدد شما، ارائه دهد.