۰ نفر

ازدواج چه فایده ای دارد؟

۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۲۱:۰۳
کد خبر: 674321
ازدواج چه فایده ای دارد؟

هر ساله زوج های زیادی در سراسر دنیا با یکدیگر ازدواج می کنند. این تصمیم بزرگ در طول زمان اثرات ماندگاری بر سلامت هر یک از زوجین می گذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، پژوهش های زیادی انجام شده که تأثیرات ازدواج بر افراد را نشان می دهد. اعتقاد به مفید بودن ازدواج برای سلامتی جسمی و روانی ما از گذشته وجود داشته است، شاید چون تصور می کنیم داشتن یک شریک حمایتگر در زندگی ما را به شخص سالم تری تبدیل می کند. اما پژوهش های بیشتر در این خصوص نشان داده است رابطه ی میان ازدواج، سلامتی و تندرستی پیچیده تر از تصورات ما است و علاوه بر مزیت، مضراتی هم دارد. برای مثال، شواهد نشان می دهد خطر بروز بعضی بیماری ها مثل بیماری قلبی در افراد متأهل کمتر از مجردها است، اما احتمال چاقی در متأهل ها بیشتر است. البته این مسائل در مورد همه ی افراد صدق نمی کند.

همه ی ازدواج ها با یکدیگر متفاوت هستند و عواملی مثل خود زوجین، رابطه، برنامه ها و سبک زندگی آن ها، حتی بدون در نظر گرفتن عوامل خارجی، در ویژگی های ازدواج تأثیرگذار است. در ادامه به ابعاد مختلف تأثیر ازدواج بر روح و جسم افراد می پردازیم.

فواید و اثرات روحی و جسمی ازدواج برای خانم ها و آقایان

 نظر مشاوران در مورد اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

افراد متأهل در مقایسه با مجردها در مجموع از سلامت بهتری برخوردارند، حتی با وجود تأثیراتی که سن، جنسیت، نژاد، تحصیلات، درآمد و دیگر عوامل در زندگی افراد دارند.

اما در سال گذشته پژوهشی منتشر شد که بیان می کرد فواید ازدواج برای سلامتی بیشتر در افراد متأهلی مشاهده می شود که سن بالاتری دارند. در اصل، در میان زوج های جوان تر هیچ برتری ای از نظر سلامتی در مقایسه با افراد مجرد دیده نشده است.

از طرفی، احتمال چاقی و بروز اضافه وزن در افراد متأهل، به ویژه مردان بیشتر است. احتمال کمتری وجود دارد که هم مردان و هم زنان بعد از ازدواج ورزش کافی داشته باشند.

با این حال، احتمال بیشتری وجود دارد که مردان متأهل از مراقبت های درمانی پیشگیرانه استفاده کنند، برای انجام معاینه به پزشک مراجعه کنند و در صورت توصیه ی پزشک برای انجام تست های سرطان اقدام کنند.

خطر ابتلا به بیماری های خاصی مثل سرخرگ محیطی، مغزی-عروقی، آنوریسم آئورت شکمی و عروق کرونر در زنان و مردان متأهل کمتر است.

اما خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد مطلقه یا بیوه بیشتر است.

طبق پژوهش عظیمی که در مورد سلامت عمومی در کانادا انجام شد، افراد متأهل از سلامت روانی بهتری برخوردارند و میزان مصرف مشروبات الکلی در آن ها کمتر است.

پژوهش جدیدی بیان می کند در سال اول ازدواج، مردان به افراد وظیفه شناس تری تبدیل می شوند و زنان کمتر عصبی هستند.

در عین حال طبق همین پژوهش، در سال اول ازدواج زنان کمتر رک گو هستند و برونگرایی مردان هم کمتر می شود.

اما هیچ یک از این مزایا و معایب نباید دلیلی برای ازدواج کردن یا نکردن شما باشد. در واقع مفید بودن ازدواج برای سلامتی دلیل کافی ای برای ازدواج کردن نیست.

با گذشت زمان، درک ما از تأثیرات ازدواج بر افراد تغییر کرده و دقیق تر شده است. برخی پژوهشگران معتقدند در مقایسه با گذشته، افراد مجرد حالا از سلامتی بهتری برخوردارند چون امروزه دید اجتماعی بهتری نسبت به سبک زندگی مجردی وجود دارد و کمتر از گذشته به آن برچسب می زنند.