۰ نفر

پیشنهادات ایران برای یونسکو در دوران کرونا

۳ تیر ۱۳۹۹، ۲۲:۲۲
کد خبر: 448122
پیشنهادات ایران برای یونسکو در دوران کرونا

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به تاثیر جامعه بشری از شیوع کرونا در نشست کمیسیون‌های ملی منطقه آسیا - اقیانوسیه، پیشنهاداتی را برای تقویت روابط منطقه‌ای در مواجهه با چالش‌های پیش آمده به یونسکو ارایه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الله ایوبی  در نشست مشورتی کمیسیون های ملی منطقه آسیا اقیانوسیه که به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: پس از جلسه کمیسیون‌های ملی در ۲۹ آوریل و گزارش تهیه شده توسط یونسکو، همه ما اکنون به خوبی از فعالیت‌های انجام شده کمیسیون‌های ملی در سطح ملی آگاه هستیم، همه گیری COVID-۱۹ تأثیر عمیقی بر همه زمینه‌های مورد توجه ما مانند آموزش، علوم، فرهنگ، علوم اجتماعی و انسانی و حتی ارتباطات و اطلاعات (هرچندکه این تاثیرات از دیدگاهی می‌تواند مثبت باشد) گذاشته است.

وی با بیان این‌که تأثیرات این بیماری همه گیر به حدی نیست که به محض پایان بیماری از بین برود، این تاثیرات را از قدرت دگرگون کننده‌ای برخوردانست که می‌توانند بیش از هر چیزی، سبک زندگی جامعه انسانی را تغییر دهند و ادامه داد: این تغییرات نیازمند تغییر چشم انداز و سیستم فعالیت یونسکو است که هدف این تغییر، همه‌ی شیوه‌های فعالیتی سازمان یونسکو از انجام وظایف اصلی و تهیه اسناد گرفته تا برگزاری رویدادها و روابط با کشورهای عضو است.

او اطلاع‌رسانی مناسب و بجا را در این زمینه دارای اهمیت دانست و افزود: این امر نیازمند مسئولیت‌پذیریِ فراگیر و دشوار بخش ارتباطات و اطلاعات و همچنین یک برنامه بین بخشی در حوزه برنامه‌های اقدامات اصلی است.  

ایوبی با اشاره به این‌که سایت یونسکو در حال حاضر مملو از اطلاعات درباره تاثیرات کرونا بر پنج حوزه اصلی سازمان یونسکو است، ادامه داد: این حوزه از یونسکو در حوزه آموزش، علوم طبیعی، فرهنگ، علوم اجتماعی و ارتباطات و اطلاعات، نقش نظارتی بسیار مهمی دارد.

او همچنین در بیانی آشکارتر، درباره‌ی کووید ۱۹ و آسیب‌های زیادی که به عرصه‌های مختلف آموزشی، علمی و فرهنگی و هنری داشته است، پیشنهاد می‌کند تا رصدخانه یونسکو برای بررسی این آسیب‌ها فعال و سیستم هشداردهنده‌ای در این بخش آغاز به کار کند و به کشورهای آسیب‌دیده در این بخش‌ها کمک شود.

به گفته‌ی او  این سیستم هشدار درباره بلایای طبیعی نیز وجود دارد که باید در بحران‌های فرهنگی، آموزشی و علمی حاصل از شیوع کرونا نیز این سیستم هشداردهنده وجود داشته باشد.

او ادامه داد: ‌در حقیقت یونسکو می‌تواند در این شرایط شبیه یک سیستم هشداردهنده عمل کند و از طریق وب‌سایت خود، هشدارهای لازم یا اخبار کوتاه مدت را در این زمینه به صورت هشدار به کشورهای عضو ارائه دهد. 

به گفته‌ی وی این سیستم به اصطلاح هشدار به یک هماهنگ‌کننده نیاز دارد، که آن «یونسکو» است، همچنین به یک تسهیل‌گر نیاز دارد و کمیسیون‌های ملی کشورهای عضو می‌توانند نقش تسهیل‌گر را ایفا کنند تا شاهد ارتقاس نقش یونسکو و کمیسیون‌های ملی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللیِ پیرامون اقدامات انجام شده در پاسخ به COVID-۱۹ در پنج زمینه‌ی مختلف آن باشیم.

ایوبی «اخلاق در هوش مصنوعی (هوش مصنوعی)» را یکی از موارد مورد توجه در این روزها دانست و ادامه داد: موضوع اخلاق در همه زمینه‌های فعالیتی یونسکو اهمیت بیشتری دارد، چون پیشرفت فناوری‌های اطلاعاتی جدید و ابزار جدید دسترسی به اطلاعات و همچنین شیوه‌های زندگی جدید، سال‌ها پس از همه‌گیری باقی می‌مانند و به گونه‌های مختلفی توسعه می‌یابد که ما از آن آگاه نیستیم. به عنوان مثال با کمک «اخلاق در هوش مصنوعی» می‌توانیم دسترسی به موقع به اطلاعات علمی به روز  را تقویت و تسهیل کنیم .

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، همچنین به بیان پیشنهاداتی به منظور تقویت روابط منطقه‌ای در مواجهه با چالش‌هایی که قبلاً با آنها روبرو بوده‌اند، پرداخت و نسبت به تقویت نقش کمیسیون‌های ملی و یونسکو در سطح منطقه‌ای تاکید کرد.

او ادامه داد:‌ همه ما می‌توانیم فرهنگ را به عنوان محور اصلی تمامی روابط انسانی و آگاهی بخشی فرهنگی (به عبارت دیگر گفتگوی بین فرهنگی) به عنوان عامل اصلی ایجاد صلح در نظر بگیریم و از این عنصر مهم به عنوان ابزاری برای تقویت روابط بین کشورهای منطقه خود استفاده کنیم.

وی استفاده از این عنصر مهم را نیز در قالب دو پیشنهاد مطرح کرد و گفت: در این روزها که ی‌توان آن را روزهای  بین‌المللیدانست، فرصتی برای آموزش عموم مردم در مورد موضوعات مهم، بسیج اراده و منابع سیاسی برای رفع مشکلات جهانی و تجلیل و تقویت دستاوردهای بشریت فراهم شده است. روزهای بین المللی پیش از برپایی سازمان ملل نیز وجود داشته‌اند، اما سازمان ملل متحد از این روزها به عنوان ابزار حمایتی قدرتمند بهره گرفته است.

او با بیان این‌که در این شرایط پیشنهاد می‌شود برخی مناسبت‌های جهانی یونسکو که با مسائل منطقه ما مناسبت دارد به صورت جمعی برگزار شود، ادامه داد: با توجه به این‌که به اینکه رویدادهای مشترک به فعالان این امکان را می‌دهد تا با همکاری نزدیک، فعالیت‌های مرتبط را ترتیب دهند، برگزاری این مناسبت‌های مشترک می‌تواند به رسالت اصلی یونسکو -که ایجاد صلح بین ملل است- کمک کند و ثبات منطقه‌ای را ارتقا دهدد.

ایوبی پیشنهادِ برگزاری یک نمایشگاه مشترک عکس‌های مجازی را با هدفِ همکاری‌های بیشتر بین کشورهای منطقه وکمیسیون‌های ملی مطرح کرد و آن را یک ادای احترام به حافظان سلامت در روزهای سخت همه‌گیری کرونا دانست.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد:‌ این پروژه در حال حاضر در سطح ملی در ایران آغاز شده است که اجرای آن در سطح منطقه قطعا تأثیرات بیشتری خواهد داشت.