۰ نفر

فارین پالیسی:

کشورهای اروپایی در پی ایجاد توازن میان تهران و واشنگتن هستند

۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۳۸
کد خبر: 447322
کشورهای اروپایی در پی ایجاد توازن میان تهران و واشنگتن هستند

تارنمای فارین پالیسی نوشت که کشورهای اروپایی در پی برقراری توازنی میان تهران و واشنگتن در مورد برنامه هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به نوشته این تارنمای آمریکایی؛ تصویب قطعنامه پیشنهادی فرانسه، آلمان و انگلیس (معروف به ایی ۳) در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در انتقاد از تهران به علت خودداری از دادن اجازه دسترسی بازرسان این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد به ۲ تاسیسات ایران، بخشی از تلاش‌های این کشورها برای دستیابی به توازن میان همکاری با ایالات متحده برای حفظ اعتبار پادمان‌های بین المللی و یافتن راهی برای حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران (برجام)، به شمار می‌رود.

از آنجا که مذاکرات دیپلمات‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در فضای مجازی تا آخرین لحظات به نتیجه نرسیده بود و در بن بست قرار داشت، آنان وادار به حضور در صبح جمعه در مقر این سازمان در وین به منظور رای گیری درباره این قطعنامه شدند. این نخستین قطعنامه علیه ایران از سال ۲۰۱۲ به شمار می‌رود که با آرای موافق ۲۵ کشور از ۳۵ عضو شورای حکام،  هفت رای ممتنع و مخالفت روسیه و چین، تصویب شد.

  با وجود خروج دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام،  واشنگتن از این قطعنامه به عنوان واکنشی متوازن و عادلانه، حمایت کرد.  به باور واشنگتن، اقدامات ایران بخشی از طرح بزرگ‌تر رفتاری تهران است که انگیزه بازگرداندن کامل تحریم‌هایی را که بر اساس برجام لغو شده‌اند، تقویت می‌کند.

اما کشورهای باقی مانده در برجام استدلال می‌کنند که واشنگتن نمی‌تواند خواستار از سرگیری تحریم‌ها بر اساس توافقی شود که دیگر عضو آن نیست و از آن خارج شده است. در واژه بندی قطعنامه روز جمعه نیز از اشاره به ارجاع فوری این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل متحد خودداری شده است.

پولیتیکو به نقل از مارک هیبس پژوهشگر موسسه موقوفه کارنگی برای صلح بین الملل می‌افزاید: کشورهای اروپایی در میان یک تخته سنگ صخره‌ای و جسمی سخت گیر افتاده‌اند. آنها از یک سو می‌خواهند به همراه روسیه و چین که هنوز عضو برجام هستند، این توافق را حفظ کنند و در همین زمان می‌خواهند با ایالات متحده برای حفظ اعتبار پادمان‌های بین المللی همکاری کنند که نتیجه همین قطعنامه ملایم می‌شود.

وزیران امور خارجه این سه کشور اروپایی گفته‌اند که با تلاش ایالات متحده برای ازسرگیری تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، مخالفت خواهند کرد.

آنها در بیانیه‌ای افزودند: ما قاطعانه بر این باور هستیم که هرگونه اقدام یک جانبه برای از سرگیری تحریم‌های سازمان ملل متحده علیه ایران، با پیامدهای منفی جدی در شورای امنیت این سازمان مواجه خواهد شد و ما از چنین تصمیمی که با تلاش‌های کنونی ما برای حفظ برجام مغایرت دارد، حمایت نخواهیم کرد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در آژانس نیز روز جمعه با تاکید بر لزوم حل این مشکل بدون تاخیر گفت که این قطعنامه کمکی به برطرف کردن این بن بست نخواهد کرد و به باور ما سازنده نخواهد بود.

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، با وجود مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی روز جمعه ۳۰ خرداد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید که در آن از ایران خواسته‌ شده به جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشورمان پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

  کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز جمعه در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به بهانه فراهم نشدن ۲ دسترسی تکمیلی به آژانس، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعنامه شورای حکام را کاملاً رد می‌کند و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد کرد.

وی افزود: "جمهوری اسلامی ایران، بالاترین سطح از همکاری و پذیرش بازرسی‌های آژانس در میان کشورهای عضو را دارد. در حالی که سالانه بیش از ۳۳ دسترسی تکمیلی از ایران انجام می‌شود، بزرگ نمایی ۲ درخواست دسترسی آژانس، در حالی که ایران ابهامات و نگرانی‌های اصولی در این خصوص دارد و گفت و گوها نیز در این زمینه در جریان است و همچنین تلاش‌ها در جهت ایجاد یک بحران غیر ضروری بر سر راه این همکاری‌ها، اقدامی کاملاً غیر سازنده و سیاسی است.