۰ نفر

سازمان ملل قطعنامه‌ ضد نژادپرستی را تصویب کرد

۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۴۴
کد خبر: 447082
سازمان ملل قطعنامه‌ ضد نژادپرستی را تصویب کرد

نهاد عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه با اعمال فشار آمریکا، بدون هیچ اشاره به نام این کشور بعنوان مرکز اعتراضات ضد نژاد پرستی، قطعنامه‌ای را تصویب و نژادپرستی ساختاری و وحشیگری پلیس را محکوم کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نهاد حقوق بشر سازمان ملل پس از بازبینی متن قطعنامه نام ایالات متحده را حذف کرد.

۴۷ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل با اجماع نسخه اصلاح شده این قطعنامه را تصویب کردند که در ابتدا توسط کشورهای آفریقایی برای بحث فوری ارائه شده بود.

میشل باشلت کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین روز سه شنبه در شورای حقوق بشر در ژنو از کشورها خواست تا گذشته خود را بررسی کرده و به درک بهتری از مسأله تداوم «تبعیض سیستماتیک» برسند.

وی همچنین قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس این کشور را «وحشیگری ناتمام» خواند و افزود: این نماد نژادپرستی سیستماتیک است. 

باشلت گفت: این مساله بیانگر استفاده افراطی مأمور اجرای قانون از زور نادرست علیه مردم آفریقایی‌تبار، رنگین‌پوستان، بومیان و اقلیت‌های قومی و نژادی در بسیاری از کشورهای دنیاست.

وی افزود: در پشت خشونت‌های نژادی امروز، نژادپرستی سیستماتیک و سیاست‌های تبعیض‌آمیز، ناکامی در مقابله با میراث دوره تجارت برده و استعمار قرار دارد.

باشلت تأکید کرد که کشورها لازم است «قرن‌ها خشونت و تبعیض را از طریق عذرخواهی رسمی، بیان واقعیت و پرداخت غرامت جبران کنند».

قطعنامه محکومیت نژادپرستی ساختاری و وحشیگری پلیس در حالی در سازمان ملل تصویب می شود که آمریکا در چهار هفته گذشته با اعتراضات سراسری در مخالفت با قتل جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی مواجهه بوده است.