به رغم اینکه چین در حال افزایش هزینه‌های نظامی است که این مساله باعث نگرانی آمریکا شده، اما هنوز هم در این زمینه فاصله زیادی با آمریکا دارد.

اقتصادآنلاین مهسا نجاتی؛ بر اساس داده‌های ارائه شده توسط SIPRI، چین از سال 1992 هزینه‌های نظامی خود را بیش از 800درصد افزایش داده است. با اختصاص 266 میلیارد دلار در سال 2017، صرف هزینه چینی‌ها در این زمینه به میزان قابل توجهی بیشتر از روس‌ها بوده (حدود 64میلیارد دلار)، اما هنوز هم از میزان هزینه صرف شده توسط آمریکایی‌ها (حدود 719میلیارد دلار)، پایین‌تر بوده است.

با این حال، قانون‌شکنی چینی‌ها عواقبی را به همراه داشته است. قدرت نظامی این کشور علتی بود که رئیس‌جمهور آمریکا، ترامپ در سال گذشته اعلام کرد که دولت وی پیمان INF با روسیه را فسخ می‌کند. ایالات متحده به صورت رسمی در آگوست سال 2019 از این پیمان خارج شد. چین تنها طرف در قرارداد INF نبود، اما با توجه به نزدیکی روسیه به این کشور، موشک‌های هسته‌ای میان‌برد چینی به ایجاد تهدیدی استراتژیک برای آمریکا کمک کرد. بنابراین، ترامپ در تلاش است تا با چین و روسیه به توافق سه‌جانبه بپردازد، اما چین اخیرا اعلام کرد که حاضر نیست به این توافق بپیوندد.

گفتنی است که توافق‌نامه در خصوص نیروهای هسته‌ای میان‌برد (INF)، در دهه 1980 بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی با هدف خلع سلاح امضا شد. این معاهده بیان می‌کرد که هر دو طرف باید موشک‌های بالستیک زمینی و موشک‌های کروز با برد بین 310 تا 3420 را از بین ببرند.

در نمودار ارائه شده، روند تغییر هزینه صرف‌شده توسط کشورهای قدرتمند جهان در زمینه نیروهای نظامی از سال 1992 تا 2019 را مشاهده می‌کنید؛

کشورهای بزرگ جهان چقدر هزینه صرف نیروهای نظامی خود می‌کنند؟