۰ نفر

حمایت فرانسه از برجام

۱۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱:۳۳
کد خبر: 443416
حمایت فرانسه از برجام

نماینده دائم فرانسه و رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت گزارش مربوط به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت در سوم تیرماه برگزار خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نیکلاس دی ریویئر عصر دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود که برای تشریح دستور کار شورای امنیت در ماه‌های ژوئن و ژوئیه برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی با اشاره به مساله همه‌گیری کرونا اظهار کرد: نشست‌های شورای امنیت همچنان به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود و سه اولویت را پیگیری خواهد کرد که نخست، صلح و امنیت ر آفریقا است که در ۱۱ ژوئن در سطح وزیران خارجه برگزار خواهد شد.

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: یمن، فلسطین، افغانستان و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره موضوع خاورمیانه و منع گسترش سلاح اتمی دیگر اولویت این نشست‌ها خواهد بود.

دی ریویئر درباره اظهارات آمریکایی‌ها مبنی بر ارائه قطعنامه علیه پایان یافتن محدودیت تسلیحاتی ایران هم گفت: ما هنوز گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره قطعنامه ۲۲۳۱ را در یافت نکرده ایم، ما وقتی گزارش به اینجا رسید، نگاه می‌کنیم. ما نشانه‌ای برای تمدید محدودیت تسلیحاتی یا استفاده از مکانیسم ماشه دریافت نکرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: این قطعنامه و توافق، یک موفقیت دیپلماسی اروپایی بوده است. ما به اتفاق انگلیس و آلمان از سال ۲۰۰۳ شروع کردیم که آن را رویکرد دوجانبه می‌نامیم به این معنا که به ایران در موضوع هسته‌ای و دیگر موضوعات فشار آوردیم و از طرفی هم با ایران وارد تعامل و گفت‌وگو شدیم و پس از ۱۲ سال به آن دست یافتیم.

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد ادامه داد: ما این توافق را داریم که به خوبی کارایی دارد و لازم است از آن مراقبت کنیم، این دلیلی است که چرا اروپا خواستار حفظ این چارچوب است. شما نمی‌توانید این چارچوبی که کار می‌کند را با چارچوبی که مشخص نیست، جایگزین کنید به خصوص وقتی که روی موضوع منع گسترش سلاح اتمی کار می‌کنید.

دی ریویئر اضافه کرد: در غیاب یک توافق به شرایط پیش از سال ۲۰۱۵ باز می‌گردیم که هیچ محدودیتی برای ایران وجود ندارد تا به طور کامل به برنامه نظامی اتمی خود بازگردد.

مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا، ۲ سال پس از خروج از مشارکت در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به تازگی مدعی شده است که هنوز عضوی از این توافق است و می‌تواند از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت، استفاده کند.
این اظهارات فرانسه نشان می‌دهد اختلاف نظر اروپایی‌ها با آمریکا در مساله برجام همچنان جدی است و آنها نمی‌خواهند وارد زمین بازی آمریکا در این زمینه شوند.
طبق قطعنامه ۲۲۳۱ که بخشی از توافق هسته‌ای ایران است، محدودیت خرید و فروش تسلیحات متعارف ایران در ۲۷ مهرماه امسال پایان می‌یابد اما آمریکا به دنبال تمدید نامحدود آن است.