۰ نفر

ناتو تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان‌های باز را بررسی می‌کند

۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۴۴
کد خبر: 441193
ناتو تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان‌های باز را بررسی می‌کند

نمایندگان پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه در بروکسل تشکیل جلسه خواهند داد تا درباره تصمیم واشنگتن برای خروج از معاهده آسمان‌های باز گفت‌وگو کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نمایندگان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز جمعه گرد هم خواهند آمد تا تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان‌های باز که سابقه‌ای بیش از دو دهه دارد را بررسی کنند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد از این معاهده خارج شود و روسیه را متهم به نقض مکرر این معاهده کرد.

یک مقام ناتو به خبرگزاری «آناتولی» گفت که نمایندگان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه در مقر ناتو در بروکسل گرد هم خواهند آمد تا درباره آینده این توافق با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

معاهده آسمان‌های باز در سال ۱۹۹۲ توسط آمریکا و متحدان ناتو و همچنین روسیه و دیگر کشورهای بلوک شوروی سابق امضا شد و از آن به عنوان مهمترین پارامتر در پایان دوران جنگ سرد یاد می‌شود.

این معاهده به کشورهای عضو اجازه می‌داد تا بر فراز دیگر کشورها پروازهای شناسایی نظامی انجام دهند تا بدین ترتیب اعتماد کشورها درباره هرگونه اقدام دیگر کشورها برای آماده شدن برای اقدام نظامی را افزایش دهد.

این عضو ناتو در ادامه سخنانش با خبرگزاری آناتولی گفت: «تمام متحدان ناتو با این موضوع موافق هستند که کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه مشارکتی ضروری برای تحقق امنیت ائتلاف است.»

وی در ادامه توضیح داد که رهبران این ائتلاف نظامی پیشتر و در سال ۲۰۱۸ نگرانی خود از اجرای گزینشی این معاهده توسط روسیه را ابراز داشته‌اند.

این مقام ناتو در ادامه مدعی شد: «این امنیت ما را تضعیف می‌کند. ما نگران هستیم که روسیه پرواز بر فراز برخی مناطق ویژه را محدود کرده است.»

 وزارت دفاع آمریکا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور روز جمعه به صورت رسمی اعلامیه خروج از معاهده آسمان‌های باز را اعلام خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا با اعلام این موضوع افزود: «روسیه به طور فزاینده‌ای از این پیمان برای پشتیبانی از تلاش‌های خود در راستای توجیه خصومت علیه همسایگان خود استفاده می‌کند و ممکن است که از این پیمان برای هدف قرار دادن نظامی آمریکا و متحدان استفاده کند.»