۰ نفر

انتقاد شدید از ترامپ به‌دلیل نداشتن برنامه‌ای ملی برای کرونا

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۹:۲۱
کد خبر: 439696
انتقاد شدید از ترامپ به‌دلیل نداشتن برنامه‌ای ملی برای کرونا

دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل نداشتن برنامه‌ای ملی برای مدیریت بحران کرونا با انتقادهای شدیدی روبه‌روست و حال آنکه برخی ایالت‌های این کشور شروع به ازسرگیری فعالیت‌ها کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان بهداشت عمومی، رهبران تجاری و مقام های دولت کنونی آمریکا می گویند این رویکرد غیرمنسجم برای مقابله با کرونا، ایالت ها را درمعرض خطر قرار می دهد و آمریکا را نسبت به موج بالقوه ابتلا در پائیز سال جاری آسیب پذیر می کند.

کاخ سفید در روزهای اخیر سعی کرده خود را به عنوان نهاد کنترل کننده پاسخ به کرونا نشان دهد و ترامپ نیز با بازدید از یک مرکز توزیع تجهیزات محافظتی برای موجود بودن این تجهیزات بازار گرمی کرده است.

با این حال، کاخ سفید از یک راهبرد آزمایش ملی بی بهره است و کارشناسان می گویند این راهبرد، کلید جلوگیری از شیوع ویروس های بعدی در آینده خواهد بود.

ترامپ هفته گذشته ضمن ترغیب ایالات آمریکا به ازسرگیری مشاغل خود، انجام آزمایش گسترده کرونایی در این کشور را مبالغه خواند.

با توجه به اینکه کارمندان اجازه یافته اند به محل کار برگردند، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا شامگاه پنجشنبه دستورالعملی را برای کمک به رستوران ها و محل های کار منتشر کرد، هرچند که به نظر می رسید در مقایسه با موارد قبلی از دقت کمتری برخوردار بود.

به گفته کارشناسان، نبود دستورالمعل فدرال مشخص درمورد بازگشایی مشاغل ممکن است مانع از بهبود وضعیت اقتصادی این کشور شود.

کاخ سفید از ابتدا به ایالت های مختلف امکان داد تا واکنش خاص خود به این بیماری همه گیر را ترسیم کنند. دولت یک دستور سراسری در مورد ماندن در خانه صادر نکرد.

ایالت های مختلف به دلیل رویارویی با کمبودهای گسترده، تجهیزات حفاظت شخصی، دستگاه های تنفس مصنوعی و تجهیزات آزمایش را خود فراهم کردند.

ترامپ در مقابل استفاده از اختیارات فدرال برای وا داشتن شرکت ها به تولید و فروش تجهیزات به دولت آمریکا مقاومت کرده است.

در نبود دستورالعمل فدرال مشخص، مقام های ایالتی با هم و با دولت فدرال به رقابت پرداخته اند.

در داخل نیز دولت درتلاش بود تا جبهه واحدی را ایجاد کند، نظر به اینکه نهادهای مختلف برای تصاحب کنترل دنبال موقعیت می گشتند. در اصل، نهادهای مختلف دستورالعمل های ضد و نقیضی ارائه داده اند.

در ابتدا، «الکس آزار» وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا هدایت نیروی اقدام کاخ سفید در زمینه کرونا را برعهده داشت. وی در مدت تقریبا یک ماه، توسط مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا تعویض شد.

آژانس مدیریت اضطراری فدرال بعدها مسئولیت هدایت نحوه پاسخگویی برای تهیه تجهیزات به ایالت ها را برعهده گرفت و حال آنکه «جرد کوشنر» مشاور ارشد کاخ سفید آنچه را «نیروی اقدام در سایه» نامیده می شد، مدیریت می کرد.

حال گفته می شود که آژانس مدیریت اضطراری فدرال از نقش خود در این زمینه کاسته و این ماموریت را به وزارت بهداشت و خدمات انسانی محول کرده است.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری در آمریکا نیز در بحران کرونا تا حد زیادی غایب بوده است.

این مرکز خشم رئیس جمهوری و کارشناسان را به خود جلب کرده و در جلسات بیریفینگ کاخ سفید گهگاه ظاهر شده است.

با این همه، دولت به تازگی گام هایی درجهت بهبود پاسخ اولیه به این بیماری همه گیر برداشته است. تولید دستگاه تنفس مصنوعی افزایش یافته و آمریکا دیگر شاهد کمبود این سیستم ها نیست.

آزمایش های کرونا نیز بهتر شده اگرچه کارشناسان می گویند آمریکا قبل از بازگشایی مشاغل و ازسرگیری فعالیت ها باید هزاران نفر دیگر را در روز مورد آزمایش قرار دهد.

حال با وجودی که ایالت های مختلف درصدد بازگشایی کسب و کارها و بازگرداندن مردم به محل کار هستند، نقش کاخ سفید کم رنگ تر شده است، زیرا فرمانداران دستورالعمل های خود را برای کاهش دستور ماندن در خانه و محدودیت فعالیت های اجتماعی تعیین می کنند.

کاخ سفید ماه آوریل (فروردین ماه) یک طرح سه مرحله ای برای ایالت ها برای بازگشایی اقتصادهایشان صادر کرد، اما این طرح از سوی ایالت ها و شخص رئیس جمهوری نادیده گرفته شد.

دهها فرماندار بدون توجه به دستورالعمل های کاخ سفید شروع به کاهش محدودیت مشاغل و فعالیت های اجتماعی کرده اند. ترامپ آنها را به اقدام سریعتر ترغیب و از اعتراضات ضد قرنطینه در میشیگان، ویرجینیا، مینه سوتا و پنسیلوانیا حمایت کرده است.