به رغم قرارداد تجاری میان آمریکا و چین، پس از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و مشکلات اقتصادی ایجاد شده، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که میزان خرید کالاهای آمریکایی توسط چین در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

اقتصادآنلاین مهسا نجاتی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی اینترنشنال، طبق پیش‌بینی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، همه‌گیری ویروس کرونا در سال جاری سبب کاهش چشمگیر خرید کالاهای آمریکایی توسط چینی‌ها خواهد بود و به میزان قابل توجهی با توافقنامه تجاری مرحله نخست این کشور تفاوت خواهد داشت.

گفتنی است که این پژوهشکده آمریکایی پیش‌بینی کرده صادرات کالاهای آمریکا به چین امکان دارد برای کل سال 2020 تنها به میزان 60میلیارد دلار باشد که بسیار کمتر از 186.6میلیارد دلار توافق شده بین دو کشور در ماه ژانویه است.

به گفته مشاور ارشد و متولی مورد اعتماد در مرکز تجاری و اقتصادی چینی CSIS، اسکات کندی نوشت: "این پیش‌بینی قطعا در نظر گرفتن بدترین حالت ممکن بوده؛ زیرا با بهبود اقتصاد در سال جاری ممکن است خرید کالاهای آمریکایی توسط چینی‌ها افزایش یابد. اما باید گفت که هر افزایشی، تصویر کلی را تغییر نخواهد داد بلکه فقط جزئیات تغییر می‌کند."

وی افزود: "اهداف هرگز واقع‌بینانه نبوده‌اند بلکه فقط اعدادی نمایشی تنها برای تاثیرگذاری بودند. بیماری همه‌گیر، سبب غیرممکن شدن این مسئله غیر واقعی شد."

در نمودار ارائه شده، تفاوت قرارداد تجاری میان آمریکا در چین در خصوص صادرات کالاهای آمریکایی و پیش‌بینی کارشناسان پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا را مشاهده می‌کنید؛

کرونا چقدر به تجارت آمریکا و چین صدمه می‎‌زند؟