۰ نفر

اتهام جنسی بایدن تاثیری بر پیشتازی انتخاباتی نداشته است

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۳:۴۹
کد خبر: 437301
اتهام جنسی بایدن تاثیری بر پیشتازی انتخاباتی نداشته است

تازه‌ترین نظرسنجی یکی از دانشگاه‌های آمریکا نشان می‌دهد هنوز اتهام جنسی جو بایدن در رقابت انتخاباتی برابر دونالد ترامپ نتیجه مشخصی نداشته و همچنان از پشتیبانی بیشتری برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نظرسنجی دانشگاه «مان‌ماس» که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد اگرچه محبوبیت جو بایدن خیلی اندک، پیش رفته است اما در واقع او در سراسر کشور نسبت به ترامپ برتری دارد.

این نظرسنجی همچنین دریافت که رای‌دهندگان نسبت به اعتبار اتهام جنسی مطرح شده علیه نامزد دموکرات‌ها تقسیم شده‌اند. این نظر سنجی همچنین دریافت که باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا همچنان در سطح وسیعی در میان انتخابگران آمریکایی محبوبیت دارد.

همچنین رای‌دهندگان ۲۰۲۰ علاقه‌ای به درنظرگرفتن نامزد حزب سوم همچون چهار سال پیش ندارند و دموکرات‌ها پیشتازی آرای مربوط به مجلس نمایندگان را از آن خود دارند.

بر این اساس، بایدن از پشتیبانی ۵۰ درصد کسانی که برای رای دادن ثبت نام کرده‌اند، برخوردار است در حالی که ترامپ ۴۱ درصد حمایت را با خود دارد.

سه درصد هم به نفع یک نامزد مستقل رای خواهند داد و پنج درصد هم هنوز تصمیم نگرفته‌اند. این نظرسنجی نشان می‌دهد پیشتازی دموکرات‌ها اندکی نسبت به ماه گذشته گسترده‌تر شده است که در آن زمان ۴۸ به ۴۱ درصد در آوریل و ۴۸ درصد به ۴۵ درصد در ماه مارس بود.

پیشتازی بایدن همچنان ادامه دارد حتی اگر نظر کلی درباره او جزمی نباشد. این احتمال وجود دارد که اتهام اخیر درباره یک ادعای تجاوز جنسی ممکن است در امتیاز مطلوب وی اثر داشته باشد اما بیشتر رای‌دهندگان هنوز این انتخابات را عمدتا به عنوان همه‌پرسی در مورد ترامپ می‌دانند.

بر اساس این نظر سنجی، ۸۶ درصد رای‌دهندگان موضوع اتهام جنسی بایدن را شنیده بودند هنگامی که در سال ۱۹۹۰ در سنا بوده است اما ۳۷ درصد معتقدند که ممکن است درست باشد و ۳۲ درصد هم آن را نادرست می‌دانند. ۳۱ درصد هم نظری نداشته‌اند.

پاسخ به این سوال به طور مشخصی از خط حزبی تبعیت کرده است چرا که ۵۰ درصد جمهوریخواهان گفته‌اند این اتهام احتمالا صحت دارد و ۱۷ درصد آن را ناصحیح دانسته‌اند در حالیکه ۵۵ درصد دموکرات‌ها گفته‌اند صحت ندارد و ۲۰ درصد هم احتمال داده‌اند درست باشد.

۴۳ درصد مستقلان هم احتمال داده‌اند این اتهام درست باشد و ۲۲ درصد آنها هم صحت این اتهام را زیر سوال برده‌اند. ۳۵ درصد هم هیچ نظری درباره آن نداشته‌اند.

علاوه بر آن، تعداد مردانی که احتمال می‌دهند این اتهام صحت داشته باشد اندکی بیشتر از زنان است ۳۹ درصد در برابر ۳۵ درصد. ۲۹ درصد از مردان هم این اتهام را نادرست خوانده‌اند در حالیکه ۳۴ درصد زنان صحت این ادعا علیه بایدن را رد کرده‌اند.

کارشناسان هنوز نتیجه‌گیری نکرده‌اند که تاثیر این اتهام در آینده رقابت انتخاباتی چه خواهد بود. تعدادی از کسانی که باور دارند این اتهام وجود داشته است، هنوز به اندازه کافی آن را مهم نمی‌دانند که از غلبه بر ترامپ چشم‌پوشی کنند.

پیش‌بینی درباره کسانی که نظری نسبت به آن ندارند، پیچیده‌تر است چرا که این گروه شامل تعدادی دموکرات-مستقل می‌توانند به صورت بالقوه به سمت حریف بچرخند اگر این اتهام به صورت جدی اهمیت یابد.

یکی از دلایل مثبت افزایش وزنه بایدن، حمایت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا از او است. این رئیس جمهوری آمریکا همچنان در سطح وسیعی در میان رای دهندگان آمریکایی از محبوبیت برخوردار است.

در این نظر سنجی اوباما ۵۷ درصد در برابر ۳۴ درصد محبوبیت دارد. در درون حزب دموکرات هم اوباما ۹۲ درصد محبوبیت دارد و تنها ۶ درصد از آنها علاقه‌ای به وی نداشته‌اند.

این رقم برای مستقلان هم محبوبیت ۵۶ درصدی در برابر ۲۸ درصدی نامحبوبیت بوده است. اما در میان جمهوریخواهان اوباما ۱۷ درصد محبوبیت دارد و ۷۳ درصد از آنها نظرشان منفی است.

۷۱ درصد رای‌دهندگان گفته‌اند ورود اوباما به کارزار انتخاباتی بایدن، رای آنها را تغییر نخواهد داد در حالیکه ۱۸ درصد می‌گویند حمایتشان را از نامزد فعلی دموکرات‌ها افزایش داده است. ۱۰ درصد هم گفته‌اند که کمی آنان را ناخوشایند کرده است.

این نظر سنجی به صورت تلفنی از ۳۰ آوریل تا چهارم مه و با پرسش از ۸۰۸ بزرگسال در سراسر ایالت متحده انجام شده است.