۰ نفر

پافشاری آمریکا بر دسترسی به آزمایشگاه‌های ویروس شناسی چین

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۳:۵۴
کد خبر: 435516
پافشاری آمریکا بر دسترسی به آزمایشگاه‌های ویروس شناسی چین

وزیر خارجه آمریکا در تلاشی برای دسترسی واشنگتن به آزمایشگاه‌های ویروس شناسی در ووهان چین، مقامهای پکن را تحت فشار فزاینده ای قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر چین را برای فراهم ساختن امکان دسترسی به آزمایشگاه‌های ویروس شناسی در شهر ووهان تحت فشار قرار داد و با تکرار ادعاهای پیشین خود گفت که «جهان باید بداند چگونه [شیوع] ویروس همه گیر کووید -۱۹ از این مکان [ووهان] آغاز شد و پکن وظیفه دارد که در مورد این موضوع شفاف سازی کند».

وزیر خارجه آمریکا در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که از زمان آغاز همه‌گیری ویروس جدید کرونا- با ۲۰۰ هزار قربانی در سرتاسر جهان- روابط آمریکا و چین به طور قابل توجهی رو به وخامت رفته است.

واشنگتن و پکن از آن زمان تاکنون به رد و بدل کردن سخنان توهین‌آمیز و اتهامات بر سر نحوه مقابله با این بیماری همه گیر پرداخته‌اند، و در این میان پمپئو هفته گذشته مدعی شد که آمریکا «قویاً باور دارد» چین در گزارش و اطلاع رسانی به موقع در مورد شیوع این ویروس کوتاهی کرده و پس از آن نیز میزان خطر بیماری تنفسی ناشی از این ویروس را پنهان کرده است.

در همین راستا، پمپئو در یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما هنوز دسترسی پیدا نکرده‌ایم، جهان به مؤسسه ویروس شناسی ووهان دسترسی پیدا نکرد. ما نمی‌دانیم که [شیوع] این ویروس دقیقاً از کدام مکان [در شهر ووهان] آغاز شده است». وی در ادامه مدعی شد که نگرانی‌های آمریکا نسبت به امنیت آزمایشگاه‌های چین به قوت خود باقی است.