۰ نفر

حقوقدانان آمریکایی قانونی بودن توئیت ترامپ درباره ایران را زیر سوال بردند

۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۳۸
کد خبر: 434031
حقوقدانان آمریکایی قانونی بودن توئیت ترامپ درباره ایران را زیر سوال بردند

حقوقدانان مسائل نظامی در آمریکا درباره قانونی بودن توئیت رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر هدف قرار دادن قایق‌های ایرانی ابراز تردید کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کارشناسان مسائل حقوق نظامی در آمریکا درباره قانونی بودن توئیت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران ابراز تردید کرده‌اند. 

ترامپ در توئیتی روز چهارشنبه نوشته بود به نیروی دریایی این کشور دستور داده در صورتی که قایق‌های ایران برای کشتی‌های این کشور «مزاحمت» ایجاد کنند به سمت آنها شلیک کنند. 

کارشناسان حقوق نظامی به پایگاه بیزنس‌اینسایدر گفته‌اند دستور برای شلیک باید مبتنی بر ادراک نیت خصمانه باشد و این عاملی است که ترامپ در دستور خود در نظر نگرفته است. 

ریک هامن، ناخدای بازنشسته نیروی دریایی آمریکا گفته که نمی‌توان به سمت کسی صرفاً به این دلیل که ایجاد مزاحمت می‌کند شلیک کرد. 

او گفته بر اساس قواعد درگیری صدور دستور شلیک مبتنی بر ادراک نیت یا رفتار خصمانه است. 

او در گفت‌وگو با اینسایدر گفته «مانورهای نگران‌کننده و رفتارهای مزاحمت‌آمیز قایق‌های ایران» ذاتاً تهدیدی علیه ناوهای آمریکایی محسوب نمی‌شوند.

ترامپ چهارشنبه در توییتی نوشت: «به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده‌ام به سمت هر یا همه قایق‌(های) ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی‌های ما را در دریا دارند، شلیک و آنها را نابود کنند.»

در پی بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی تروریست آمریکا در منطقه و متعاقباً اظهارات مقامات سیاسی و نظامی این کشور و ادعای ایجاد مزاحمت ۱۱ قایق سپاه در ۲۷ فروردین ۹۹ (۱۵ آوریل ۲۰۲۰) برای ناوهای آمریکایی در شمال خلیج فارس و عبور نزدیک و بسیار سریع آنها  از مقابل دماغه و انتهای ناوها که درحال عملیات مشترک بودند! روابط عمومی نیروی دریایی سپاه اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

در این اطلاعیه، با هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های آمریکایی از این ماجرا، تاکید شده است: به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم مقررات بین‌المللی و پروتکل‌های دریانوردی را در خلیج فارس و دریای عمان تمکین و از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی و دروغ پرهیز کنند.

همچنین «سردار تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز هشدار داد که هر جا آمریکایی‌ها حضور داشته‌اند، ناامنی بوجود آمده و جایی نیست که وجود آمریکا باعث امنیت شده باشد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: ما بار‌ها به کشور‌های عربی اعلام کرده‌ایم که خلیج فارس دریایی بسته با ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع است و اگر اتفاقی برای ناو‌های سوخت هسته‌ای بیفتد حداقل ۱۰ تا ۱۲ سال هیچ موجود زنده و آب پاکی در منطقه نخواهیم داشت و برای شما که از آب شیرین کن استفاده می‌کنید، بسیار خطرناک خواهد بود و باید مراقب باشید، در حالی که ایران به علت وسعت، دارای منابع داخلی زیادی است.