۰ نفر

تعویق در بازگشت ایرانیان مقیم اسپانیا و ایتالیا

۲۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۵۶
کد خبر: 432085
تعویق در بازگشت ایرانیان مقیم اسپانیا و ایتالیا

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ضمن اشاره به تعویق در سفرهای بازگشت ایرانیان و دانشجویان خارج از کشور، گفت: متاسفانه به دلیل آن چه که عدم پایبندی به تعهدات مسافران در کشور اول قلمداد می‌شود و برای آن که خط کنترل بیماری را در کشور از دست ندهیم تا اطلاع بعدی این سفرها به تعویق افتاده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کیانوش جهانپور در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران ضمن تبریک آغاز هفته سلامت گفت: این هفته از اول تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار "حمایت همگانی از مدافعان سلامت" برگزار خواهد شد که روزشمار آن به زودی اعلام می‌شود امیدواریم در این هفته بتوانیم بخشی از اقدامات و تلاش‌های همکاران خود را مستندسازی کرده و به مردم ارائه کنیم.

وی در پاسخ به سوال در خصوص تعویق در ادامه سفرهای بازگشت ایرانیان و دانشجویان مقیم اسپانیا و ایتالیا تصریح کرد: تاکنون یک سفر بازگشت از اسپانیا و یک سفر نیز از ایتالیا صورت گرفته بود که متاسفانه  مسافران این سفرها برخلاف تعهداتی که در کشور اول مبنی بر انجام آزمایش و ایجاد قرنطینه داده بودند پایبندی مناسبی به موضوع  نداشتند  بنابراین انجام سفرها تا زمان مناسب فعلا به تعلیق درآمد. هر عاملی که سبب شود کنترل بیماری در کشور به خطر بیفتد را جدی گرفته و با آن برخورد می‌کنیم. بارها اعلام کرده‌ایم فاز فعلی مدیریت و کنترل بیماری در کشور فاز شکنده‌ای است که نمی‌توانیم با اعتماد بیجا به برخی افراد که به تعهدات خود عمل نکرده و رفتار پرخطر دارند از آن غافل شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: موضوعی که شاید بتواند به عنوان یک کار تحقیقاتی رسیدگی شود این است که تاکنون از میان مبتلایان به اچ ای وی در کشور گزارشی مبنی بر ابتلا به ویروس کرونا نداشتیم و احتمالا این موضوع از نظر علمی قابل اعتنا خواهد بود.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره تجمع مردم در آرامستان‌ها اظهار کرد: تردد در آرامستان‌ها جزو ترددهای غیر ضروری است و مشمول ممنوعیت‌های برقرار شده از اسفند ماه است. وقتی حتی نماز جمعه ، نماز جماعت و اعتکاف محدود می‌شود انتظار نداریم که امور دیگر که شاید وجوبی برای آن وجود ندارد باعث تجمعات شود. هر گونه تجمع از هر جنس و با هر بهانه‌ای جزو موارد غیر ضروری است البته در برخی از مناطق که آرامستان‌ها شکل سازمان یافته‌ای ندارند باید مطالبه ما از مردم باشدکه موضوع را رعایت کند در سایر موارد نیز که آرامستان شکل سازمان یافته‌ای دارد و متاسفانه ممکن است قوانین اجرا نشود مردم می‌تواند موارد تحلف را از طریق سامانه سجام یا تلفن 4030 به ما اطلاع دهند تا موضوع را پیگیری کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص عدم فاصله گذاری اجتماعی در پروازهای داخلی تصریح کرد: اگر اسم شرکت‌های هواپیمایی که فاصله گذاری را رعایت نکردند به سامانه سجام گزارش کنید موضوع از طریق مراجع نظارتی و قضایی بررسی می‌شود من فکر می‌کنم لازم است مردم بیش از گذشته با این سامانه و روند کار آن آشنا شوند تا تخلفاتی را که شاهد هستند گزارش دهند.

وی در خصوص روند کاهشی ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار کرد: در روزهای پیک هر 10 دقیقه یک ایرانی مبتلا به کرونا جان خود را از دست می‌داد. اکنون نسبت به گونه‌ای است که از هر 11 مورد مرگ و میری که در ایران اتفاق می‌افتد یک مورد آن بر اثر کرونا است. این نسبت قبلا به گونه‌ای بود که از هر 6 مرگ  یک مرگ را منتسب به کرونا می دانستیم. سالانه 17 هزار نفر در کشور بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دهند اما هیچکس نمی‌تواند از این موضوع نتیجه بگیرد که باید اتومبیل سواری و رفت و آمد را متوقف کنیم ولی همه می داند که اگر هیچ خودروی در ایران تردد نکند هیچ حادثه‌ای ترافیکی نیز نخواهیم داشت.  متاسفانه برخی افراد برخی گزینه‌ها را با نگاه یک سویه و بدون در نظر گرفتن همه جوانب مطرح می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آمار قطعی شهدای مدافع سلامت گفت: مشخص شدن این موضوع که تعداد قطعی چه میزان است به پروتکل های نیاز دارد تا زمانی که تک تک شرح حال افراد بررسی نشود ارائه آمار قطعی درست نیست. چرا که ممکن است عده‌ای از افراد کادر درمان بدون آن که با بیمار مبتلا به کرونا در تماس بوده باشند به این بیماری مبتلا شده و جان خود را از دست داده باشند. به همین دلیل این موضوع باید در کمیته مشترک با وزارت بهداشت و بنیاد شهید تشکیل می‌شود بررسی شود وآمار قطعی بعد از آن اعلام شود. اما احتمال می‌دهیم تاکنون تعداد قطعی شهدا بیش از 63 نفر باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انجام سی تی اسکن ریه برای بیماران برای پذیرش در بیمارستان‌های خصوصی افزود: بیمارستان‌های خصوصی در مواردی که بیمار نیازمند بستری باشد پروتکل های متفاوت برای افراد دارند که برخی از این پروتکل ها می‌تواند انجام هم زمان سی تی اسکن ریه و تست باشد. برخی از بیماران ممکن است مشکوک به کووید 19 باشند و با توجه به این که این افراد به بخش ها و یا آی سی یو منتقل می‌شوند ممکن است ویروس را به سایرین انتقال دهند. پس نمی‌توانیم به طور مطلق بگویم کار بیمارستان برای انجام تست و سی تی اسکن درست نیست. در شرایط کنونی این اقدام می‌تواند سبب جداسازی بیماران مبتلا به کرونا از سایر بیماران شود. البته قاعدتا هزینه این اقدام توسط بیمار یا بیمه آنها پرداخت می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برگزاری بازارهای روز نیز بیان کرد: برای برگزاری بازارهای روز باید پروتکل‌های ابلاغی رعایت شود و نکات بهد اشتی و فاصله گذاری اجتماعی اتفاق بیفتد در این زمینه شهرداری‌ها در سراسر کشور نیز وظیفه دارند موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص رفع محدودیت تردد بین استانی و احتمال بازگشت پیک بیماری تصریح کرد: اعمال محدودیت اجباری و قانونی در ترددهای بین شهری و بین استانی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است اما این موضوع سبب نمی‌شود که اگر این محدودیت‌های قانونی برطرف شود مردم مجاز هستند که با سفرهای بی دلیل به خانواده و اطرافیان خود آسیب برسانند. ما در فاز اول کنترل بیماری و در 28 روز اعمال فاصله گذاری اجتماعی در اسفند لغو سفرها را به صورت قانونی شاهد نبودیم و از مردم خواسته بودیم به صورت داوطلبانه این موضوع را رعایت کند و تنها در مرحله دوم و در فروردین این مداخله به شکل حاکمیتی انجام شد. اکنون که در مرحله سوم مداخله حاکمیتی برداشته شده است به هیچ عنوان مدعی آن نیستم که آغاز سفرها به معنای آسیب زا نبودن آنها خواهد بود. همواره توصیه های ما درجای خود باقی است و سفرهای شهری و بین شهری را یکی از عوامل شیوع بیماری می‌دانیم.

وی افزود: اینکه افراد به محض برطرف شدن محدودیت‌های قانونی تلاش کند به سفر بروند درست نیست، از روز اول هم برای خروج از منزل اعمال محدودیت قانونی وجود نداشت اما این دلیل می‌شود که مردم هر روز به بیرون از خانه بروند؟

جهانپور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این نکته که تست کرونا برای  افراد رایگان انجام می‌شود گفت: اما این به آن معنا نیست که تست برای ما نیز هزینه‌ای نداشته است بلکه علیرغم سایر آزمایش‌ها این تست هزینه بالاتری خواهد داشت.  اگر تست شخصی مثبت باشد با توجه به الگوهای که در کشور ما وجود دارد افراد بیشتر تمایل دارند در منزل بیشتر مورد مراقبت قرار گیرند که دیگر به این وضعیت قرنطینه گفته نمی‌شود و از آن تحت عنوان ایزولاسیون یا جداسازی استفاده می‌کنیم. باید در انتخاب و به کار بردن واژه‌ها دقت کافی را داشت این اطرافیان فرد مبتلا هستند که پس از معرض شدن بیماری  شخص اول وارد قرنطینه می‌شوند.

جهانپورتاکید کرد: تست کرونا به هیچ عنوان کمکی به افراد بدون علامت نخواهد کرد و تنها قرنطینه در منزل به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک می‌کند. روز گذشته برخی از مقامات ژاپن که امکانات ارائه تست در آن کشور بسیار بیشتر از ایران است اعلام کردند که تست بالای PCR اتلاف منابع است. این سخن چیزی بود که کارشناسان ما نیز روزهای اول به آن  اشاره کردند و تاکید داشتند انجام تست برای افراد بی علامت سودمندی کافی نخواهد داشت. اگر قرار باشد تست را برای همه ایرانیان انجام دهیم باید 800 روز زمان بگذاریم در صورتی که ممکن است یک فرد تنها یک ساعت پس از انجام تست به بیماری کرونا مبتلا شود در حالی که تست اولیه او این نتیجه را نشان نداده است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد:  برخی موارد با تکمیل اطلاعات ممکن است تغییر کنند به عنوان مثال در مقاله‌ای که اخیرا در نشریه لنست به چاپ رسیده است مشخص شده است که سی تی اسکن نیز حساسیت کافی را نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره موارد فوت شده ناشی از مصرف الکل گفت: آخرین آماری که بنده در این زمینه داشتم بیش از 700 نفر بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی جان خود را از دست داده بودند. نکته آن جاست که اکثر این مشروبات با نام و نشان تجاری بین المللی به دست فرد رسیده بود. فارغ از آن که تمام آنها تقلبی بوده است. مردم باید بدانند این گونه مشروبات الکلی اغلب در زیر پله‌ها و یا زیر زمین‌ها  به شکل تقلبی تهیه شده و زمانی که هزینه تامین اتانول بالا باشد به این محصولات متانول اضافه می‌شود.

جهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص عرضه ضد عفونی کننده‌های تقلبی تصریح کرد: داروخانه‌ها در این زمینه گاهی اوقات مظلوم واقع می‌شوند. ممکن است کارخانه‌ای که دارای مجوز بوده محصولی تقلبی را تولید و عرضه کند در این زمینه داروخانه که امکان تست تک تک محصولات را ندارد مقصر نخواهد بود. اگر داروخانه محصول بدون مجوز را عرضه کند این موضوع برایش مسئولیت خواهد داشت. نکته قابل توجه آن است که نباید فراموش کنیم در بحران کرونا بسیاری از داروخانه‌ها به شکل قابل قبول فعالیت کردند و موارد تخلفات بسیار کم بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره روند افزایشی ابتلا به کرونا در شش استان خاطر نشان کرد: در استان‌های مانند خوزستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، آذربایجان غربی وخراسان رضوی روند افزایشی  ادامه دارد اما در بعد ملی آمار نشان دهنده یک ثبات نسبی و کاهش در مواردابتلای جدید روزانه را نشان می دهد. این در حالی است که شاهد کاهش آمار مرگ و میر روزانه نیز هستیم. دلیل این که تعداد موارد بستری در ای سی یو کاهش پیدا نمی کند این است که امروز بیماران بستری شده در ای سی یو نسبت به روزهای اول شیوع بیماری شرایط بحرانی کمتری دارند و شاید برخی از آستانه‌های لازم در بستری افراد در برخی استان‌ها سخت تر گرفته شود.