۰ نفر

کدام سیاستمدار زن آمریکایی زوج انتخاباتی بایدن می‌شود؟

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۴۵
کد خبر: 431646
کدام سیاستمدار زن آمریکایی زوج انتخاباتی بایدن می‌شود؟

نامزد بی‌رقیب حزب دموکرات آمریکا که از سوی رئیس‌جمهور سابق این کشور هم حمایت شده، می‌گوید قصد دارد یک زن را به عنوان «زوج انتخاباتی» خودش انتخاب کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جو بایدن»، نامزد بالقوه حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور وعده داده یک زن را به عنوان «زوج انتخاباتی» خود انتخاب کند. فردی که به عنوان زوج انتخاباتی یک کاندید انتخاب می‌شود در صورت پیروزی آن فرد در انتخابات، معاون اول رئیس‌جمهور خواهد بود. 

جو بایدن گفته که در ماه جاری میلادی کمیته‌ای را برای کمک به وی در بررسی گزینه‌های احتمالی تعیین خواهد کرد.

معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ۶ تا ۱۲ نامزد را برای این سمت در نظر دارد. در میان این افراد تعدادی از رقبای هم‌حزب او که از دور انتخابات کنار کشیدند، دیده می‌شوند. او قصد دارد برای رویارویی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه نوامبر، تا پیش از برگزاری جلسه «مجمع ملی حزب دموکرات» در ماه اوت، بهترین گزینه را انتخاب کند.

بایدن ۷۷ ساله گفته کسی که انتخاب می‌شود باید بتواند در صورت نیاز برای ریاست‌جمهوری اقدام کند. وی در این خصوص از باراک اوباما که روز سه‌شنبه حمایت رسمی خود را از معاون سابق اعلام کرد، مشاوره گرفته است.

بایدن هفته گذشته در یک مراسم جمع‌آوری کمکهای مالی انتخاباتی حرفهای اوباما به خود را برای عموم این طور تکرار کرد: «دقت کن جو، یکی از چیزهایی که به درد من و تو خورد، این بود که من سعی کردم کسی را پیدا کنم که تجربیات و ظرفیتهایی داشت که من نداشتم.» بایدن سپس افزود: بنابراین من می‌خواهم یک زن را به عنوان معاون انتخاب کنم، کسی که در زمینه‌هایی که من ضعف دارم، ظرفیت و توانایی دارد.

به گزارش رویترز، هیچ زنی تاکنون در سمت معاون رئیس‌جمهور آمریکا خدمت نکرده است. فقط در در سال ۱۹۸۴ و بعد در سال ۲۰۰۸ دو زن به ترتیب از حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از نامزدهای اصلی حزب خود برای تصدی این سمت بودند.  

رویترز در ادامه بنابر اعلام منابع آگاه، نامزدهای اصلی تصدی معاونت رئیس‌جمهور احتمالی آتی آمریکا از حزب دموکرات را معرفی کرده است.

سناتور کاملا هریس

بایدن یک روز پس از آن که هریس ۵۵ ساله از نامزدی حزب دموکرات در ماهه دسامبر کناره‌گیری کرد، گفت این سناتور کالیفرنیا را به عنوان معاون خود در نظر خواهد گرفت. هریس که با «بو بایدن»، پسر ارشد بایدن که بر اثر سرطان مغز درگذشت رابطه دوستی داشت، به لحاظ فکری به نامزد دموکراتها نزدیک و از خوشنام‌ترین چهره‌های سیاسی رنگین‌پوست آمریکاست.

 تعدادی از مشاوران بایدن از او خواسته‌اند که هریس را به عنوان یک گزینه جدی در نظر بگیرد زیرا به دلیل رنگین‌پوست بودن و متولد شدن او در خانواده‌ای جامائیکایی-هندی می‌تواند در یک انتخابات تنگاتنگ، آرای حیاتی رای‌دهندگان رنگین‌پوست را به نفع او جلب کند. در عین حال افراد نزدیک به بایدن درباره این انتخاب ابزار تردید کرده‌اند زیرا به خصوص بعد از انتقاد شدید هریس از بایدن در مناظرات انتخاباتی اولیه این حزب، درباره وفاداری او تردید وجود دارد.

سناتور امی کلابچر

سناتور ۵۹ ساله مینه‌سوتا سوم مارس با کناره‌گیری از دور انتخابات در آستانه رقابتهای سه‌شنبه بزرگ به بایدن کمک کرد تا بتواند در ایالت خود برنده انتخابات شود. مشاوران حزب دموکرات معتقدند انتخاب او می‌تواند در جمع‌آوری آرای طبقه کارگر سفیدپوست که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند، موثر باشد.

این انتخاب می‌تواند باعث پیروزی بایدن در ایالتهای شمالی شامل مینه‌سوتا شود، جایی که «هیلاری کلینتون» تنها یک درصد آرا را کسب کرد و ترامپ چشم امید زیادی به آنجا دارد. با این حال تعدادی از مشاوران بایدن معتقدند در مسیر حرکت به سمت پیروزی، مینه‌سوتا از ایالتهای دیگری که در غرب میانه آمریکا قرار دارند مثل ویسکانسین و میشیگان از اهمیت کمتری برخوردار است.

گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان

بایدن اعلام کرده فهرست کوتاه او، نام ویتمر ۴۸ ساله را هم که با همه‌گیری کرونا در ایالت خود به خوبی مقابله کرده، شامل می‌شود. فرماندار میشیگان در عین حال به دلیل برخی سیاستهایش از جمله دستور ماندن در خانه که بسیار محدودکننده و نامنسجم توصیف شده، مورد انتقاد قرار گرفته است.

مشاوران بایدن میشیگان را ایالتی مهم و ویتمر را ستاره‌ای در حال ظهور می‌دانند. بایدن او را «یکی از بااستعدادترین آمریکایی‌ها» توصیف کرده است.

سناتور الیزابت وارن

وارن ۷۰ ساله که در ماه مارس از دور رقابتها کنار رفت، هنوز از بایدن حمایت نکرده ولی قول داده از نامزد حزب دموکرات حمایت خواهد کرد. بایدن در صحبتهایش به کمک او به کمپین انتخاباتی خود اشاره کرده است.

با این حال بایدن بارها گفته که دستیاری می‌خواهد که با او در سیاست و راهبرد سازگاری داشته باشد. تعدادی از متحدان بایدن معتقدند وارن همراه خوبی برای بایدن نیست زیرا آنها در خصوص برخی مسائل مهم مثل نقش نظامی آمریکا در جهان و بازسازی نظام سلامت و بهداشت این کشور اختلاف نظرهای زیادی دارند.

میشل لوین گریشام ، فرماندار نیو مکزیکو

گریشام ۶۰ ساله پس از گذراندن سه دوره حضور در کنگره، اولین فرماندار دموکرات لاتین تبار آمریکاست که در سال ۲۰۱۸ بر این سمت تکیه زد. او همچنین رئیس هیئت نمایندگان هیسپانیک کنگره و مخالف صریح سیاست‌های مهاجرتی ترامپ بود.

بایدن برای کسب آرای لاتین‌تبارها که بزرگترین جمعیت رای‌دهندگان در میان اقلیتهای این کشور را تشکیل می‌دهند، به انتخابی این چنینی تشویق شده است.

سناتور کاترین کورتس ماستو

 این سناتور ۵۶ ساله از نوادا قبل از این که اولین لاتین‌تباری شود که وارد سنای آمریکا شده، دو دوره دادستان کل این ایالت بود. این گزینه هم می‌تواند شانس بایدن را در میان لاتین‌تبارها بالا ببرد.

وَل دمینگز، عضو کنگره

احتمال دارد بایدن، دمینگز ۶۳ ساله، نماینده زن آفریقایی-آمریکایی‌تبار کنگره را از ایالت فلوریدا در نظر بگیرد. به گفته مشاوران کمپین بایدن، این ایالت یکی از مهمترین میدانهای مبارزات انتخاباتی محسوب می‌شود.

گرچه او یکی از کسانی بود که اقدامات لازم برای استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان را پیگیری کرد، مشاوران حزب دموکرات می‌گویند کارنامه نه چندان پر او می‌تواند شانس بایدن را کم کند.

استیسی اِیبرامز، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان جرجیا 

گرچه ایبرامز در انتخابات فرمانداری ایالت جرجیا در سال ۲۰۱۸ شکست خورد، این حضور برای او شناسایی در سطح ملی را به همرا داشت. این آفریقایی-آمریکایی‌تبار از عمق ایالتهای جنوبی، می‌تواند رای سیاهپوستان را برای بایدن بخرد اما او در حوزه اجرایی کم‌تجربه است.

بایدن گفته او را به عنوان معاون در نظر خواه گرفت اما در عین حال مشاورانش به او گوشزد کرده‌اند که معاون رئیس‌جمهور باید از روز اول آمادگی جانشینی او را داشته باشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده سوم نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. این انتخابات پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و فرد پیروز، در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ کارش را آغاز خواهد کرد.