۰ نفر

سناتور آمریکایی:

از نفت سوریه در برابر ایران محافظت می‌کنیم

۵ فروردین ۱۳۹۹، ۲۳:۲۹
کد خبر: 426804
از نفت سوریه در برابر ایران محافظت می‌کنیم

یکی از اعضای مجلس سنای آمریکا در تماس تلفنی با سرکرده شبه نظامیان کرد مورد حمایت این کشور مدعی شد واشنگتن قصد دارد از نفت سوریه در برابر ایران محافظت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «لیندسی گراهام»، سناتور آمریکایی بر ادامه همکاری های نظامی واشنگتن و شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا تأکید کرد.

عضو مجلس سنای آمریکا در حساب توییتری خود نوشت که طی تماسی که با «مظلوم عبدی»، فرمانده شبه‌نظامیان کرد سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) تأکید داشته است که منافع امنیتی و ملی آمریکا ایجاب می‌کند که مشارکت با این نیروها ادامه پیدا کند.

این سناتور جمهوری‌خواه در تماس تلفنی خود همچنین مدعی شده استفس که ایران خطری برای نفت سوریه است. او نوشت: «[در این تماس] بر اهمیت حمایت نفت [سوریه] در برابر داعش و ایران و همکاری راه حل سیاسی آتی برای مردم سوریه تأکید و در مورد حملات در طول مرزهای ترکیه با سوریه ابراز نگرانی کردم».

او همچنین روسیه را به تلاش برای سیطره بر نفت سوریه متهم کرد.

شبه نظامیان کرد سوریه از دو سال پیش با حمایت آمریکا چاه‌های نفتی سوریه را در شرق این کشور به اشغال خود درآورده و بنا بر گزارش‌های منتشر شده موثق، این نفت را به ترکیه و از آنجا به رژیم صهیونیستی می‌فروشند.

 رئیس جمهور ترکیه طی عملیات نظامی اخیر این کشور علیه این شبه نظامسیان در شمال سوریه، به همتای آمریکایی خود گفت کار داعش تمام است و باید نظامیان آمریکایی به خانه‌های خود برگردند. ترامپ به رغم مواقت با سخنان اردوغان، به فاصله چند روز باز موضع خود برگشت و صراحت گفت که نمی‌تواند نفت سوریه را رها کند.

ترامپ بعد از خروج شماری از نیروهای آمریکا از سوریه، گفت که تعدادی از این نیروهای برای حفاظت از میادین و چاه‌های نفت در شرق سوریه، در این کشور باقی خواهند ماند.

حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوریه طی سال‌های گذشته، منجر به تنش و تیرگی روابط بین آنکارا و واشنگتن شده است. ترکیه این شبه‌نظامیان را امتداد گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، و مظلوم عبدی (با نام سازمانی شاهین جیلو) را از اعضای این گروهک می‌داند و در لیست سیاه خود قرار داده است.