با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا در کشورهای سراسر جهان و لغو بسیاری از پروازها، انتظار می‌رود صنعت هواپیمایی جهان در سال 2020 حدود 113 میلیارد دلار متحمل ضرر شود.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ یکی از صنایعی که به شدت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته، صنعت هواپیمایی است. از آنجایی که آژانس‌های دولتی در خصوص سفرها هشدار داده‌اند، بسیاری از بنگاه‌‌های سفرهای تجاری، میزان سفرهای خود را کمتر کرده و بسیاری از گردشگران نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا، پروازها را ایمن نمی‌دانند. به همین دلیل، در حال حاضر پروازهای بسیاری از خطوط هوایی لغو می‌شوند و یا نیمه خالی به پرواز درمی‌آیند.

طبق برآوردهای اخیر انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، پیش‌بینی می‌شود میزان خسارت یک گروه صنعتی متشکل از 290 خط هوایی که 82 درصد از ترافیک هوایی جهانی را تشکیل می‌دهد، بسیار بیشتر از حد پیش‌بینی شده باشد.

حتی اگر شیوع این بیماری، تنها در کشورهایی که بیش از 100 مورد بیماری کووید-19 را تا تاریخ 2 مارس تایید کرده‌اند محدود باشد؛ سناریویی که از نظر ظاهری بسیار بعید به نظر می‌رسد، IATA پیش‌بینی می‌کند که خطوط هوایی امسال، 11 درصد ضرر در درآمد حاصل از مسافران را متحمل شوند که برابر با 63 میلیارد دلار است. گفتنی است که برآورد قبلی در این زمینه، 29.3 میلیارد دلار بود که در تاریخ 20 فوریه اعلام شد و این فرضیه بر این اساس بود که تاثیر شیوع بیماری تا حد زیادی بر بازارهای مرتبط با چین محدود خواهد ماند.

با احتساب اینکه امروزه سرعت انتشار ویروس کرونا در بسیاری از کشورها بالا رفته، سناریوی دیگری ارائه شده که بر اساس آن گفته می‌شود با افت شدید تعداد مسافران در کشورهایی که تا تاریخ 2 مارس، بیش از 10 مورد بیمار مبتلا به کووید-19 داشته‌اند، پیش‌بینی می‌شود صنعت هواپیمایی در سال 2020، متحمل خسارت 113 میلیارد دلاری شود.

11