۰ نفر

واکنش روسیه به درخواست آژانس از ایران

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۳۹
کد خبر: 422123
واکنش روسیه به درخواست آژانس از ایران

یک دیپلمات ارشد روس در واکنش به گزارش آژانس اتمی درباره ایران گفت درخواست آژانس برای بازرسی از دو سایت در ایران ربطی به ادعاهای طرح‌شده درباره گذشته برنامه هسته‌ای ایران ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، امروز (چهارشنبه) ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از دو تاسیسات در ایران را رد کرد.

اولیانوف در صفحه شخصی توئیتر خود با اشاره غیرمستقیم به گزارش دیروز آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، نوشت: «برای درک دقیق‌تر، لازم است بدانید که مسئله دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت در ایران برای نمونه‌برداری، هیچ ربطی به ادعای "گذشته نظامی احتمالی" برنامه هسته‌ای ایران ندارد».

وی پیشتر در توئیت دیگری نوشته بود: «مسئله دسترسی در بردارنده هیچ معنای عملیاتی نیست. در واقع، هیچ نگرانی از اشاعه مطرح نیست. مسئله صرفاً درباره اجرای مناسب رویه‌های پیش‌بینی‌شده در پروتکل الحاقی است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز سه‌شنبه در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۵ برابر محدودیت تعیین شده در برجام شده است.

نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد مدعی شده که ایران محدودیت‌های کلیدی که در توافق هسته‌ای وجود داشته از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم را «نقض کرده است.»

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی درباره داشتن «فعالیت‌های پنهان هسته‌ای» را رد و تأکید کرده است برنامه هسته‌ای این کشور برای مصارف صلح‌آمیز است.