۰ نفر

آمریکا برای کاهش تاثیر کرونا بر اقتصاد نرخ بهره را کاهش داد

۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۲۱:۲۵
کد خبر: 421858
آمریکا برای کاهش تاثیر کرونا بر اقتصاد نرخ بهره را کاهش داد

بانک مرکزی آمریکا روز سه شنبه برخلاف کشورهای گروه هفت برای کاهش تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد، نرخ بهره را کاهش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بانک مرکزی آمریکا کاهش نرخ بهره را یک اقدام اضطراری برای محافظت از بزرگترین اقتصاد جهان از تأثیر ویروس کرونا اعلام کرد.  

در بیانیه بانک مرکزی آمریکا آمده است که این سازمان نرخ بهره را تا نیم درصد کاهش داده و نرخ آن را تا محدوده یک درصد تا ۱.۲۵  درصد رسانده است.  

بانک مرکزی آمریکا مدعی شد که اقتصاد ایالت متحده همچنان مستحکم است اما با این وجود ویروس کرونا خطرات جدی برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند.  

بیانیه بانک مرکزی آمریکا در مورد کاهش نرخ بهره در حالی منتشر می‌شود که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام گروه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «گروه ۷» گزارش داد، در پیش‌نویس بیانیه این گروه در واکنش به شیوع ویروس کرونا، پیشنهادی درباره اقدامات مالی و پولی مطرح نشده است.  

این رسانه انگلیسی امروز (سه‌شنبه) در گزارش اختصاصی به نقل از مقام آگاه در گروه ۷ آورده است: گروه هفت قدرت صنعتی جهان در حال تهیه پیش‌نویس بیانیه‌ای برای رهبران مالی کشورهای عضو درباره مقابله با تاثیرات شیوع ویروس کرونا است اما تاکنون به طور ویژه درخواستی برای بودجه جدید دولت‌ها و هماهنگ‌سازی در کاهش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی آن‌ها مطرح نشده است.  

رویترز نوشت: بازارهای مالی جهانی روز دوشنبه با اعلام آمادگی بانک‌های ژاپن، بریتانیا و فرانسه در پیروی از وزارت خزانه‌داری آمریکا برای حمایت از اقتصاد جهانی رونق گرفت. وزیر دارایی فرانسه نیز وعده داده که کشورش اقدام هماهنگی را بکار خواهد بست.  

این رسانه به نقل از منبعی که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، افزود: انتظار می‌رود گروه ۷ در بیانیه‌ای که قرار است روز سه‌شنبه یا چهارشنبه (فردا) منتشر شود، تعهد کند کشورهای عضو این گروه در همکاری با یکدیگر تاثیر مخرب ناشی از همه‌گیری کرونا را که به سرعت در حال پیشرفت است، بر اقتصاد خود کاهش دهند.  

به گفته این فرد مطلع، زبان مورد استفاده در این بیانیه نیز ممکن است تغییر کند و هنوز بحث در این زمینه ادامه دارد.  

تاکنون سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) با هشدار درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی، پیش‌بینی خود را برای تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان کاهش داده است.  
این سازمان اعلام کرده، رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ با کاهش نیم درصدی در مقایسه با پیش‌بینی گذشته،۲.۴ درصد خواهد بود.