۰ نفر

وزارت خارجه ایران در پی شیوع ویروس کرونا چه کرد؟

۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۵۹
کد خبر: 421826
وزارت خارجه ایران در پی شیوع ویروس کرونا چه کرد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تشریح اقدامات این وزارتخانه برای به حداقل رساندن آثار منفی ناشی از انتشار ویروس کرونا پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) به تشریح اقدامات وزارت امور خارجه برای به حداقل رساندن آثار منفی ناشی از انتشار ویروس کرونا در هماهنگی و همکاری نزدیک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت.

موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه  به منظور جلب همکاری و مشارکت دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در زمینه اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا در کشورمان اظهار داشت:آقای ظریف پس از اعلام و تایید ورود ویروس کرونا به کشورمان از سوی مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چارچوبی مبنی بر تلاش جهت  به حداقل رسانیدن آثار سوء اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ناشی از انتشار ویروس کرونا را تعیین کردند و بر همین  اساس تمامی بخشهای ذیربط وزارت امور خارجه و سفارتخانه های کشورمان در این رابطه فعال شدند.در این ارتباط تشکیل جلسه توجیهی و پرسش و پاسخ با کلیه سفرای خارجی مقیم ایران ، نمایندگان نهادهای بین المللی در ایران از جمله  سازمان بهداشت جهانی و نمایندگان  وزارت بهداشت در محل وزارت خارجه در دستور کار قرار گرفت. 

در این جلسه  نماینده سازمان جهانی بهداشت از توانایی و عملکرد ایران، به عنوان "نمونه ای مثال زدنی" یاد کرد. همچنین مقامات سازمان مذکور در ژنو نیز از توانایی اساسی ایران برای مدیریت بحران و سابقه اثبات شده کشورمان در مدیریت موفق بحرانهای قبلی تهدید کننده سلامت و بهداشت جهانی سخن گفتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که نقش وزارت امور خارجه در تامین نیازهای وزارت بهداشت کشورمان از سایر کشورها و سازمان‌های بین المللی به چه ترتیبی بوده است اظهار داشت: از جمله اقدامات اولیه وزارت امور خارجه ارائه فهرست منسجم نیازهای پیشگیرانه و درمانی کشور برای مهار کرونا به سازمان ملل، نهادهای بین المللی مرتبط و سفرای مقیم و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور جهت حداکثری کردن پتانسیل کمکهای بین المللی بوده است. در همین خصوص کمک‌های بسیار موثری از سوی سازمان بهداشت جهانی شامل محموله قابل توجهی روز گذشته دوشنبه 12 اسفند  با پرواز تخصیص داده شده توسط امارات به کشورمان انتقال یافت.
وی افزود: همچنین اقلام ارسالی از سوی یونیسف و همینطور برخی کشورها بویژه چین،ترکیه و اتریش در این خصوص قابل ذکر است. کمکهای ارائه شده از سوی سه کشور آلمان، انگلیس و  فرانسه نیز بامداد امروز وارد کشورمان شده است. در همین ارتباط تعداد قابل توجهی از کشورهای دیگر نیز در حال بررسی آخرین نیازهای اعلامی و ارسال کمکها هستند.همچنین کمک مالی جداگانه ای نیز از سوی سه کشور آلمان،فرانسه و انگلستان اختصاص یافته که از کانال سازمانهای ذیربط بین المللی ارائه می شود.  
موسوی افزود: این کمکها تلاش‌های بی وقفه واثر بخش  دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برای کنترل شرایط تکمیل خواهد کرد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام مراتب قدردانی جمهوری اسلامی ایران  از کمک‌های انساندوستانه اخیر ، مقابله موثر با شیوع کرونا را موضوعی دانست که مشمول همکاری موثر بین المللی قرار دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص محدودیت‌های ایجاد شده در مسیر تامین نیازها با توجه به تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه رژیم ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، بیش از پیش آثار منفی تحریمهای غیر قانونی آمریکا بر مردم ایران و بویژه اقشار آسیب پذیر را به جامعه جهانی و بویژه کشورهای اروپایی عیان ساخته است.
وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامات دیگری از سوی وزارت امور خارجه در این زمینه در دست پیگیری است؟ اظهار داشت: انجام فعالیتهای سیاسی مختلف از جمله تماسهای وزیر امور خارجه، مدیران این وزارت  و نمایندگیهای ایران در خارج از کشور با همتایان و نهادهای ذیربط دو جانبه و بین المللی از دیگر اقداماتی هست  که در جهت جلب کمکهای درمانی و بهداشتی، مساعدتهای کنسولی و مرتبط با تردد اتباع ایرانی و خارجی، رفع محدودیت مرزی و تجاری با رعایت ملاحظات احتیاطی بهداشتی در دست پیگیری و اقدام است و در این رابطه، تعدادی از مرزها کشورمان با همسایگان فعالیت خود را از سر گرفته اند که با حصول اطمینان دیگر کشورها از رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی بالا در سطح کشور، انشاءالله، شرایط با سرعت بیشتری به سمت عادی شدن پیش خواهد رفت. 
وی اضافه کرد: علاوه براین به منظور  بررسی مشکلات تبادلات تجاری با کشورهای همسایه در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، جلسه فوق العاده ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی نیز در وزارت امور خارجه  برگزار شد که طی آن نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه‌های اجرایی کشور و بخش خصوصی  ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مقابله با کرونا، آخرین اقدامات به عمل آمده در جهت رفع نگرانی طرف‌های تجارت خارجی کشورمان را مورد بررسی قرار داده و پیرامون تسهیل در ترددهای مرزی و مراودات تجاری با کشورهای همسایه تصمیماتی را  اتخاذ کردند.

موسوی همچنین از رایزنی های آتی وزیر امور خارجه با برخی از همتایان اروپایی در این خصوص خبر داد و  رایزنی با کمیسیون اروپا به منظور بهره برداری از امکانات آن در این حوزه را نیز مورد اشاره قرار داد.