۰ نفر

ادعای پمپئو برای کمک به ایرانیان در مبارزه با کرونا

۹ اسفند ۱۳۹۸، ۲۳:۴۷
کد خبر: 420665
ادعای پمپئو برای کمک به ایرانیان در مبارزه با کرونا

وزیر امور خارجه آمریکا در ادعایی ریاکارانه، بدون اشاره به تحریم‌های کشورش علیه ایرانیان، مدعی شد که واشنگتن به مردم ایران پیشنهادیاری برای مبارزه با کرونا می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا جمعه‌شب در پیامی توئیتری نوشت: من عمیقا نگران شیوع ویروس کرونا در ایران و خطر سلامت عمومی برای مردم ایران و همسایگان آنان است. ایالات متحده کمک انسان‌دوستانه به مردم ایران برای نیازهای برآوردنشده آنان در پاسخ [به بیماری کرونا] ارایه می‌کند.

همزمان مورگان اورتاگس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که کشورش به صورت رسمی از طریق سوئیس پیشنهاد کمک خود را به ایران ارایه کرده و ادعا کرد: حمایت از مردم ایران اولویت اول ما است و خواهد بود.

همچنین بیانیه‌ای منتسب به پمپئو در تارنمای رسمی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده که مدعی حمایت از مردم ایران در مقابله با ویروس کرونا است.

پمپئو در این بیانیه گفته است: ایالات متحده از ایران می‌خواهد تا به طول کامل و شفاف با سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسانی و بهداشت همکاری کند. ما به همکاری نزدیک با کشورهای منطقه برای کمک به رفع نیازهای برآوردنشده در پاسخ به این ویروس ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه با دورویی افزود که کمک‌های خاص دارویی به ایران برای رفع رنج‌های انسانی مانند اهدای دارو، از تحریم‌های آمریکا معاف هستند.

ادعای پمپئو در حالی است که گزارش‌های مختلف از سوی رسانه‌های و اظهارات مقام‌های مختلف در ایران و کشورهای اروپایی حاکی است تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران مانعی جدی در تبادلات مالی مربوط به خرید دارو و تجهیزات پزشکی است.

نشریه نیوزویک روز دوشنبه در گزارشی با یادآوری تحریم‌های دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا علیه ایران نوشت: تحریم‌های آمریکا تلاش‌های ایران برای مبارزه با ویروس کرونا را تحت تاثیر قرار داده و آن را پیچیده کرده است. ایران برای جلوگیری از گسترش سریع و مهلک ویروس جدید کرونا تلاش می‌کند، اما این تلاش‌ها به دلیل تحریم‌های شدید اقتصادی ایالات متحده با پیچیدگی‌هایی روبرو شده است.

از دی‌ماه و آغاز شیوع کرونا در چین تاکنون بیش از ۸۰ هزار تن به این بیماری مبتلا شده و نزدیک به ۳ هزار تن نیز جان باخته‌اند. براساس آخرین آمار وزارت بهداشت تاکنون ۳۸۸ نفر در ایران به کرونا دچار شده و ۳۴ تن جان باخته‌اند.