۰ نفر

کی‌یف خواستار بررسی گزارش دلایل سقوط هواپیما اوکراینی شد

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۰۳
کد خبر: 417728
کی‌یف خواستار بررسی گزارش دلایل سقوط هواپیما اوکراینی شد

وزارت خارجه اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که دولت کی یف خواستار بررسی و گزارش دلایل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، "وادیم پریستایکو" در فرودگاه بریسپیل گفت: وزارت امور خارجه و  دولت به طور جدی پیگیر هستند تا عدالت اجرا شود و همه کسانی که مقصر هستند مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده بگیرند. 

وی خطاب به خانوادهای جان باختگان سقوط هواپیما افزود: من می‌دانم که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم زندگی خویشاوندان شما را بازگردانیم و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که خواستار جبران خسارت شویم. 

وی تصریح کرد که در  ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی دیدار کرده است. 

وزیر امور خارجه اوکراین گفت: در این جلسه ما خواستار تحقیق منصفانه و صادقانه بودیم. ما قبول نخواهیم کرد که فقط برخی سربازان مسئول این شلیک هستند، ما می‌خواهیم که تمام حقیقت را در مورد اتفاقی که با پرواز ما افتاد، و منجر به کشته شدن مردم ما شد، بدانیم. 

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ در جلسه وزیران خارجه کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شرکت کرد و ضمن تبادل نظر درباره چگونگی پیگیری ابعاد حقوقی و فنی موضوع، بر مسوولیت‌پذیری ایران در این زمینه و همچنین لزوم پرهیز از سیاسی شدن مساله تاکید کرد. 

ظریف همچنین از آمادگی ایران برای همکاری با اوکراین به منظور انجام تحقیقات و حل و فصل حقوقی مساله تاکید کرد. 

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، روز شنبه هیأتی از کشور اوکراین به ریاست الکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی این کشور با علی شمخانی دیدار و گفت و گو کرد. 

در این سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی و دفاعی اوکراین با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار و درباره روابط دو جانبه و حادثه‌ی سقوط هواپیما به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند. 

پیش از این نیز علی شمخانی در گفت و گوی تلفنی با همتای اوکراینی خود از وی برای حضور در تهران دعوت به عمل آورده بود. 

شمخانی در این گفت و گوی تلفنی تلاش دو کشور برای جلوگیری ازاعمال اراده طرف‌های دیگر وایجاد سوء تفاهم در روند بررسی‌های فنی و کارشناسی تاکید کرده و گفته بود: این حادثه تلخ به دلیل اشتباه انسانی موردی پدید امده و نباید اجازه دهیم که با دخالت عناصر مغرض به جنجال سیاسی مبدل شود.