۰ نفر

موضع‌گیری کانادا درباره رمزگشائی از جعبه‌سیاه هواپیمای اوکراینی

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۴۲
کد خبر: 417440
موضع‌گیری کانادا درباره رمزگشائی از جعبه‌سیاه هواپیمای اوکراینی

وزیر خارجه کانادا درباره رمزگشائی از جعبه‌سیاه هواپیمای اوکراینی که ماه گذشته در تهران سقوط کرد، موضع‌گیری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، «فرانسوا-فیلیپ شامپین» (François-Philippe Champagne) وزیر خارجه کانادا در خصوص هواپیمای اوکراینی که ماه گذشته در تهران سقوط کرد، گفت: انتقال تجهیزات رمزگشایی جعبه سیاه به ایران ممکن نیست.

وزیر خارجه کانادا در این باره گفت که جعبه سیاه این هواپیما باید به کشور ثالثی- احتمالاً فرانسه- منتقل شود تا محتوای آن توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار گیرد.

این در حالیست که پیشتر مقامات ۵ کشور کانادا، اوکراین، افغانستان، سوئد و انگلیس در دومین نشست مشترک خود درباره هواپیمای اوکراینی سقوط کرده در ایران بر لزوم پاسخگویی تهران به سوالات متعدد درباره این حادثه تاکید کرده و خواستار ارسال جعبه سیاه هواپیما به خارج از ایران برای بازخوانی آن شدند.

نشست مشترک وزرای خارجه کانادا، اوکراین، افغانستان، وزیر دفاع سوئد و یک مقام ارشد وزارت خارجه بریتانیا دیروز شنبه ۲۶ بهمن در حاشیه نشست امنیتی مونیخ برگزار شد که نتیجه آن صدور بیانیه‌ای دو ماده‌ای بود.

این بیانیه را فرانسوا-فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا قرائت کرد که ایران را به تعجیل در انجام مسئولیت‌های خود بر اساس معاهدات بین‌المللی فرا می‌خواند.

وزیر خارجه کانادا در اظهارات خود عنوان کرد که مقامات پنج کشور یادشده در این نشست مشترک بر اجرای عدالت، شفافیت و مسئولیت پذیری کامل ایران تاکید کرده‌اند.

فرانسوا-فیلیپ شامپین افزود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز به عنوان مهمان به این نشست پیوسته که به او گفته شده ایران باید بلادرنگ به پرسش‌های بسیاری که پیرامون این رخداد تراژیک وجود دارد، پاسخ دهد.

بیانیه مقامات پنج کشور مورد اشاره نیز در وهله اول بر همکاری ایران بر انجام تحقیقات کامل پیرامون این رخداد بر اساس معاهده هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی تاکید می‌کند.

به گفته وزیر خارجه کانادا، این امر به معنای آن است که ایران باید جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده را به یکی از مراکزی که توانایی بازخوانی آن را دارند، تحویل دهد.