۰ نفر

کنفرانس امنیتی مونیخ در سایه ناامنی بین‌المللی

۲۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۲۳
کد خبر: 416922
کنفرانس امنیتی مونیخ در سایه ناامنی بین‌المللی

پنجاه‌وششمین کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان از امروز (جمعه) در حالی با حضور سران و مقامات بلند پایه کشورها آغاز به کار خواهد کرد که از یک سو تداوم بحران منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا که تاکنون بیش از یک هزار نفر تلفات داشته، امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در این کنفرانس سه روزه شرکت کنندگان با اهمیت دادن به موضوع امنیت جهانی، درباره مسائلی چون نقش غرب در تحولات بین‌المللی و چند جانبه گرایی تبادل نظر خواهند کرد. 

بر اساس برنامه اعلام شده، وزرای امور خارجه ایران، روسیه، آمریکا در این اجلاس حضور دارند. «محمد جواد ظریف» صبح امروز با نخست وزیر و وزیر امور خارجه کانادا و همچنین گروه الدرز (ریش سفیدان - مقامات بلند پایه سابق سازمان ملل متحد) ملاقات کرد. 

در نشست امسال «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو هم حضور دارد. او طی دو روز گذشته میزبان اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل بود تا درباره بحران‌های جاری در عراق، افغانستان، لیبی، سوریه و همچنین تحرکات روسیه بحث و گفت وگو شود.

روسیه با ساخت موشک های جدید ۹M۷۲۹ و  SSC-۸  که توان حمل کلاهک اتمی را دارند موجب نگرانی ناتو شده است. این موشک ها قابلیت جابجایی زیادی داشته و به شدت غیرقابل شناسایی هستند. آنها می توانند با کمترین امکان اخطار شهرهای اروپایی را هدف قرار دهند. اروپا از اینکه در طول جنگ سرد به عرصه مسابقه تسلیحاتی شوروی و آمریکا تبدیل شده بود خاطره خوشی ندارد. در آن دوره آمریکا و شوروی برای پرهیز از تجاوز به خاک اصلی یکدیگر، بیشتر ممکن بود به اهداف اروپایی حمله کنند.  

 اروپایی ها در سال‌های پایانی جنگ سرد و با امضای معاهده INF  در مورد برچیدن موشکهای میانبرد، می توانستند نفس راحتی بکشند. با این حال تحرکات جدید روسیه در ساخت موشکهای مذکور سبب شد تا معاهده INF به  طور عملی در تاریخ دوم اوت سال گذشته (۲۰۱۹) باطل شود.  

دبیر کل ناتو دیروز در پایان نشست اجلاس ناتو، چالش ایجاد شده توسط موشک‌های میان‌برد روسیه را یک چالش مهم توصیف، اما تصریح کرد : این سازمان دست به مقابل به مثل نزده و موشک‌های میان‌برد اتمی در خاک اروپا نصب نخواهد کرد. او با این حال گفت که ناتو توانایی های دفاعی و بازدارندگی خود را فعال خواهد کرد.

از سویی اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر به منظور تحقق اهداف سیاسی و امنیتی خود در صدد تشکیل اتحادیه‌ای مستقل از ناتو، در حوزه مسائل دفاعی بر آمده است. مقام‌های اروپایی می‌گویند که این ساختار، جایگزین ناتو نخواهد شد و در خدمت پیشبرد اهداف سیاست خارجی اتحادیه برای جلوگیری از بحران در سطح بین‌المللی خواهد بود.  

با این حال انگلیس یکی از منتقدان تشکیل این اتحادیه بود که ۱۱ بهمن گذشته از اتحادیه اروپا خارج شد.

بر اساس گزارش‌ها، امسال حدود ۳۵ تن از سران کشورها از جمله رییس جمهوری فرانسه، نخست وزیر کاندا و نزدیک به ۱۰۰ وزیر خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور دارند. این گزارش ها حاکی است «تئودور آدهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هم با توجه به شیوع ویروس مهلک کرونا دراین کنفرانس حضور دارد.

طبق برنامه اعلام شده، «ولفگانگ آیشینگر» عصر امروز با ایراد سخنرانی، آغاز کنفرانس را اعلام خواهد کرد و میزگردها با حضور مقامات بلند پایه کشورهای شرکت کننده تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت.