۰ نفر

ترامپ جزییات معامله قرن را اعلام کرد

۸ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۴۷
کد خبر: 413213
ترامپ جزییات معامله قرن را اعلام کرد

رئیس جمهوری آمریکا طرحی موسوم به معامله قرن را اعلام کرد که در آن فقط منافع رژیم صهیونیستی را مورد توجه قرار داده و حقوق فلسطینی های را پایمال کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد: امروز گام مهمی به سوی صلح برداشته خواهد شد. حکومت‌های منطقه می‌فهمند که تروریسم و افراطی‌گری دشمن همه است. دیروز یا نتانیاهو و گانتس دیدار کردم؛ هر دو با من دیدار کردند و حمایت خود را از این تلاش‌ها اعلام کردند تا نشان دهند اسرائیل طرفدار صلح است! من اولین سفرم به عنوان رئیس جمهوری آمریکا سفر به سرزمین مقدس بود. این سرزمین یک منطقه مقدس برای همه یهودیان است؛ دیگر روزهای تاریک تاریخ اتفاق نمی‌افتد.

وی مدعی شد: فلسطینی‌ها باید زندگی بهتری داشته و از چرخه خشونت و فقر بیرون بیایند. مناقشه اسرائیل و فلسطین باید به یک راه حل برسد. برای رسیدن به این راهکار؛ همه تلاش کردند تا موفق شوند؛ اما من انتخاب نشدم که با مشکلات این‌چنینی کنار بکشم. فرایند نفس گیری در این راه طی شد. این فرایند صلح با آنچه در گذشته بود متفاوت است. این طرح ۸۰ صفحه داشته و همه جزئیات را در برگرفته است. این طرح بُرد-بُرد است. نتانیاهو دیروز به من اعلام کرد که می‌خواهد این فرایند را دنبال کند.

ترامپ گفت: موقعیتی را اکنون با آن مواجهیم که مسائل دو طرف حل و فصل خواهد شد و آنچه همه به دنبال آن هستند را محقق می‌کند! این اولین بار است که اسرائیل اعلام کرده با طرحی موافقت می‌کند؛ این پیشرفتی بی سابقه است. با اسرائیل برای این طرح کمیته مشترکی را تشکیل می‌دهیم تا مشخص شود مرزها در کجا قرار می‌گیرند. می‌خواهیم منطقه‌ای را برای تشکیل دولت فلسطین هم تشکیل دهیم؛ اگر آن‌ها خشونت را متوقف کنند!

وی در حمایت تمام قد از رژیم صهیونیستی اعلام کرد: در این چشم انداز اورشلیم (بیت المقدس) همچنان پایتخت بلامنازع اسرائیل باقی می‌ماند! این کار سختی نیست؛ این کار را ادامه می‌دهیم و ایالات متحده حاکمیت اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد. این گذار و حرکت به سوی راه حل دو دولتی به هیچ خطر برای اسرائیل تبدیل نمی‌شود. صلح به سازش نیاز دارد؛ اما نمی‌خواهیم کاری انجام دهیم تا امنیت اسرائیل به خطر بیفتد. من برای اسرائیل کارهای زیادی کردم؛ سفارتمان را به قدس انتقال دادم و بلندی‌های جولان را به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت شناختم. بزرگترین کاری که کردم خروج از توافق بَد اتمی با ایران بود.

ترامپ ادعا کرد: البته باید برای فلسطینی‌ها هم کار زیادی بکنم؛ وگرنه انصاف رعایت نمی‌شود! این توافق فرصت خوبی است که فلسطینی‌ها بتوانند پس از ۷۰ سال دولت خود را تشکیل دهند. تیم ما بلد هستند که توافق خوبی را به انجام برسانند. مایک پمپئو وزیر خارجه؛ فکر کنم تو می‌خواهی برای سنا بروی؛ جابجا نشو و نرو؛ تو خوب کار می‌کنی. نقشه جدید وسعت اسرائیل را بسیار زیاد می‌کند.

وی مدعی شد: هیچ اسرائیلی و یا فلسطینی از خانه خود بیرون رانده نمی‌شود. حدود ۵۰ میلیارد دلار به سوی فلسطین رفته و در آنجا سرمایه گذاری می‌شود. در ۱۰ سال آینده اگر همه چیز خوب پیش برود، ۱ میلیون شغل در آنجا ایجاد شده و تولید ناخالص ملی هم ۲ برابر می‌شود. دیدگاه ما به قطع چرخه وابستگی فلسطینی‌ها به کمک‌های خارجی کمک می‌کند. با توانمند سازی فلسطینی‌ها به آن‌ها کمک می‌کنیم تا شکوفا شوند. می‌خواهیم فلسطینی‌ها چالش‌های زندگی در کنار دیگران برای صلح را بپذیرند. این توافق همه چارچوب‌های حقوق بشری را رعایت کرده و از خشونت‌های حماس و جهاد اسلامی جلوگیری می‌کند. امروز به (محمود) عباس توضیح می‌دهم که این سرزمین ۴ سال به همین شکل می‌ماند تا فلسطینی‌ها بتوانند با گفتگو برای مسیر صلح حرکت کنند.

ترامپ ضمن تشکر از سرسپردگی شیخ نشینان گفت: از سفرای امارات، عمان و بحرین نیز تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور آمریکا بدون اشاره به تلاش‌های بی وقفه شهید سپهبد قاسم سلیمانی در مبارزه بی امان با تروریست‌های مصنوع پنتاگون در سوریه و عراق، ادعا کرد: قاسم سلیمانی از حزب الله حمایت می‌کرد. دائماً می‌گفت که اسرائیل دشمن صلح است؛ این در حالیست که بیت المقدس تازه آزاد شده است. ایران به شدت منزوی شده است. ما قاسم سلیمانی را حذف کردیم. همراه با او، فرمانده حزب‌الله هم بود. فکر نمی‌کنم آن‌ها دنبال چیز خوبی بودند! برای راه حل‌هایی واقع گرایانه که ثبات منطقه را افزایش می‌دهد، تلاش می‌کنیم. نتانیاهو به اطلاع من رسانده که طرح پیشنهادی صلح اساس مذاکره مستقیم بین اسرائیل و فلسطین است. میزان حمایتی که ما الان از این طرح داریم را باورم نمی‌شود. بوریس و برخی دیگر امروز به من زنگ زدند و گفتند برای موفقیت این طرح به ما کمک می‌کنند. ائتلاف ما با اسرائیل هیچگاه به اندازه امروز قوی نبوده است.