۰ نفر

حمایت 17درصدی جمهوری‌خواهان از استیضاح و برکناری ترامپ

۲۵ دی ۱۳۹۸، ۰:۱۱
کد خبر: 409735
حمایت 17درصدی جمهوری‌خواهان از استیضاح و برکناری ترامپ

بر اساس نظرسنجی جدیدی که انجام شده 17درصد از جمهوری‌خواهان که حزب رئیس جمهور آمریکا به شمار می‌آید از استیضاح و برکناری ترامپ اعلام حمایت کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی انجام شده، 17 درصد از جمهوری‌خواهان (حزب رئیس جمهور آمریکا) از استیضاح و برکناری «دونالد ترامپ» از قدرت اعلام حمایت کرده‌اند.

این نظرسنجی که توسط «Hill-HarrisX»  و روزهای 8 و 9 ژانویه (18 و 19 دی) انجام شده و در مقایسه با نظرسنجی مشابهی که اواخر ماه اکتبر 2019 انجام شده بود 3 درصد افزایش داشته است.

سهم کلی رای‌دهندگانی که از استیضاح و حذف ترامپ از قدرت حمایت کرده‌اند با رسیدن به 48 درصد تفاوت اندکی داشته و تنها یک درصد در مقایسه با نظرسنجی ماه اکتبر افزایش داشته است.

سهم دموکرات‌ها در حمایت از استیضاح ترامپ به 80 درصد رسیده که 1 درصد کمتر از ماه اکتبر بوده این در حالی است که افراد مستقلی که از استیضاح رئیس جمهور آمریکا اعلام حمایت کرده‌اند 1 درصد افزایش داشته و به 42 درصد رسیده است.

این نظرسنجی در حالی انجام می‌شود که سنای آمریکا خود را برای جلسه استیضاح رئیس جمهور آمریکا آماده می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد ۲۸ آذرماه با اکثریت آرا هر دو بند قطعنامه استیضاح دونالد ترامپ را به تصویب رساند تا او سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا لقب بگیرد که استیضاح می‌شود. 

پیش از این کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره»  را به عنوان دو بند استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تصویب کرده بود.

نقش اصلی مجلس نمایندگان تصویب همین طرح استیضاح خواهد بود و در صورت تصویب، باقی امور استیضاح در مجلس سنا صورت خواهد گرفت؛ جایی که برعکس مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان در اکثریت هستند. 

در مجلس سنا چیزی شبیه یک دادگاه شکل خواهد گرفت که ریاست آن با رئیس دیوان عالی است و سناتورها در آن نقش اعضای هیات منصفه را دارند. برای خلع ترامپ از قدرت، دوسوم سناتورها (۶۷ نفر) باید به عزل او رای دهند؛ امری که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا در شرایط عادی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. با این حال در جریان استیضاح، دموکرات‌ها فرصت آن را خواهند داشت تا با نقد جدی عملکرد ترامپ، رای او را در انتخابات ۲۰۲۰ بشکنند.

ترامپ به شدت با استیضاح مخالف است و اتهامات مجلس نمایندگان علیه خود را قاطعانه رد کرده است.