۰ نفر

جانسون: همچنان باید برجام را حفظ کرد

۱۸ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۵۳
کد خبر: 408179
جانسون: همچنان باید برجام را حفظ کرد

نخست‌وزیر انگلیس گفت با این‌که از برجام فقط یک پوسته توخالی باقی مانده است اما همچنان بهترین راه برای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه گفت، حفظ توافق برجام، بهترین راه برای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران به حدود غیرمجاز است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جانسون در پارلمان انگلیس گفت: «دیدگاه ما این است که برجام همچنان بهترین راه برای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بهترین راه برای تشویق ایرانیان جهت عدم تولید سلاح هسته‌ای است».

نخست‌وزیر انگلیس افزود: «ما معتقدیم پس از کاهش این بحران‌ها، که خالصانه امیدواریم اتفاق بیفتد، مسیر رو به جلو ادامه پیدا خواهد کرد. [برجام] اکنون به پوسته‌ای توخالی تبدیل شده است اما هنوز پوسته‌ای است که می‌تواند آن را پر کرد».

دولت جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه (۱۵ دی ماه) گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

در بیانیه ایران آمده است که با توجه به ادامه تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های طرف‌های اروپایی برای جبران آثار این تحریم‌ها، تهران تمام محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی، از جمله در زمینه تعداد سانتریفیوژها، را کنار می‌گذارد. تهران در عین حال اعلام کرده است که به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داده و در صورت رفع تحریم‌ها و پایبندی کامل طرف مقابل به برجام، اجرای تعهدات هسته‌ای را از سر می‌گیرد.