۰ نفر

واکنش سازمان ملل متحد به عدم صدور ویزا ظریف

۱۸ دی ۱۳۹۸، ۴:۲۵
کد خبر: 407991
واکنش سازمان ملل متحد به عدم صدور ویزا ظریف

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به سوالات مکرر خبرنگاران درباره تصمیم آمریکا برای صادرنکردن ویزای وزیر امور خارجه ایران، از واشنگتن خواست به توافق خود به عنوان کشور میزبان این سازمان، عمل کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس توافق آمریکا به عنوان کشور میزبان مقر سازمان ملل و این سازمان، واشنگتن موظف است به نمایندگان کشورهای عضو برای آمد و رفت در نشست های مربوطه، بدون اینکه اتهامی را متوجه آنان سازد، ویزا صادر کند.

استفان دوجاریک روز سه شنبه در نشست خبری خود بدون اشاره به جزئیات تماس تلفنی روز گذشته مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: می دانیم که مفاد اشاره شده جزو توافق سازمان ملل متحد با کشور میزبان این سازمان است و موضع همیشگی ما این بوده است که باید به مفاد این توافق عمل شود.

وی در عین حال از خبرنگاران خواست برای دریافت چرایی صادر نشدن محمد جواد ظریف برای شرکت در نشست شورای امنیت، به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و آمریکا مراجعه کنند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به اینکه آیا گوترش با مقامات ایران تماس داشته است، گفت: روز جمعه متعاقب تشدید تنش در منطقه، دبیرکل سازمان ملل متحد با ظریف تماس تلفنی داشت و پس از آن دیگر تماسی برقرار نشده است.

دوجاریک ادامه داد: همچنین بعدازظهر روز گذشته نمایندگی ایران با دفتر دبیرکل درباره موضوع ویزای وزیر امور خارجه تماس داشت.

وی بار دیگر تاکید کرد موضع همیشگی ما این بوده است که توافق مقر سازمان ملل متحد باید به طور کامل اجرا شود.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد که تلاش دارد وارد مواضع مقامات کشورها نشود حتی اگر این مواضع به وظایف ذاتی دبیرخانه سازمان ملل ارتباط داشته باشد، درباره چرایی حضور گوترش در نمایشگاه حفاظت از "هنر" در جنگ‎‌ها گفت این مساله هیچ ارتباطی به موضع اخیر رئیس جمهوری آمریکا ندارد.

دوجاریک اظهار کرد این نمایشگاه با حمایت مالی ایتالیا برقرار شد و دبیرکل سازمان ملل به از بین رفتن میراث فرهنگی جهان در سال‌های اخیر اعم از عراق، سوریه و افغانستان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد دبیرکل بر اهمیت همکاری بین المللی در حمایت از دارایی‌های فرهنگی و جلوگیری از خروج غیرقانونی و قاچاق آن، تاکید کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پی ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس ایران، تهدید کرد 52 نقطه از ایران را که شامل اماکن فرهنگی هم می شود، مورد هدف قرار خواهد داد.

هدف قرار دادن اماکن فرهنگی در جنگ‌ها، جنایت جنگی محسوب می شود و مدیرکل یونسکو هم نسبت به این اظهارات ترامپ موضع گیری کرد.