۰ نفر

گفت‌وگو امیر قطر با عبدالمهدی درباره اخراج نظامیان از عراق

۱۷ دی ۱۳۹۸، ۲:۵۷
کد خبر: 407703
گفت‌وگو امیر قطر با عبدالمهدی درباره اخراج نظامیان از عراق

امیر قطر در تماس تلفنی با نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق ضمن تسلیت شهادت رزمندگان مقاومت در حمله آمریکا، در جریان موضع دولت و پارلمان عراق نسبت به حضور نیروهای بیگانه در خاک این کشور قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق شامگاه دوشنبه یک تماس تلفنی از تمیم بن حمد آل ثانی نخست وزیر قطر دریافت کرد.

به گزارش پایگاه خبری موازین نیوز عراق، امیر قطر در این گفت‌وگوی تلفنی شهادت چند تن از رزمندگان عراق را به این کشور و ملت آن تسلیت گفت.
بر اساس این گزارش، عبدالمهدی هم امیر قطر را در جریان موضع دولت و پارلمان عراق نسبت به حضور نیروهای بیگانه در خاک این کشور و مصوبه مربوط به عقب نشینی این نیروها از خاک عراق قرار داد و تلاش‌های دولت عراق برای حفظ امنیت، ثبات و حاکمیت ملی این کشور و سیاست ثابت آن در روابط خارجی متعادل خود را تشریح کرد.
نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق و امیر قطر همچنین درباره تشدید تنش‌ها در منطقه و خطرهای جنگ برای امنیت و ثبات آن و تحکیم همکاری بین دو کشور برادر در این زمینه گفت‌وگو کردند.

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق از روز جمعه و به دنبال حمله آمریکا و سپس روز یکشنبه که پارلمان طرح وی را درباره اخراج نظامیان بیگانه از خاک عراق تصویب کرد تماس‌های تلفنی متناوبی را از سوی کشورهای مختلف در منطقه و خارج آن درباره موضوع تحولات منطقه و عراق دریافت کرده و دیدارهای متعددی هم با دیپلمات‌های خارجی داشته است.

پارلمان عراق در جلسه رای‌گیری عصر روز یکشنبه، طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد.

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق هم در جلسه رای‌گیری پارلمان این کشور برای تصویب طرح اخراج نیروهای خارجی از کشورش، خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق شد و گفت : «منفعت عراق و آمریکا ایجاب می‌کند که نیروهای خارجی عراق را ترک کنند.»

آمریکا بامداد جمعه گذشته در یک حمله پهپادی به نزدیک فرودگاه بغداد، سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس الحشد الشعبی و چند تن از همرزمانشان را ترور کردند که این جنایت آمریکا با خشم گسترده عراقی‌ها و درخواست آنها برای لغو توافقنامه امنیتی میان بغداد-واشنگتن و خروج نظامیان اشغالگر آمریکایی از کشورشان همراه شد.