۰ نفر

روسیه و چین با بیانیه یکجانبه آمریکا مخالفت کردند

۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱:۴۱
کد خبر: 407694
روسیه و چین با بیانیه یکجانبه آمریکا مخالفت کردند

نمایندگان روسیه و چین در سازمان ملل متحد با پیشنهاد آمریکا برای صدور بیانیه یکجانبه شورای امنیت در محکوم کردن اعتراض به سفارتخانه این کشور در بغداد، مخالفت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بیانیه ای را پیشنهاد کرده بود که بدون توجه به دلایل اعتراض مردمی به سفارت این کشور در عراق و همچنین بدون توجه به حملات یکجانبه و خلاف قوانین بین المللی آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، خواستار محکوم کردن حمله به سفارت آمریکا در بغداد شده بود.

ژانگ یون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد روز دوشنبه پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت برای بحث درباره این بیانیه، در جمع خبرنگاران گفت: شرایط خاورمیانه همچنان بسیار حساس و حتی خطرناک است و ما از جامعه بین المللی می خواهیم که اقدامات بیشتری را برای کاهش تنش در این منطقه به کار گیرند.

وی افزود: چین برای تلاش‌های دیپلماتیک تعامل دارد و "وانگ یی" وزیر خارجه ما با همتایان خود به ویژه محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و لودریان وزیر خارجه فرانسه تماس داشته است.

نماینده چین در سازمان ملل متحد با ابراز امیدواری از اینکه بتوانند ثبات، آرامش و امنیت منطقه را حفظ و از افزایش وخامت اوضاع جلوگیری کنند، ادامه داد: چین معتقد است که استفاده از زور در موضوعات بین‌المللی همچون اقدام یکجانبه و خطرناک آمریکا، نقض شمار زیادی از مبانی روابط بین المللی است و به افزایش تنش منجر می شود.

یون اضافه کرد: چین از آمریکا می خواهد که از سوء استفاده بیشتر در استفاده از نیروی قهریه خودداری کند. همچنین از سایر طرف‌های درگیر هم می خواهیم که حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند، با یکدیگر گفت‌وگو کنند و برای امنیت و صلح سراسر منطقه و همچنین برای کل جهان، راه حلی بیابند.

وی اضافه کرد: ما همچنین تاکید می کنیم که تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت ملی عراق از سوی تمام جامعه بین المللی باید محترم شمرده شود. امیدواریم که بتوانیم تلاش‌های بیشتری برای متوقف کردن بدتر شدن اوضاع انجام دهیم.

سفیر چین در سازمان  ملل متد در پاسخ به اینکه آیا شورای امنیت در این زمینه اقدامی خواهد کرد، گفت: طبق منشور ملل متحد، وظیفه شورا حفظ صلح و امنیت بین المللی است و مسایل اخیر در حوزه این وظایف قرار می گیرد.

یون یادآور شد: اخیرا نامه‌ای از نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد دریافت کردیم که خواستار توجه جدی به این موضوعات شده است و چین به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت در همکاری با دیگر اعضا تلاش دارد تا برای حفظ قوانین بین المللی و عدالت و جلوگیری از وخامت اوضاع در منطقه هرکاری که بتواند انجام دهد.

وی درباره دلایل مخالفت با بیانیه پیشنهادی آمریکا هم اظهار کرد: چین با حفاظت از تمام اماکن دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها موافق است اما درخواست آمریکا برای صدور بیانیه، پس از حوادث اخیر و حملات یکجانبه آمریکا به یک ژنرال ایرانی انجام شد. از این رو معتقدیم اگر قرار باشد بیانیه ای صادر شود باید متعادل باشد و به تمام این موضوعات بپردازد.

نماینده چین در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که بتوانیم صلح و امنیت در تمام منطقه را حفظ و از هرگونه افزایش تنش و تشنج جلوگیری کنیم.

آمریکا زیر بار نرفت

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد هم در جمع خبرنگاران با طرح این موضوع که آمریکا، چین و روسیه را متهم کرده است که مانع صدور بیانیه شورای امنیت در قبال حمله به سفارتش در بغداد شده اند، گفت: نخست آنکه ما به شدت هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها را در هرکجا و توسط هرکسی که انجام شود، از جمله حمله به سفارت آمریکا در بغداد، محکوم می‌کنیم.

وی افزود: نادیده گرفته شدن حمله هوایی اخیر در فرودگاه بغداد در کل متن، ممکن نیست. از این رو خواستار لحاظ کردن آن در بیانیه ریاستی شورای امنیت شدیم اما از سوی نماینده آمریکا مورد پذیرش قرار نگرفت.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: ما معتقدیم که باید در بیانیه، لزوم احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق، ضرورت کاهش تنش در منطقه و جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع که به سمت یک درگیری بزرگ سوق می‌دهد، لحاظ شود.

نبنزیا اضافه کرد: فراموش نکنیم که حمله به سفارت عراق متعاقب حمله با اماکن این گروه انجام شد، ما نمی خواهیم اقدام آنها را توجیه کنیم و مصونیت اماکن دیپلماتیک را نادیده بگیریم اما توجه به آنها، شرایط را متفاوت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید بیانیه ای تصویب شود که در آن به اقدام انجام شده در ترور سردار سلیمانی بپردازد، گفت: ما امروز در این باره صحبت نکرده‌ایم اما می‌دانید که احتمال تصویب چنین بیانیه‌ای صفر است.

اشاره نماینده روسیه  به مخالفت حتمی آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت با گنجانده شدن هرگونه محکومیت این حمله در بیانیه شورای امنیت است.