۰ نفر

حمله معترضان خشمگین به سفارت آمریکا در بغداد

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۴۱
کد خبر: 406172
حمله معترضان خشمگین به سفارت آمریکا در بغداد

صد‌ها نفر از معترضان خشمگین در اعتراض به حمله هوایی آمریکا به کتائب حزب الله، گروه مورد حمایت ایران تلاش کردند به سفارت آمریکا در بغداد حمله کنند. اعضای سفارت پیش از تجمع معترضان محل را تخلیه کرده بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دویچه وله،  این تجمع در اعتراض به حملات آمریکا به مواضع گروه کتائب حزب‌الله صورت گرفته است. معترضین در بیرون از در اصلی سفارت پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

رسانه‌های ایران هم از "یورش مردم عراق به سفارت آمریکا" و "برافراشته شدن پرچم کتائب حزب‌الله در قلب بغداد" گزارش دادند.

حملات آمریکا به سه پایگاه‌ها گردان‌های کتائب حزب‌الله در عراق و دو پایگاه دیگر در خاک سوریه به تلافی حمله به پایگاه آمریکا در کرکوک انجام شد که به کشته شدن یک شهروند آمریکا و زخمی شدن چند نفر دیگر انجامید.

در حمله آمریکا به گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق در شهر مرزی قائم در عراق ۲۵ نفر کشته و بیش از ۵۵ نفر زخمی شدند. کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق است. چهار فرمانده این گروه از جمله ابوعلی الخزعلی، فرماده تیپ ۴۵ حشدالشعبی در میان کشته شدگان است.

در حال حاضر تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق به صورت آماده‌باش کامل درآمده‌اند. بعد از حمله به گردان‌های کتائب حزب الله خبرگزاری‌ها گزارش دادند که سفارت آمریکا در بغداد پرسنل غیرنظامی خود را خارج کرده است.

یک روز پس از بمباران مواضع کتائب حزب‌الله، سپاه پاسداران ایران بلافاصله واکنش نشان داد و "اقدام تجاوزگرانه و جنایتکارانه آمریکا" را محکوم کرد.

دفتر آیت‌الله علی سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق ولی با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که عراق نباید به "محل تسویه حساب‌‌های بین‌المللی" مبدل شود.

حمله معترضان عراقی به سفارت آمریکا در بغداد

خبرگزاری رویترز در گزارش خود از بغداد نوشته است احتمال دارد ادامه درگیری‌ها خاک عراق را  به محلی برای یک جنگ نیابتی بین ایران و آمریکا تبدیل کند. رویترز تاکید کرده است که تشدید این درگیری‌ها با اعتراضات گسترده‌‌ عراقی‌ها علیه نطام سیاسی حاکم این کشور هم‌زمان شده است.

برخی از معترضان به سمت در سفارت سنگ پرتاپ کردند. برخی دیگر شعار "مرگ بر آمریکا" می‌دادند. نیروهای امنیتی عراق برای جلوگیری از ورود معترضین به سفارت در اطراف دروازه اصلی سفارت مستقر شدند. در گزارش‌ها همچنین آمده است که نیروهای امنیتی عراق مانع حرکت معترضین به سمت سفارت آمریکا نشدند.

رویترز گزارش داده است که قیس خزعلی رهبر گروه "عصائب اهل حق" که از طرف ایران حمایت می‌شود و همچنین بسیاری دیگر از رهبران ارشد شبه نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در میان معترضین بودند. وزارت خزانه‌داری آمریکا، قیس خزعلی را به اتهام کشتن مردم بی‌گناه عراق در اعتراضات اخیر تحریم کرده است. معترضین بر روی دیوار سفارت پرچم‌های کتائب حزب‌الله را آویزان کردند.

حمله به سفارت آمریکا در بغداد زمانی انجام می‌گیرد که تقریبا هر روز هزاران عراقی به خیابان‌ می‌آیند تا علیه گروه‌های شبه نظامی ایجاد شده توسط ایران در عراق اعتراض کنند. معترضان عراقی اقدامات گروه‌هایی چون کتائب حزب الله و حامیان ایرانی آنها را را محکوم می‌کنند.