۰ نفر

چین: در حال طی مراحل اجرای توافق تجاری با آمریکا هستیم

۵ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۲۰
کد خبر: 404989
چین: در حال طی مراحل اجرای توافق تجاری با آمریکا هستیم

سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد چین و آمریکا در حال طی مراحل لازم برای اجرای توافق تجاری از جمله رسیدگی حقوقی، بررسی متن و مشورت درباره مسائل پس از امضاء توافقنامه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «گائو فنگ» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در پکن افزود: مذاکره کنندگان چین و آمریکا اخیرا درباره متن توافقنامه مرحله اول مسائل تجاری به توافق رسیدند و در حال مقدمات اجرای آن هستند.

 چین و آمریکا ۲۳ آذر اعلام کردند بر سر سند مرحله اول توافق تجاری با هدف پایان دادن به جنگ تجاری و نبرد تعرفه ها به توافق رسیده اند این توتفق شامل ۹ بخش از جمله مقدمه، حق مالکیت معنوی، انتقال فناوری، خوراک و محصولات کشاورزی، خدمات مالی، نرخ ارز و شفافیت، گسترش تجارت، ارزیابی دو جانبه و حل اختلافات و موارد نهایی است.

در عین حال دو طرف به توافق رسیدند که طرف آمریکا مراحل تعهدات مربوط به لغو تعرفه افزوده بر کالاهای چین را لغو کند و روند افزایش  تعرفه را  به سوی کاهش محقق سازند.

این توافقنامه برای تقویت همکاری اقتصادی و تجاری چین و آمریکا، کنترل موثر و حل اختلافات در زمینه اقتصادی و تجاری مفید است و به توسعه با ثبات روابط اقتصادی و تجاری دو کشور کمک خواهد کرد.

دو طرف به توافق رسیدند که در گام بعدی، تشریفات لازمه مانند رسیدگی حقوقی، ترجمه و بازبینی مربوط را هرچه زودتر انجام دهند و درخصوص سامان بخشی برنامه امضای توافقنامه رسمی رایزنی داشته باشند.

دو طرف در سند این توافق آورده اند که به عنوان دو کشور مهم در عرصه اقتصادی و تجاری جهان با این موافقتنامه جان تازه ای به اقتصاد کشورهایشان و همچنین جهان بخشیده اند و باعث بهبود شرایط سرمایه گذاری و بازارهای مالی شده اند.

هدف از این توافقنامه نیز بهبود شرایط تجاری، حراست از حق مالکیت معنوی، دسترسی بیشتر به بازارها، حفاظت از منافع مشروع شرکت های خارجی در چین و حراست از حقوق قانونی و مشروع شرکت های چینی در آمریکا عنوان شده است.

این توافقنامه به دو کشور امکان می دهد فعالیت های تجاری را بهبود بخشیده و راه را برای حل اختلافات اقتصادی باز کنند و همزمان همکاری هایشان را در این قلمروها افزایش دهند.